Nekromanti Kommentarer till Psionics Handbook?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag har köpt boken men inte läst den ännu. Nån som har det och som har kommentarer?

Jag har en kritik, och det gäller inte bara Psionics Handbook, utan många andra D&D-böcker: de är formgivna så att texten hamnar alldeles inne i bindningen, vilket gör att man får antingen bryta sönder boken för att kunna läsa den, eller sitta och vrida och vända på den för att kunna se texten som är närmast bokens rygg... dåligt.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Formgivning...

"Jag har en kritik, och det gäller inte bara Psionics Handbook, utan många andra D&D-böcker: de är formgivna så att texten hamnar alldeles inne i bindningen, vilket gör att man får antingen bryta sönder boken för att kunna läsa den, eller sitta och vrida och vända på den för att kunna se texten som är närmast bokens rygg... dåligt."

Sitter och läser igenom de tre grundböckerna för tillfället, och jag får hålla med dig om formgivningen. Är lite jobbig. Du skriver att du inte har hunnit läsa igenom den ännu, men jag skulle uppskatta om du kunde säga några ord om den när du har gjort det.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Formgivning...

Så vitt jag har sett har de lite mer påkostade grundregelböckerna en annan layout och typografi än t.ex. äventyr och en del moduler som Living Greyhawk Gazetteer(för att nämna en). När det gäller grundregelböckerna har jag inget att klaga på, graden på brödtexten är bra även om kägeln kunde vara lite mer generöst tilltagen. Marginalerna är också bra även om jag personligen inte är särskilt förtjust i borderna. I andra moduler jag har sett är graden några punkter större med, i förhållande till brödtextens grad, ännu mindre kägel. Det som däremot är mindre bra i dessa moduler är marginalerna som är tämligen snålt tilltagna, man måste, som nämdes tidigare, antingen bryta sönder boken eller vrida och vinkla när man läser.
På det hela taget tycker jag att de flesta produkter från Wizards of The Coast håller relativt hög klass rent formmässigt, även om de ibland känns lite väl amerikanska... (pärlorna på grundregelböckernas omslag är ett bra exempel på detta)

/Max
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Formgivning...

Får hålla med om att det är bra kvalité på böckerna. Något jag uppskattar mycket.
Får även hålla med om att det är mycket amerikanskt. Alternity lider dock mer av detta än vad D&D gör.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top