Nekromanti Kommentarer om 3-05

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Nu ska vi se om jag kan komma med lite konstruktiv kritik genom mina kommentarer om Fenix 3-05. Jag hoppas det, för mina intryck är... Skiftande... :gremsmile:

Jag börjar väl från början:<ul type="square">
[*]Jäkligt ball framsida och jag hoppades när jag såg den att det skulle vara något anknutet till det, men jag hittade inget, vilket gjorde mig lite besviken. Inte för att framsidan nödvändigtvis måste ha med något i tidningen att göra, men ni får inte ge mig falska förhoppningar sådär... :gremwink:
Och ja, jag vet... Det hängde säkert ihop med Götterdämmerung, men jag ska förklara mer senare.
[*]Inget nytt om nyhetssvepet, det är bra, informativt och gör vad det ska.
[*]Och så Götterdämmerung-artikeln. Från början hade jag hoppats på en saftig artikel om vad som gjorde Götterdämmerung speciellt, vad som fanns i spelvärlden och lite om reglerna. När jag sedan läste det kändes det riktigt tråkigt. Sorry, Magnus, men en genomgång av reglerna var inte vad jag väntade mig. Det kanske är mig det är fel på till mångt och mycket, men Götterdämmerung känns som så mycket mer än regler.
Tilläggas bör väl att om man är intresserad av reglerna är artikeln väldigt bra, som vanligt när Magnus skriver.
[*]Artiklarna om brädspelen var väl helt okej, inte så mycket att orda om. När kommer artikeln om Looney Labs? :gremsmile:
[*]Arvet efter Star Wars tyckte jag var ett roligt inslag eftersom jag blev sugen på att läsa Timothy Zahns böcker om Star Wars. Inte hört talas om dem tidigare (de enda böckerna jag kände till var Young Jedis och det får mig bara att gråta).
[*]Genomgången av de Star Wars-spel som finns var också bra, lite lite fokus på rollspelen och inte ett ord om datorspelen. Det kändes konstigt då de är en ganska stor del av Star Wars och de flesta brukar vara riktigt bra (framförallt då Jedi Knight- och Kotor-serierna).
[*]Star Wars - så funkar det i kombination med nyligen genomspelade Knights of the old Republic 2 gjorde mig sugen på att spela Star Wars igen. Inte för att det kommer hända, men suget finns.
[*]Artikeln om Kamorferna är säkert jättebra. Jag tvivlar inte en sekund på att Ymir lyckats göra dem rättvisa. Det trista är att jag inte lirar Eon och då inte riktigt känt lusten att läsa om dem. Tyvärr.
[*]Mutantäventyret har jag inte läst klart, men det jag läst har känts bra. Kommer jag någonsin igång med Mutant så kommer nog äventyret att spelas, om än inte i sin originalutformning.
[*]The Portent ska jag läsa när allt är färdigt, nu känns det bara som fyra sidor jag bläddrar förbi för att det är för lite per nummer och varje del kommer med för stort mellanrum, men det här har ni ju hört tidigare.
[*]Bortsett från det halvdana namnet "Haafsruuva" så kändes den artikeln fräsch och DoDig. Jag gillar konceptet och kan mycket väl tänka mig att använda den. Fast Havsruva då. :gremsmile:
[*]Recensionerna då? Tja, jag skulle ju kunna skriva om den i tråden nedan men jag börjar med att lämna kommentarerna här så kan jag posta det i den andra tråden sedan om det skulle vara så att ni vill samla kommentarerna.
Hur som helst, recensionerna vet jag inte om jag har efterfrågat. Har jag det har jag nog ångrat mig. Recensionerna är välskrivna, helt klart och inget snack. Men jag tycker inte riktigt de passar i Fenix. Jag vet inte varför, men jag tror att det har med att göra att jag vill ha artiklar som inspirerar snarare än köpråd som jag bara kan lita på lite grann.
Dessutom förbryllade mig datorspelsrecensionerna mig en del. En del av mig tänker "Codex" när jag ser dem även fast jag inte vill tänka det, en annan del tycker de är lite intressanta. En tredje del (den som vet vad jag har för dator och för ekonomi) tycker att de är ointressanta. Jag vet inte hur jag ska reagera riktigt.
Sifferbetyget kändes dock rätt smart.
[*]Western-artikeln har jag inte läst, då jag inte äger något Western än och därför inte kände mig särskilt intresserad. :gremwink:
[*]Yu-Gi-Oh!-artikeln likaså. (Höh, höh, det rimmar)
[*]Numrets stora fullträff var artikeln om Uråldrighet i spelvärldar. Den fick mig riktigt tänd på att göra klart mitt spel och gav väl en liten hjälp på vägen för att så ska ske. Artikeln var smart och inspirerande. Tack, Dimfrost!
[*]Airsoft-artiklarna tycker jag fortfarande inte hör hemma, men det har ni också hört tidigare och vi har fått svar på varför de är med otaliga gånger, så det behöver vi inte ta nu. :gremsmile:
[*]Birger Barbaren var fortfarande bra, men inte lika säkra som i tidigare nummer, fast det kanske är min humor det är fel på? :gremsmile:[/list]

Vad jag saknade?
Det var egentligen bara en sak. Var är all saftig information om Dungeon of Doom. En artikel med bilder om Gothcons dödligaste arrangemang och med all viktig information som behövs för att Lincon ska bli lika lyckat borde funnits med. Nu var det bara en kort spalt om att det fanns och vad det var och en vag bisats om att det kommer till Lincon också. Varför har ni inte mer om detta underbara arrangemang? :gremsmile:

Ja, helhetsintrycket är bra, som vanligt. Det är en trevlig tidning ni gör och jag får ångest varje gång då jag också vill komma på något smart att skriva om men lyckas dåligt. Några småsaker som jag personligen tycker kunde varit bättre, men ni har en stor läsekrets som måste vara nöjd, och jag är nöjd. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Kort kommentar om Götter

I Codex Person finns det inte så mycket värld beskriven, den är placerad i Lex Libris. :gremlaugh:

M.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
En detalj jag reagerade på i Nyhetssvepet var att Exalted beskrevs som havandes "en liten men trogen skara anhängare" eller något i den stilen. Va!?

Innan nya WoD var Exalted White Wolfs bäst säljande linje, och de ligger inte långt efter nu heller. Och med tanke på att WW är världens näst störat rollspelsföretag (rätta mig om jag har fel) så borde det innebära en rätt stor skara anhängare. De kanske menade i sverige, men det känns ändå lite missvisande.

Jag blev precis som du också förvånad över artikeln om Götterdämmerung, den innehöll inte alls vad jag väntat mig och gjorde mig inte speciellt sugen på spelet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kort kommentar om Götter

Kunde du inte tittat på Lex Libris, då?

Jag håller med Yasse, och mot bakgrund av mina tidigare uttalanden fick det här mig inte mer sugen på Götterdämmerung, direkt...

Är inte de flesta långt mer intresserade av världen än av reglerna?

- Ymir, undrar
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Tack för berömmet! :gremsmile: Jag blev glad när jag såg bilden som illustrerade artikeln, den var verkligen vrålsnygg. Pär Olofsson har jag inte uppmärksammat tidigare men han tycks vara en mycket skicklig illustratör.

I allmänhet tycker jag att det här numret var ett av de bästa. Mutantäventyret var intressant trots att jag inte är värst såld på spelet, och kamorfartikeln var den första eonartikeln som faktiskt var underhållande för mig. Portent var mer osammanhängande än vanligt, vilket var lite synd. Både de mindre Star Wars-artiklarna och recensionerna tycker jag kändes lite för korta för att vara riktigt motiverade. Recensioner av rollspel behöver gärna vara rätt ingående, och då finns det ju www.rpg.net så länge det gäller engelskspråkiga spel.

Och visst var det synd att vi inte kunde få en titt på Lex Libris också. Däremot tycker jag det var verkligt intressant med en koll på reglerna; det här har nämligen nästan helt övertygat mig om att jag inte ska köpa Götterdämmerung. :gremelak:

Ja, och så reagerade även jag på den där kommentaren om Exalted, men det är ju bara en småsak. Nyhetssvepet är trevligt, och känns bra mycket mer motiverat än recensionerna.


/Dimfrost
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Yassilus, jag kan intyga att artikeln om kamorfer var jättebra. :gremsmirk:

-Hjalle, som redan avlagt en liten rapport i tråden nedan.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Weighing in

Jag skriver ett inlägg nu mest för att alla andra varit så positiva; jag gillar inte alls att recensera saker egentligen (se nedan), men nu tycker jag att det behövs en motbild. Jag tyckte nämligen det här numret var sämst hittills.
(Please keep in mind while reading, however, that the following are all my personal reactions, and do not aspire to any general relevance whatever. Thank you.)

Jag snor Yassilus upplägg, men struntar i allt jag inte har någon riktig kommentar om (det tjänar i så fall sitt syfte väl):
<ul type="square">
[*]Jag tyckte också att omslaget var ballt. Trekantig-hatt-nisse = automatiska pluspoäng.
[*]Götterartikeln var ett nerköp, tyckte jag med. Det enda positiva var bilderna. MER 1700-TALIGA BILDER RAHARGHLU
Jag köper nog spelet ändå, though.
[*]Star Wars-spelartikeln var kul, men bara för att jag är en sådan fruktansvärd trivianörd. Jag tvivlar på att jag haft någon glädje av den om jag inte varit så fjantförtjust i onödiga fakta. Man kunde ju inte direkt ha den till något.
[*]Så funkar det tyckte jag helt missade allt vad Star Wars-känsla heter, och över huvud taget gravt missbedömde vad som är viktig information för rollspel. Men det är ju jag det, jag är tydligen någon sorts hyperanark på området. Jag tyckte artikeln sög tråkstock, i alla fall. Blä.
[*]Kamorfartikeln har flera individer hyllat. Jag tycker däremot att det var den sämsta EON-artikeln i tidningen till dato, och det vill inte säga lite. Ändå gick jag in i det hela med rätt goda förhoppningar: »Ödlemän, liksom!« tänkte jag. »Ödlemän med kycklingben, no less! Det här kan ju ingen misslyckas med, till något spel!«, varpå jag började läsa. Och somnade. Detta är inte någon hyperbol eller så, artikeln bokstavligen sänkte mig i en djup och drömlös dvala någonstans mitt i tredje stycket. Efter fyra försök har jag ännu inte lyckats passera första sidan. Den gurribelt överlastade prosan stryper syretillförseln till mitt huvud, eller något. Vilket är synd, för, like, ödlemän, dude! Som det är måste jag dock begråta att Fenix blåser fem sidor på något så oläsligt, även om det är lätt att haja att EON-content är ett måste.
[*]Mutantäventyret har jag bara skummat av ren princip — inte läsa äventyr förrän man vet att man ska spelleda dem; på så vis får någon annan möjligheten — och för att jag inte äger Mutant. Men det verkar rätt bra.
[*]Portent har lika kvackig dialog som vanligt, men nu börjar handlingen dessutom bli obegriplig (främst därför att dialogen är dåligt attribuerad), så serien blir bättre och bättre. Snyggt tecknat också. Jag gillar oknytten mer än människorna.
[*]Haafsruvan kändes som en rätt oinspirerad sirenvariant, och när de använde ordet hominid höll jag på att kräkas genom näsan av ren stilbrottschock. Obra. Jag misstänker att jag tyckt bättre om artikeln om jag faktiskt lirat DoD6, och haft bruk av reglerna.
[*]Recensioner avskyr jag rent allmänt, som grundinställning, och de känns malplacé i Fenix. Jag vill liksom Yassilus ha balla bruksartiklar istället. (Inte för att de var mycket att julgranera i det här numret heller, IMO, men...)
[*]Uråldrighet-artikeln var kul, men att den började med en mening Riotprosa var mindre kul :gremsmirk: Lite spretig kändes den också, men det gissar jag var ren utrymmesbrist. Och så var det inget egentligt nytt för mig i den; jag har nog pratat för mycket med Dimfrost :gremsmile: En helt solid artikel, though, med en grym bild.
[*]Birger är fortfarande aces. Jag finner pantomimpratet ofantligt komiskt, av någon anledning. Och Macbethreferenser ger nästan lika många bonuspoäng som trekantiga hattar :gremgrin:
[/list]

Jag tycker också att det hade varit kul med mer DofD-coverage, nu när Yassilus nämner det, men det var inget jag tänkte på själv när jag läste. Allra helst hade jag själv velat se lite fler allmänt hållna artiklar i uråldrighetstextens stil, för det är sådana jag känner att jag har mest bruk av.


/Feliath - the falling asleep part is emphatically not a joke. God, but I wish it was
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Hey, tack för kommentaren om framsidan. Och ja, den hängde ihop med Götterartikeln =). Kanske inte på det sättet att gubben var med i den men... ja... han fick representera spelet ;-).

Peter
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Weighing in

Angående kamorfartikeln - jag tyckte faktiskt också att den var svårläst. Det tog ett tag innan jag kom igenom första sidan. Mitt knep var istället att läsa lite här där och lite där här - inte alls i ordning. Detta gjorde det hela mer lättsmält, och jag kommer ha fet glädje av artikeln. Kamorfer är asgrymma, liksom.

-Hjalle; abo jalla. (finlandssvensk dialekt på abo jalla)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag håller på det hela taget med...

Jag håller med i huvudsak, fast jag inte skulle använda fullt så hårda ord. Det var inte ett särskilt kul nummer alls. När den största behållningen av numret blev en artikel om uråldrighet i rollspel är nivån faktiskt ganska låg (inget ont alls om den artikeln alltså, men i ett bra nummer är en artikel på den nivån inte det bästa som erbjuds). Själva tycker jag att det dummaste var att recensionerna snodde så många sidor som kunde använts till en till tuff artikel. Då hade numret känts klart bättre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Kort om kommentarer

Tack så mycket allihopa för era kommentarer. Vi läser dem, och tar med de i våra funderingar på den optimala mixen av material.

Så även om ni inte tyckte att allt var bra, så är det viktigt för oss att ni uttrycker vad ni tycker! Keep 'em coming.

/M
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Snabba reflektioner:

Götterdämmerungsystemet verkar skittråkigt.
Westernartikeln var sjukt full av punkter.
Den snubben som illustrerade Dimfrosts artikel är grym.
Jag blev fett osugen på Star Wars efter "så funkar det".
Recensioner är bra. Ge dem mer uttrymme.
Snyggt omslag!

Och som alltid: Döda airsoft.
 
Top