Nekromanti Kommentarer kring Krigsherren och lite frågetecken

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag har Krigsherren i min hand och den är minst sagt efterlängtad. Har nästan läst igenom den och förstår systemet vilket jag tycker både fungerar enkelt och fort. Boken är bra ochd et är roligt att så många enheter tas upp i arméerna även om man kanske hade önskat att Mortouchdrakar hade ett värde också :gremwink:.

Nu till lite frågor och funderingar
1) Liten fråga men hur många salvor bör en bågskytt kunna bära med sig. jag kanske bara missat det i böckerna men jag antar att en salva inte betyder en pil.

2) Kan bara en enhet besegra bara En enhet per runda. Jag tänkte att en sådan enhet som en helmgast borde kunna ta slut på en stor hög av trupper på 12 minutersrundan. Hur kan man göra för att modifera vissa masslaktar typer som troll, drakar och vampyrer.

3) Vissa enheter tycker jag borde kunna tåla lite stryk. T ex riddare och troll är ju enheter som till stor del finns till med tanke på deras tålighet. Förvisso kanske DV:t beskriver detta men det hindrar inte 100 bönder fårn att besegra ett grottroll på en runda utan några omfattande förluster även fst dem tids nog borde vinna.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Kommentarer kring Krigsherren och lite frågete

Ska försöka svara lite...

1. Då det står att dyrare utrustning har dyrare sold pga detta räknar jag med att pilar ingår i priset kort och gott. Då det finns 9 laddningsrutor räknar jag med att det är dessa som ingår. Det 'gamla' synsättet var att en laddning var 12 pilar och att man kunde bära med sig max 3 laddningar om jag minns rätt. Dock skrattar min syster fortfarande åt det då hon själv har långbågsskytte som fritidsintresse. Se det som att du har 9 laddningar av tillräckligt många pilar för att skjuta en salva. Tycker du att det är för mycket så sänk till 3 eller ngt. 36 minuters aktiv kamp med båge kräver ju trots allt en hel del. Dock saknar jag även dessa uppgifter då det vore bra om de vore med för helhetens skull.

2. Nej. Anfaller två enheter två grottroll delas de upp i två enheter. Dessutom, om de inte misslyckas med moralslaget (viktigt, viktigt) så är de tämligen kvalificerade att stå emot. I princip vad som helst som går in i en mur av spjut dör om de är beredda att offra några själva. Om de blir skrämda är det ju givetvis en annan sak.

3. Riddare är inte så osårbara. Det gäller att få ner dem på marken så är de körda. Skador som slår ut hästen kommer även att slå ut riddaren då denne är så gott som chanslös mot 2-3 bönder med knappt över låg stridskunskap med yxor och klubbor. Rustningen är helt enkelt inte lämpad för strid till fots. Dessutom mår de inte så bra av pilar och pikar in i bröstet.

Hoppas detta hjälpte lite samtidigt som om det vore bra om det inte startades femtioelva trådar om Krigsherren då det lär bli fullt av upprepningar då.

/ZaiToh
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har inte krigsherren än. Men i de gamla reglerna fanns jhu 4-1 regeln. Max fyra personer kan anfalla en å samma fiende.
Så en styrka på 100 som anfaller 20 st kan alltså max ha 80 stridande den innevarande stridsmomentet (så var det iaf förut, vilket justerade en del absurda resultat i fallet bönder vs riddare, om en ej fullständigt).
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
1) Med vettig försörjning och förberedelser inför striderna borde skyttarna kunna ha tillgång till det mesta som armén bär med sig.

2) Man kan bara angripa en enhet, men om andra samtidigt angriper din enhet så blir det strid mellan flera enheter.

3) Det finns en "4-1-regel" som hindrar enheter från att attackera i extremt numerärt övertag.

/Emil
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Kommentarer kring Krigsherren och lite frågete

1. En bågskytt kan alltså bära med sig nio laddningar. Tack, det var det jag ville veta.

2. Jag menar att jag vill kunna navända troll som slår sig igenom regementen genom en tjurrusning. eller en helmgast som kastar fiender imponerande avstånd i alla möjliga olika riktningar. Det verkar inte gå då kvantitet tydligen föregår kvalitet.

3. Tåligheten är ju extremt hög på vissa enheter. riddare består av plåt som i princip är obrytbart för de flesta medeltida vapen. Det är inte som i Sagan om ringen där pilarna går igenom plåtpansaret som att det var papp. Dessutom stannar riddare inte och slåss och utan de rider kort och ott vöer motståndarna. Pikar och sådant jox är egentligen ganska svårt att använda då det inte spelar någon roll ifall du åller i ett spjut riktat mot 500 kilo häst och ryttare som kommer i full fart mot dig, du dör i vilket fall. Mend et var inte det det handlade om.
DV:t kan nog ta tålighetens plats iofs. Men fortfarande kvarstår det fråga 2 som jag inte tycker mig fått svar på.

Sedan tycker jag att jag är den första som startar en tråd som handlar om frågor angående Krigsherren. Den andra tråden är i alla fall i namnet en jämförelse mellan Krigarens Väg och krigsherren,
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Oops. fel av mig

angående fråga 2 så menade jag inte Enhet som i grupp att anfalla utan person inom enheten. Eftersom en attackera bara kan slå ut en person enligt reglerna kan han bara ta en person per stridsrunda. Det är det jag tycker är fult. Inte att de bara kan slåss mot en enhet.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Kommentarer kring Krigsherren och lite frågete

Inte ens en stridshäst springer frivilligt in i en skog av spjut eller pikar (läs vilken kurslitteratur om krigföring som helst, exempel "Andrew Roberts: Waterloo").

Men fältslagsreglerna är ett uppsving jämfört med krigarens väg iaf =)
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Oops. fel av mig

angående fråga 2 så menade jag inte Enhet som i grupp att anfalla utan person inom enheten. Eftersom en attackera bara kan slå ut en person enligt reglerna kan han bara ta en person per stridsrunda. Det är det jag tycker är fult. Inte att de bara kan slåss mot en enhet.
Som jag skrev i mitt första svar på frågan så fungerar reglerna precis (?) som du vill. Om 10 bergstroll angiper 100 milismän så kan milismännen bara tillgodoräkna sig 40 soldater när de ska räkna ut hur mycket skada de gör. Vid ett lyckat slag kommer 5% nedgöra varsitt till troll. Dvs. 40*0.05=2 troll såras. Samtidigt kommer 384% av trollen (vid ett lyckat slag) att nedgöra fiender. De sänkar med andra ord 10*3.84= 38 milismän.

Ovan räknade vi inte med att milismännen kan drabbas av skräck.

Hoppas detta klargjorde reglerna. Varje individ kan sätta många soldater ur stridbart skick under ett och samma stridsmoment. 4-1-regeln säger bara hur stort numerärt överläge som är tillåtet/effektivt.

/Emil
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Oops. fel av mig

Tackar. Nu förstår jag bättre tror jag. Då har ajg ong inget att klaga på. bra jobb med boken iaf. Den kommer verkligen underlätta min krigskampanj, tidigare fick jag bara rollspela fältslagen och det var liksom inte särkilt roligt som att räkna ut förluster och skriva in order.
 

kanda-panda

Veteran
Joined
3 Mar 2006
Messages
8
Location
jönköping
Re: Kommentarer kring Krigsherren och lite frågete

spjut kanske inte är så jättebra mot en riddare, nej, men om du kör ner ena änden i marken får ju hästen/ryttaren väldigt mycket mer i skada, och det var för det mesta så man gjorde, då det då är hästens grundskada kross man räknar med
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Kommentarer kring Krigsherren och lite frågete

3. Tåligheten är ju extremt hög på vissa enheter. riddare består av plåt som i princip är obrytbart för de flesta medeltida vapen. Det är inte som i Sagan om ringen där pilarna går igenom plåtpansaret som att det var papp. Dessutom stannar riddare inte och slåss och utan de rider kort och ott vöer motståndarna. Pikar och sådant jox är egentligen ganska svårt att använda då det inte spelar någon roll ifall du åller i ett spjut riktat mot 500 kilo häst och ryttare som kommer i full fart mot dig, du dör i vilket fall. Mend et var inte det det handlade om.
Tja, nu har jag inte sett Sagon om ringen på bra länge, men pilspetsars utveckling har ändrats rätt mycket genom åren för att möta det behov som finns för stunden. Men tänk på att riddarnas rustning inte är detsamma som tornerustingar utan anpassade för strid. Sedan finns det givetvis olika sorters rustningar så det varierar rätt friskt.

Riddarna kanske inte väljer att stanna att slåss, men då de och/eller deras hästar blivit perforerade av tio-talet pikar har de liksom inte så stort val. Är hästen skadad är det strid till fots som gäller, och då är man fucked up om man möter ett större antal. Har inte så bra koll längre på vad som erbjuds i Sveriges vagga, men iaf i Skövdetrakten finns det många som är intreserade av medeltida stridssituationer. Du kan ju se om du kan få prova att slåss i konservburk mot fyra bönder med släggor? (Om inte möjlighet finns så kommer du finna att du snabbt blir trött, ser inget och alltid har en elak jävel som kommer upp bakifrån så fort du själv försöker göra ett utafall).

Iaf jag ser det som att DV är riddare och häst. Se det som att hästkraken kanske är mer sårbar först, och att riddaren inte är lika skyddad om hästkraken blivit obrukbar. Men glöm inte att rustningar har glipor och att det räcker med att var 20:e pil träffar för att det ska bli riktigt jobbigt.

/ZaiToh
 
Top