Jag vill ha ett mycket snabbt system när det gäller närstrid i ett spel.
Efter lite funderande valde jag följande:
motståndaren A:s skicklighetsvärde +diverse modifikationer +tärning mot motståndaren B:s skicklighetsvärde +diverse modifikationer +tärning.
Skillnaden mellan den som slår högst och den som slår lägst blir skadan (alt. effekten) på den som slog lägst.
Effekten - rustningsvärdet ger den verkliga skadan.
Nästa runda gör man exakt likadant, tills någon når "noll". Inga initiativ, inga "attacker" eller "parader".
Modifikationerna har inte fasta värden, utav består utav tärningar.
Det är väl inget nytt med detta? Tyvärr är det så, att jag spelat alldeles för lite med just sådana här regler (ingenting jag minns i alla fall) och undrar ifall om det är någon som har erfarenheter utav detta "system" och vill ge lite kommentarer? I vilka spel används det i (behöver inte rabbla upp en massa spelnamn, utan gärna ifall om det är i brädspel, kortspel(?), SF-spel, sk. "realistiska" spel, fantasy-spel...)?
Det jag först och främst vill veta är ifall om det finns några direkta "buggar" med det.
Många spel har liknande fast där man slår mot ett fast värde istället för att direkt jämföra de två kombatanterna, varför är det att föredra?
Att göra modifikationerna till fasta värden, var inte speciellt lyckat märkte jag, när jag satt och slog lite själv. Det kan ju i och för sig betyda att mina siffror inte är balanserade, hur gör man så att siffror i spelsystem skall bli balanserade?
Även om det jag sitter och funderar på är något mer detaljerat än detta (snart klar), så är det här basen.
Jag har även läst ett par gånger om den så kallade "Gemini-effekten" på forumet, inget ont om Gemini, men vad betyder det? Har inte lyckats hitta en ordentlig förklaring, men jag gissar att det har med något släktskap med det här "systemet", och att vissa vapen inte kan göra lite skada.
tack för alla eventuella svar!
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
Efter lite funderande valde jag följande:
motståndaren A:s skicklighetsvärde +diverse modifikationer +tärning mot motståndaren B:s skicklighetsvärde +diverse modifikationer +tärning.
Skillnaden mellan den som slår högst och den som slår lägst blir skadan (alt. effekten) på den som slog lägst.
Effekten - rustningsvärdet ger den verkliga skadan.
Nästa runda gör man exakt likadant, tills någon når "noll". Inga initiativ, inga "attacker" eller "parader".
Modifikationerna har inte fasta värden, utav består utav tärningar.
Det är väl inget nytt med detta? Tyvärr är det så, att jag spelat alldeles för lite med just sådana här regler (ingenting jag minns i alla fall) och undrar ifall om det är någon som har erfarenheter utav detta "system" och vill ge lite kommentarer? I vilka spel används det i (behöver inte rabbla upp en massa spelnamn, utan gärna ifall om det är i brädspel, kortspel(?), SF-spel, sk. "realistiska" spel, fantasy-spel...)?
Det jag först och främst vill veta är ifall om det finns några direkta "buggar" med det.
Många spel har liknande fast där man slår mot ett fast värde istället för att direkt jämföra de två kombatanterna, varför är det att föredra?
Att göra modifikationerna till fasta värden, var inte speciellt lyckat märkte jag, när jag satt och slog lite själv. Det kan ju i och för sig betyda att mina siffror inte är balanserade, hur gör man så att siffror i spelsystem skall bli balanserade?
Även om det jag sitter och funderar på är något mer detaljerat än detta (snart klar), så är det här basen.
Jag har även läst ett par gånger om den så kallade "Gemini-effekten" på forumet, inget ont om Gemini, men vad betyder det? Har inte lyckats hitta en ordentlig förklaring, men jag gissar att det har med något släktskap med det här "systemet", och att vissa vapen inte kan göra lite skada.
tack för alla eventuella svar!
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134