Kommande titlar till The One Ring

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Artikeln ovan nämner ju några urbana centrum, framför allt i Artherdain och några i Cardolan.
Så författaren ser det som möjligt.

Nu skulle jag vilja ha KARTAN med alla namnen på som hänvisas till i artikeln.
Det är väl antagligen de MERP-modulerna som han anger i källhänvisningarna som man ska försöka komma över.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag tycker de ska släppa en mångårig kampanj som utspelar sig i fylke.
Den ska handla om små obetydliga saker där spelarna hjälper grannen att fånga dina grisar och försöker sjunga roligast sång på puben.
Vill man vara extra äventyrlig får man väll förska bli vald till sheriff eller något.

Visst kan man spekulera var den där frodo tog vägen, men dumt att lägga för mycket tid på det, han var ju alltid lite underlig av sig.

Så går kampanjen i många år, fram tills att utbölingar börjar flyta in och prata om Sharkey och ens hem förstörs sakta.
Finalen blir ju så klart den stora utrensenigen när frodo med vänner kommer tillbaka.
Min idé för en Fylke - Bree kampanj är lite liknande som Lukas men att de blåögda hoberna - Breeborna blir inblandade i begynnande (tobaks) handel söderut. Sen får man se om de blir saurumans nyttiga idioter eller inser att de har gett in sig på djupt vatten. En höjd punkt blir en lång färd söderut med varor där de får smaka på världen utanför. Sen blandar man in mer vardagliga saker under många år
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Artikeln ovan nämner ju några urbana centrum, framför allt i Artherdain och några i Cardolan.
Så författaren ser det som möjligt.

Nu skulle jag vilja ha KARTAN med alla namnen på som hänvisas till i artikeln.
Det är väl antagligen de MERP-modulerna som han anger i källhänvisningarna som man ska försöka komma över.
Samma artikel, med kartor, finns på Other Minds hemsida: https://www.otherminds.net

Hittas under Downloads och Other Minds #13
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Samma artikel, med kartor, finns på Other Minds hemsida: https://www.otherminds.net
Oj vad intressant läsning :) Alls som ska spelleda TORv2 borde läsa!

Jag förstod artikeln som att den försökte hedra MERP-canon när möjligt, och också införliva TOR.

Det är ju lite intressant när det gäller TORv2 då, om man är förbjuden att använda ICE/MERP-material, eller om man kommer försöka hålla sig i linje med det.

Det här med att det inte finns några människor (slarvigt citerat) inom 100 leages (ca 550km) från the Shire (bortsett från Bree)... det är ju en sådan sak som man kan betrakta som en absolut sanning, eller välja att betrakta som vad som ungefär hålls för sant i Bree och the Shire (och därmed ge utrymme för vissa undantag - för att möjliggöra ett roligare spel).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Nu har jag inte plöjt artikeln utan bara tittat på kartorna (där en del känns igen från MERP). Oavsett har jag tänkt ungefär likadant. Det vill säga det borde rimligen kunna bo människor i Angeln, längs Gwathlo söder om Tharbad och vid kusterna ner mot Isens mynning. Kanske också runt Baranduins mynning (men inte längre upp eftersom de då borde interagera med mer Fylke). Samt att vi vet att Dunland är befolkat. Allt tillräckligt långt ifrån Fylke för att det ska vara okänt för gemene hobbit men inte så längt ifrån att det inte kan passera resande eller ske sporadiskt handelsutbyte både norrut mot Bri och söderut mot Rohan.

EDIT: Samt att det rimligen bor kvar "hillmen" i norra Rhudaur.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En Dúnedain-modul känns gjuten, där man spelar/möter utbygdsjägare och försöker hålla efter Skuggan bäst det går.


‘If Gondor, Boromir, has been a stalwart tower, we have played another part. Many evil things there are that your strong walls and bright swords do not stay. You know little of the lands beyond your bounds. Peace and freedom, do you say? The North would have known them little but for us. Fear would have destroyed them. But when dark things come from the houseless hills, or creep from sunless woods, they fly from us. What roads would any dare to tread, what safety would there be in quiet lands, or in the homes of simple men at night, if the Dúnedain were asleep, or were all gone into the grave?

*

'Strider, I am, to one fat man who lives within a day's march of foes that would freeze his heart or lay his little town in ruin if we would not guard it ceaselessly.'

*

‘I’ll not deny we should be glad to have you about for a bit. You see, we’re not used to such troubles; and the Rangers have all gone away, folk tell me. I don’t think we’ve rightly understood till now what they did for us. For there’s been worse than robbers about. Wolves were howling round the fences last winter. And there’s dark shapes in the woods, dreadful things that it makes the blood run cold to think of. It’s been very disturbing, if you understand me.’
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Amazon, för alla sina fails, fattar ju åtminstone vad som är koolt på riktigt i Middle Earth.

Så jag hoppas på en "Star Wars - Edge of the Empire"-modell, där det släpps nya grundböcker med kompatibla regler men nya settingfokus, och att vi då får ett fett Andra åldern-spel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu fick jag ned (efter Kickstartern) Ruins of the Lost Realm, och jag har jättesnabbt skummat.

Alltså, om jag spontant känt mig lite underväldigad av regelboken och starterboxen... så känner jag just nu jättestor entusiasm för Ruins of the Lost Realm! Det här känns som 127 sidor som jag "missade" för att det inte kom tryckt med posten, och det känns som precis det jag ville ha.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu fick jag ned (efter Kickstartern) Ruins of the Lost Realm, och jag har jättesnabbt skummat.

Alltså, om jag spontant känt mig lite underväldigad av regelboken och starterboxen... så känner jag just nu jättestor entusiasm för Ruins of the Lost Realm! Det här känns som 127 sidor som jag "missade" för att det inte kom tryckt med posten, och det känns som precis det jag ville ha.
Hur får man tag på den om man missade kickstartern?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur får man tag på den om man missade kickstartern?
Vet inte... det är uppenbarligen Stretch Goal 20, som i sin tur är en sammanställning av flera andra Stretch Goals. Själv valde jag inte den printade versionen utan har bara en PDF.


Ruins of the Lost Realm ISBN: 978-91-89143-49-4

För mig är det högst oklart om/hur/när Fria Ligan kommer distribuera detta till icke-kickstarter-kunder i sin affär. Själva den fysiska boken är också en add-on i kickstarter (och PDFen/arbetet ett strechgoal), så en ren spekulation från min sida är det verkar som att den inte är tryckt och distribuerad ännu och därför inte finns för allmän försäljning heller.

Mitt PDF-exemplar säger inget om att det är ett stretch-goal, och hur det eventuellt får distribueras. PDFen är vattenmärkt med mitt namn och ordernummer, så jag utgår från att jag inte får distribuera den.

Jag vet inte hur det brukar resoneras kring stretchgoals:
1) exklusivt för kickstarter-deltagarna
2) i framtiden bonus-material, som är gratis, för det är redan finansierat av kickstartern
3) material som kommer säljas sepatat (eller inte) i framtiden

Det tråkiga är ju i fall (3) med rättighetsinnehavar som varken distribuerar eller tillåter kopiering för enskilt bruk.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En annan cool PDF jag fick ner är "Strider Mode", möjlighet att spela ToR2 med sig själv. Det verkar vara ett ganska gediget arbete. Huruvida det är roligt har jag ingen aning om.

Stretch Goal 30
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag tänkte köpa den som bok så jag hoppas att den släpps efter backarna har fått det i sina händer. Har bara hört gott om innehållet. Har pdf från kickstartern.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Hur får man tag på den om man missade kickstartern?
PDF för backers är ute men de har ej börjat skicka ut de fysiska böckerna än. Verkar som planerat tryck av boken skulle starta runt månadsskiftet april/maj enligt en update.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu fick jag ned (efter Kickstartern) Ruins of the Lost Realm, och jag har jättesnabbt skummat.

Alltså, om jag spontant känt mig lite underväldigad av regelboken och starterboxen... så känner jag just nu jättestor entusiasm för Ruins of the Lost Realm! Det här känns som 127 sidor som jag "missade" för att det inte kom tryckt med posten, och det känns som precis det jag ville ha.
Vilka är förresten de tolv platserna som beskrivs i boken?
 
Top