Nekromanti Kommande mörkret *Spoiler*

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Skuggväsendet Den Namnlöse har låtit sina skuggtjänare beblandat sig med deras forna största fiende, tirakerna. I Kiaz finns Den Namnlöses främste tjänare under vilkens uppsyn en attack mot dvärgafästena länge planerats. Den Namnlöse förstår dock inte dvärgarna som något större hot mot sina planer, när de sturska Roghandvärgarnas fäste väl ödelagds planerar man istället att vända sig mot människoländerna, än att fastna i ställningskrig i Khazimbergen.
Men hur är det egentligen bland de fem främste tirakschamanernas allians? Är det sant att de länge vetat om skuggväsendernas planer men låter de hålla sig och egentligen ämnar använde vrakherna som samlats i Kiaz grottgångar till något helt annat, något som skuggorna inte kommer att förstå förränst det är försent?

Thanata är svagare, hon använde mycket av sin kraft för skapandet av lamiorna vid början av eonen, väsen som skulle leda skuggorna vid detta mörker. Men lamiorna är splittrade, deras gamla stad med alla dess hemligheter har fallit i den galne Väktaren Sammaels händer, Lomersium Jagma- den samlade visdomen har gått förlorad och deras gamla fiende Na'Athel, Dibuks son, har på nytt vaknat. Frågan är om de kan enas inför mörkret.

Vid de södra öarna går rykten om underliga skepp kommna ur dimmorna. Flyktingar talar om återupprättandet av ett mäktigt rike, om talande skepp i silver vilka följer dimmorna, om mäktiga viduner ledda av mäktiga befallare. Om drakar som ska ha setts flyga söderut, mot dimmorna.

Och vad händer i Menon-Aun? Stora flygande varelser har sett vid rikets gränser, är det spanare från det glömda insektoidriket som en gång sägs ha funnits i bergen? Men varför rör de sig nu och vem har skickat dem?

Och rykten från Thalamur, om att Thakaltrimbunalen börjat ta fram sedan länge dolda föremål, gömda i sekel. Stämmer det, eller är det bara ännu ett led i kampen mot Consaber? Klart är i alla fall att trimbunalen har möten som aldrig förut och att ett fåtal högt uppsatta personer har setts samverka vid ett flertal tillfällen ofta i An-Thalamurs studiekammare och bibliotek. Att denna orden sedan skulle ha kontakten vissa magiker inom Legio Colonan låter dock som tomma rykten, eller är de det?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
skolan vs rollspel

min gamla spelgrupp lades ned redan innan vi slutade nian. När jag sedan började ettan fick jag nya klasskompisar förstås. De visade sig att några av dem spelade rollspel. Däremot hade de ingen som ville vara spelledare och den som tvingats på uppgiften bara dödade de andras karraktärer. *entre Ceram*.

Nu i trean har vi dock helt klart tidsbrists problem. Det beror dock en hel del på vilken typ av spelare man har men eftersom jag går natur har jag rätt skolseriösa spelare i kärngänget (läs mina klasskompisar).

Själv spelar jag innebandy och har andra kompisar som jag vil hänga med men har tid ganska ofta.

Spelare1 är seglare på elitnivå, jobbar så ofta han kan, är på sina föräldrars landställe varje helg, är allmänt perfektionist samt har en förtyckande mamma. Altså inte mycket tid över.

Spelare2 tränar två kampsporter och har MVG i alla kurser utom en ännu så länge. Inte så mycket tid.

Spelare3. Gör skola mycket seriöst, åker på scouttävlingar, är programerings- och mattenörd och gör andra saker som ingen riktigt vet vad :gremcrazy:. Han har en del tid men telefonen avstängd.

Spelare4. Han har en hund och en bil och rätt gott om tid.


För övrigt så har vi ett antal gästspelare som rycker in i sällsynta fall.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Du diskuterade detta för länge sedan och hur har det gått med din kampanj om mörkret och profetian. Blir väldigt sugen på att dra igång något sådant när jag läser det du har skrivit :gremsmile: Men jag vet inte om mina spelare eller jag skulle klara av så mycket på en gång.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Nja, jag har låtit delar av mörkret ligga i bakgrunden till framför allt en kampanj vi spelat, vars handling återkommit då och då, efter att legat avbryten under flera år (mundanska).

Jag har inte alls "dragit igång" speciellt mycket av vad jag skrev nyss, de flesta saker har spelarna inte hört talas om. Det är främst lamiorna mina spelare har varit i kontakt med, de har även besökt deras fallna stad flera gånger och efter stor dramatik undkommit med livet i behåll. Mina lamior skiljer sig i stort sett helt från Neogames, deras bakgrund är inspirerade av Ymirs versiona av mörkret.

Sedan blev de lurade till Gordrion en gång (av en demonsjäl, dold i en av Lomresium Jagma böckerna, som den galne alkemisten Ningus stal från lamiornas stad utan de andras vetande), har kommit i kläm med Sällskapet (även då de knappt har någon aning om vad de gör) och fått höra en vers ur profetsian. Jag har lagt ut små indikationer här och var, ledtrådar som är svåra att förstå något klart utav men som ända skapat en känsla av saker i görningen, mysterier och hemligheter. Det är dock väldigt komplext och omfattande (jag har skrivit några sidor enbart rörande lamiornas historia) och behöver mer utrymme för djupdykning.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: skolan vs rollspel

Jag tror det är där vi har skillnaden. Ingen av de jag spelar med idag är naturare. Visst, två gick natur för att sedan byta till samhäll efter mindre än ett halvår. Spelar numer bara med den en av dem, den ökände Silversurfan. Sedan har vi ju avatarex som gick ur natur i våras och den mindre kända Greger som fortfarande har ett halvår kvar där. Men dem var det länge sedan jag spelade med på en reguljär basis. I vår "grupp" som den är nu har säkert hälften gått om minst en klass under sin gymnasietid och en del ligger i riskzonen att få gå om ett år till. Det kan lättb bli så när folk håller på och spelar til halv 4 på tisdagmorgonen som den här veckan. Kan tilläggas att ingen av de som var med och spelade den natten och som fortfarande går i skolan gick till skolan igår...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
natur och nördar [OT]

Eftersom det enligt de flesta är natur som är den värsta nördlinjen borde väl stora delar av rollspelarna gå natur. I min skola finns det även några naturtvåor som spelar rollspel. Några sammhällsnissar och teknikare känner jag också till som spelar mer eller mindre inaktivt. Däremot känner jag inte till någon som går tex handelsprogramet eller hotel och resturang som spelar. Nördigare gymnasieprogram -> flera rollspelare?

/Tobbe. Två dagar och en termin kvar på gymnasiet.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: rollspelsgymnasielinjer

Ha! Alla jag spelar med går Estetiska, utom jag själv och en annan som går Media. Plus en som gått ut då, som gick bygg.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Estet =självklart [OT]

Ha! Alla jag spelar med går Estetiska, utom jag själv och en annan som går Media. Plus en som gått ut då, som gick bygg
Estet var så självskrivet att jag antar att jag glömde nämna det. Media är ju nästan estet light men det skrev jag väl. Dessutom finns inga estet på min skola och det var de jag utgick ifrån. Media känner jag dock folk som spelar/spelat rollspel som går även på min skola, antar att jag glömde nämna det.

Bygg däremot var positivt ur ett brytafördomsperspektiv. Om det inte var någonstans där bygg anses vara ett bra program och inte mest bara innehåller alkoholiserade lärare och killar med tre dubbel snus under läppen som kollar porr hela dagarna (överdrift) som det är i mina hemtrakter, åtminstone enligt min kompis som går bygg :gremsmirk:

/Tobbe. Ska nog kolla vad han skrev i orginal inlägget och tänka över sina inlägg lite bättre nästa gång så att han inte missar det uppenbara...
 
Top