Nekromanti Kommande mörkret *Spoiler*

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Tiden har stundat jag tänker skriva förmodligen den sista kampanjen till min spelgrupp.
Snart kommer vi alla gå skillda vägar, när vi ska välja gymnasielinjer, och jag förmodar att våra rollspelmöten inte kommer stuna lika ofta. Så jag planerar en storslagen kampanj, den ska pågå i ca ett år, med ca två fyratimmars spelmöten i månaden. Här ska jag kasta ljus över hemligheter och spelarna ska få stor insikt i Mundana.

Men hur ser nästa mörker ut?

Ahriman tar platsen som Mörkrets furste, och vid sin sida har han Xinu som nu nått större makt och emr inflytand eöver hela Mundana. Uvithaan, Vhigilah och Thanata står i hans led, och den fruktansvärda Azradeus.

På ljusets sida, vilka står där?

Den tvehövdade tjuren Arotar?

Människorna, eller vilka läner står på varandras sida?
Soldar och Asharien för allians?

Damarien allierar sig med mörkret?

Tirakerna, på vilken plats finner vi dem?

Lämnar alverna mundana, eller begår alver och dvärgar en tillfällig allians?

Jargien, kommer Daak ha någon inkarnat?

Magikerna, som har nått en stor kunskap och framgång, hur kommer detta förändra mörkrets struktur?

Drakarna, vilken sida slåss de på?

Xinus inkarnater, får de hela deras land med sig på den ondes sida?

Jag vill ha tips, ideér och förslag på hur det kommande mörkret ser ut?


Hur tolkar vi spådomen?

Nio tecken ska synas i världen
och de nia ska förebåda densammas fall.
Hör min varning, dödliga
och bäva inför vad som komma skall.

Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst.
(Xinus inkarnater?)
Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik ska åter vakna.
(Kirthas svarta skog, vandöda? Eller Svarta skogen i damarien, det sägs att Damarien bygger en vandöd armé)
Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brnner fryser skriker.
(Sunari skogen, eller Léaram alverna?)
Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld du bistre.
(Ond drake? Tokons tro? Ny demon furste?)
Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
(Aeon? Eo? Alver som anländer?)
Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
(Azradeus bran, men vem föder dem?)
Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
(Vem har tre huvuden, och avundas dvärgar? de rör sig om dvärgarnas undergång?)
Lystne Azra, piska vänner. Sist och först, i blod och svavel.
(Xinus demoner?)

Lyss till varning, sagd av kvinna
född vid världens första timma
Hölj din själv för lögnens tungor
göm ditt hopp i gudbarns klungor.
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Nornans spådom *Fetspoiler*

Här är min tolkning av profetian

Nio tecken skall synas i världen
Och de nio skall förebåda densammas fall.
Hör min varning, dödliga
Och bäva inför vad som komma skall.


Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst.
Hänvisar med all säkerhet till Xinu och dennes fem inkarnater. Prinsen är antingen Xinu själv, eller Ferris, som Xinu skall bana väg för. (läs stycket om Khanars bok i codex). Ferris kanske är samma varelse som Ahriman/Malgoarh (liknande beskrivning; stöpt i järn).

Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik skall åter vakna.
Hänvisar förmodligen till Kiraths svarta skog och fästet och pyramiden där Thanatas(lamiorna) tjänare håller hov. De svarta liken kan handla om ett gäng urvampyrer som kommer vakna eller bara odöda i allmänhet.

Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner, fryser, skriker.
Kan handla om Mitheraskogen där en 'älvakonung' skall sova infrusen i en pelare av is i väntan på att väckt

Spjutets herre, dricker blodet. Mörkermän skall väcka denne.
Vhigilah, helt klart. Kommer att väckas av Sällskapet i Gordrion. Blodet hänvisar antagligen till väckningssättet/ritualen

Namnläs furste, vindavrängare. Spy din eld du bistre.
Hänvisar nog till mörkerfursten 'Den Namnlöse'. Man kan tänka att det var den guden Kraden Naórgona försökte väcka och det är drakelden som förstörde Kai som åsyftas.

Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
Semal, fjättrad av de andra gudarna. Den här raden handlar nog om hans återkoms

Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
Stormens vandrare?

Avundsamme trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
Kanske handlar om Uvithaan. Annars metaforisk.

Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först, i blod och svavel.
Azradeus. Helveteshålet.

Lyss till varning, sagd av kvinna
Född vid världens första timma

Eo?

Hölj din själ för lögnens tungor
Göm ditt hopp i gudsbarns klungor

Troende eller gudarnas utsända. Alternativt gudarna själva.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
Skulle kunna syfta på Tirakerna. Gurder, Tiraker och Truker blir tre huvuden. "Dverghem faller under natten" skulle kunna syfta på att dvergarna blir näst intill utrotade under mörkret då deras fästen faller. Eller att den underjordiska tirakstaden där man föder upp Vraker (hemlighet i tiraker) släpper sina monster (natten?) lösa mot den närliggande dvergfästet.

Mvh Vätten
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Älvakonung? (ANT)

"Kan handla om Mitheraskogen där en 'älvakonung' skall sova infrusen i en pelare av is i väntan på att väckt"

Var står det om detta?

- Lycan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld du bistre."

"Namnlös" kan kanske innebära en drake som inte omnämns i tokons Draksång, där annars samtliga drakar finns omnämnda.

"Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter."

Varför Azradeus barn? De finns ju i väster, inte i öster. Det här ärsnarare något som sker i Thalamur, Consaber eller Ebhron.

"Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten."

Detta är antagligen en metafor för tirakerna (antingen marnakh-bazirk-frakk eller gûrder-tiraker-trukher). Alternativt kan det vara de tre övriga dvärgasläktena som vänder sig mot Drezin då denna klans allians med tirakerna uppenbaras.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
När ska ni fatta, Tirakerna är "snälla".
De kommer att strida mer mot mörkret än människorna.
Det är större möjlighet att detta syftar på alver än på tiraker (Sanari är hårt onda). Jag tror dock inte det minsta på att detta rör sig om alverna.

Namnlös furste måste ju anspela på mörkerherren "Den Namnlöse". Är det något tvivel om det eller??
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Versblandning

"Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter."

Varför Azradeus barn? De finns ju i väster, inte i öster. Det här ärsnarare något som sker i Thalamur, Consaber eller Ebhron.
Nu är du på fel vers. Azardeus barn har du till denna vers
Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först, i blod och svavel.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nornans Zaris spådom, Cerams tolkning

Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik ska åter vakna.
Drakskogen i Tokon. De svarta drakar som en gång dräpts av de andra drakarna uppväcks, hämdlystna och arga.

Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner fryser skriker.
Rimurerna från Månskenshovet syns oftare. De frusna slätterna dras närmare Mundana.

Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld du bistre.
Vulkanutbrott.

Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
En människa når insikt om själarnas sammspel och skapar sin egen gud. *pekar på texten om allvetandets brödraaskap i religionsboken*

Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
Tokonsöverkungs dotter födde för ett par år sedan en son. Hans hud var vit liksom hans hår och ögon. Trotts detta kunde han se. Pojken har redan visat ett enormt intelekt och en inlärnings förmåga som överstiger tre vanliga människor tillsammans. Det är dock en sak som hålls mycket hemlig. Två gånger har pojken förändrats. Hans hud har först mörknat till rödaktig. Därefter har hans anlete förvridigts till ett demoniskt grin och hans kropp tycks ändra form. Båda gångerna har han talat men vad han sagt vet endast has mor och morfar.

Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
Drezin: Kungarna i Drezin renk drezin, Kragg renk drezin och drezin fästet i ebhron (jag har tappat namnet) synns till allt mer sällan. Konstiga ovanliga order har utfärdats och framstående dvärgar har försvunnit.

Lystne Azra, piska vänner. Sist och först, i blod och svavel. Barn föds i Momolan. Dessa vaknar skrikande med blödande piskrapp som självuppkommigt på deras ryggar.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Nornans Zaris spådom, Cerams tolkning

Tokonsöverkungs dotter födde för ett par år sedan en son. Hans hud var vit liksom hans hår och ögon. Trotts detta kunde han se. Pojken har redan visat ett enormt intelekt och en inlärnings förmåga som överstiger tre vanliga människor tillsammans. Det är dock en sak som hålls mycket hemlig. Två gånger har pojken förändrats. Hans hud har först mörknat till rödaktig. Därefter har hans anlete förvridigts till ett demoniskt grin och hans kropp tycks ändra form. Båda gångerna har han talat men vad han sagt vet endast has mor och morfar.

Skulle inte det kunna tänkas att de bygger på legenden om Stormens vandrare?
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Varför Azradeus barn? De finns ju i väster, inte i öster. Det här ärsnarare något som sker i Thalamur, Consaber eller Ebhron.

Självklart en liten miss av mig =P
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Stormens vandrare i vår kampanj (spoiler) [ST]

Tänkte bara inflika lite med en gammal grej, utifall att det skulle kunna vara inspirerande.


Profetian om Stormens vandrare

Inom dvärgaklanen Drezin talas det än idag om en mycket gammal och likaså förödande profetia. Det är profetian om Stormens vandrare, den mäktiga mörkerherren, som en dag skall störta Mundana. Profetian sägs finnas nedskriven i det raserade dvärgafästet Methras-Renk-Drezin, och enbart fragment av denna återfinns hos klan Drezin idag – vilka ständigt söker nya kunskaper i form av profetians olika tolkningar. Intresset av profetian har stigit extremt sedan kunskaperna om det kommande mörkret nått dem, då det (enligt Drezin’s beräkningar) går att sammankoppla Stormens vandrare med mörkret.

Profetian för dessa dvärgar idag är ett slags hopkok av de delar av den sanna profetian som levt kvar, samt legender, myter och annat som tillkommit efter åren. Denna profetia som klan Drezin numera talar om (L&H s. 35) skiljer sig därför ganska skarpt i jämförelse med den som faktiskt vilar i det raserade fästet. Sammanfattningsvis så berättar den om ett gossebarn som föds med en mörk, demonisk själ i sig och som ensam skall rasera Mundana. Detta kan visserligen ses som sanning, för det är vad som står i den fulländade versionen, men andra detaljer tvekar även Drezin själva på. Delar av profetian som att han skall resa sig ur askan av ett forna rike och att han, bokstavligt talat, ska vandra i en gigantisk storm är delar som ses över på annat håll.

Vad Drezin idag dock inte vet är att detta gossebarn redan är fött. Detta finns även nedskrivet i den fullständiga profetian, med både exakt födelsedatum samt födelseplats. Platsen är i och för sig inte lika exakt, men den avslöjar i varje fall att det handlar om Ressiöknens mitt. Pojkens namn förutsågs dock inte och inte heller namnet på den mörkerherres själ som skulle befatta honom.
Det talades bara om ’Mörkrets furste’ och då denna profetia inte är fullt så mycket yngre än den nuvarande eonen, så handlar det med stor sannorlikhet om samma furste som ledde mörkrets förkämpar under det förra Mörkret – Ahriman. Och han skall återvända ännu starkare till nästa mörker.
Det är profetians sanna budskap.

Men han tycks inte ha lyckats förberett sig alltför väl, och det börjar bli ont om tid.
Zamilian Imerin, Ahrimans förutspådde inkarnat, lever nämligen ovetande om detta - som en helt vanlig pojke - Även om hans mörka öga och vilda drömmar tyder på någonting.
Detta står som sagt inte skrivet på de stenplattorna som återfinns i Methras-Renk-Drezin, men är ändå av högsta grad sanning. Det finns nämligen dem som vet mer än Drezin om ämnet. Det hemliga, cirefaliska sällskap av mörkermän som går under just namnet ’Sällskapet’ (L&H s. 46) har namnet på denna pojke, och har folk som letar efter honom natt och dag.
När de väl får tag på honom ska de äntligen frambringa Ahrimans mörka tjänare, startandes med Vigilah som ligger begraven djupt under Gordrion.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Versblandning

Det var inte min tolkning, jag kommenterade enbart Jimmy_SLs påstående att denna vers skulle handla om Azradeus.

För övrigt tror jag det finns något dolt i "Lystne Azra"-versen, bara för den är så uppenbar. Alla tänker "det är Azradeus, det begriper vem som helst" och tar sig an andra verser, men få frågar sig vilka vännerna är. Rör det sig bara om kultisterna (vilka knappast kan räknas som vänner) eller något annat?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Versblandning

Inget är självklart det är en profetsia. Och vilka är vännerna det kan man ju undra.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Kommande mörkret *Spoiler* [OT]

Tiden har stundat jag tänker skriva förmodligen den sista kampanjen till min spelgrupp.
Snart kommer vi alla gå skillda vägar, när vi ska välja gymnasielinjer, och jag förmodar att våra rollspelmöten inte kommer stuna lika ofta.


Skulle snarare säga att det blir tvärt om. Mer spel rakt av. Kanske inte till en början, men efter ungefär ett år så blir det bara mer och mer. Och ja, skolan blir lidande av det. Fast det gäller ju givetvis nästan uteslutande suicidabla, skoltrötta outsiders som oss förstås, och jag hoppas att du inte tillhör den arketypen. Gör du det så kan du se fram emot mer skönt spelande, men som sagt, det kommer nog gå käpprätt åt helvete för dig i skolan...

Talar av egen erfarenhet...
 
Top