Nekromanti Kommande CoC Kampanj (Läs inte det här, Adrian!)

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag har blivit uppmanad att dra igång en kampanj i Call of Cthulhu med en liten grupp entusiastiska spelare. Jag har lite brist på idéer, dock. Själva äventyret skall (troligtvis) utspela sig i Polen 1942, under det Nazistiska Tysklands storhetstid. Själva kampanjen har jag lite svårt att införskaffa en röd tråd till. Jag hade funderat på en klassisk plot i Indiana Jones-stil, att en ockult undersökningsgrupp inom SS söker genom det ockultas värld efter vapen som kan användas i kriget. Själva gruppen skall bestå av utomstående personer, dvs oberoende "investigators" från åtskilliga platser i Europa. Dock så skall jag ordna lite osämja inom gruppen genom att låta en av spelarna vara hemlig agent för Geheime Staatspolizei (Gestapo, med andra ord), medan en annan är Amerikansk republikan och en tredje i hemlighet partisansympatisör.

Vad tycker ni om idén? Jag har dock lite problem att komma på själva huvudidén vad kampanjen skall kretsa kring. Några förslag/synpunkter/frågor?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Bakgrunden är ju klassisk. Körde själv en kampanj där motståndarna var naziockultister som ville åt böcker från Miskatonic i julas. Några få punkter bara:

1. Att låta rp:na ha skiftande politisk uppfattning kan funka vid ett one-offtillfälle, men det är jävligt svårt i en kampanj. Försök homogenisera gruppen vad det gäller sånt. Det är inte speciellt kul att spela infiltratör under en längre period om man det hela inte är väl förberett förstås.

2. Man bör vara väl förberedd - både som SL och spelare - om man ska använda de som vardagsvis anses vara "onda" (t.ex. Gestapo och SS) som rollpersoner. Man bör också besluta om vilken nivå av "ondska" dessa figurer ska befinna sig på (oavsett om de är SLP eller RP) - är det Indiana Jones (skurkaktiga), verklighet (folkmördare) eller är de tragiska, mörka hjältar (i grunden goda men med en perverterad människosyn el. dyl.). Hur man än bestämmer sig för att köra är risken att föräldrar, lärare och andra fiender inte fattar poängen och skriker på förbud.

Jag rekommenderar påläsning om SS (ett lämpligt organ för rollpersoner eller SLP ifråga om ockulta saker är SS-Ahnenerbe som arbetade under Himmler). Det finns en hel bokserie på svenska med bilder och prylar som handlar om SS och dessutom ett band i serien om Andra Världskriget med liknande innehåll. Vill man ha lite djupare koll på andra delar av Ahnenerbes forskning och en generell insyn i idén om arier rekommenderas boken "Ariska idoler" av Stefan Arvidsson som är mkt bra.

Naturligtvis finns det även ockultism som bör kollas upp - en enkel sökning på nätet borde ge napp. Jag gillar www.dagobertsrevenge.com - där finns kanske väldigt lite direkt ifo om naziockultism, men däremot finns det flera artiklar som ger infallsvinklar. Dessutom finns det riktiga pärlor i länkarkivet.

Naturligtvis: http://www.chaosium.com/nifty/coc-links.shtml
och http://www.flar.demon.co.uk/terror/welcome.htm
... när det gäller CoC-uppslag.

Ser fram emot att få höra mer om denna kampanj (som låter som något jag själv skulle vilja köra). Du borde kanske dessutom kolla på Delta green (som jag själv inte äger) som tydligen presenterar en förbindelse mellan nazismen och div. mythosfigurer.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Viktig rättelse: naturligtvis arbetade SS-ahnenerbe under Himmler, han var ju SS överhuvud.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag tänkte väl det...

...det lät ju aningen mystiskt att du klarlägger att just den avdelningen av SS arbetade under Himmler, med tanke på att hela SS arbetade under Himmler.

Nåja, jag har ett par idéer. Jag är dock aningen osäker på vilken nivå av 'ockultism' jag skall ha med i kampanjen. Skall det inkludera magi, demoner och liknande, eller skall det bara handla om utomvärldsliga livsformer, som kan impregneras med mänsklig DNA och därmed skapa nya, förbättrade människor? Har ni några förslag?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Jag tänkte väl det...

Nåväl... känner mig manad att slänga in en sån här:/images/icons/blush.gif

F.ö. - skulle nazister överhuvudtaget vara intresserad av en förbättrad mänsklighet?

Är det någon mer än jag som spelat "Black Dahlia" (vid det här laget ganska gammalt, men ändå)? Iofs inget om Polen, men lite info om det under 1200-talet. Släng in lite Tyska orden, medeltida referenser etc. Kom ihåg att det är en tysk (Olaus Wormius) som översätter Necronomicon till latin på 1200-talet... Jag skulle definitivt satsa på demoner, mytologi och uråldrig ondska före utomjordiska varelser...

Douglas P i Death in June hävdar att hela poängen med andra världskriget var magisk, men det är ju hans åsikt... bra upplägg: hela WW2 är bara en cover-up för något större - någon eller några (Nyarlathotep? Hastur?) använder nazisterna för STÖRRE SYFTEN. SS kan t.ex. vara en del av den planen...

Eller tänk er att nazisterna åtminstone delvis har rätt och att något särskilt döljer sig i den "ariska rasens" historia. Kanske bägge tillsammans?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag tänkte väl det...

F.ö. - skulle nazister överhuvudtaget vara intresserad av en förbättrad mänsklighet?

Var inte "en förbättrad mänsklighet" liksom hela deras poäng med raslära, rensning och hela faderuttan? Allt som kan resultera i en förädling av homo sapiens (iaf så länge det stämmer med deras definition av dylikt) låter som nåt de skulle hoppa på.

--
Åke
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Jag tänkte väl det...

hmm som det necronomicon freak jag är så kommer jag att göra ett äventyr (eventuell kampanj) som utspelar sig just runt necronomicon , eran uppgift (om ni vill) behöver jag tipps om varför dom skall hitta/fåtag på necronomicon och vad kommer att hända när dom gör det (dvs. om dom gör det :D)
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Jag tänkte väl det...

Vilken era? 1920's? Finns det egentligen något annat sätt än en ond arab som kommer fram och väser "special prize for you effendi!" på ett skumt kafé i Kairo? Eller i källaren till ett gammalt antikvariat i Prag? Eller i ett östtyskt Stasiarkiv (1990's)? Eller i en bortgången kär släktings boksamling (tyvärr redan gjort av Lovecraft)? I försvunnen pojk- eller flickväns bokhylla? På en märklig bokhandel i Gamla Stan, STHLM?

Det finns så många sätt. Name a time and a place - så hittar vi på en hel kampanj åt dig.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
ironi...

... går inte alltid fram. Fast frågan är om nazister verkligen skulle vilja blanda arisk arvsmassa med utomjordisk? om man itne kör Atlantisprylen förstås, men så långt ska vi väl inte sträcka oss? Och inte finns det väl nån som vill köra hollow earth-grejen därute?
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Jag tänkte väl det...

har ingen aning vilken era det skall vara...
det där med gamla stan låter faktiskt skit kul men då är frågan varför ska dom (helt vanliga personer) ha o göra med necronomicon
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Necronomicon i Gamla Stan

Senast jag var på SF-bokhandeln i Gamla Stan sålde de både "Necronomicon" och "The Necronomicon Spellbook" i pocketformat där.

Skämt åsido - idén med människor som sitter på en "skatt" utan att veta dess värde är alltid kul. Kolla in Ninth Gate (eller läs boken som jag brukar säga - den är fortfarande mkt bättre!) för ett kul uppslag för detta. Corso är ju också en ganska bra förebild för en rp eller slp till CoC.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Necronomicon i Gamla Stan

hmm , jag har sett filmen men tyvärr inte hittat boken (annan titel kanske ? !) men iaf så tycker jag att på nått sett ska rp'na dras in i det hela så att dom inte kan sluta ...
alltså dom går mitt i gamla stan en man faller från himmlen rätt ner rp'na, dom ser en mörk gestalt springa iväg från ett tak och han bär på ungefär samma bylte som jhonny har i 8th gate.mannen har kanske nått i fickan som kanske en rp tar , dom åker ner på stationen där dom blir förhörda och dom har alltid en snut i nacken som snart visar sig vara (ond?)

hur låter detta ??
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Necronomicon i Gamla Stan

Heter inte boken något annat än Ninth Gate?
Vad heter författaren förresten?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Necronomicon i Gamla Stan

"El Club Dumas" ("Dumasklubben" på svenska). Författaren heter Arturo Perez Reverte. Storyn är dubbelt så bra som i filmen om du frågar mig (den är också dubbelt så komplicerad).
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Necronomicon i Gamla Stan

Arturo Perez Reverte: "El Club Dumas" (Dumasklubben på svenska). Lite mer komplicerad story som jag verkligen föredrar. Dessutom rakt igenom europeisk vilket gör mycket.'

vad sägs om att en av rp:na finner ett mystiskt föremål i sin ficka efter en resa med fullpackad tunnelbanevagn och att det sedan bbörjar dyka upp mystiska män som skuggar dem. Det är en lite neutralare upptakt, och så kan du kasta värre saker på dem sedan. Låt en mystisk varelse/gestalt slå ihjäl en av de som skuggar rp:na och få dem att tro att polisen msistänker dem. De blir tvungna att finna "sanningen" för att kunna rentvå sig och göra sig av med de förföljande och monstren som jagar dem.

Annars gillar jag CoC-scenarion där man överhuvudtaget aldrig möter monstren. Skuggor och rökridåer ända tills det är absolut nödvändigt - lite mer förfinad skräck helt enkelt.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Necronomicon i Gamla Stan

låter intressant ... men hur låter detta i mannens ficka sticker det ut ett litet kuvert ..., när dom tar det så rinner det ut MASSA tåg biljetter allt från usa till taiwan ... peking ,london , och stockholm ... men sen så kommer det en polis mot dom och dom blir av med kuvertet ...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Necronomicon i Gamla Stan

Tja, varför inte? Det är ju en möjlig ledtråd av många. Och särskilt effektiv blir den ju om man vill att rp:na ska ut och resa. Vill man att de ska lösa ett mysterium i Stockholm bör man kanske låta bli. Varför har han inte helt enkelt Necronomicon inlindad i en handduk under armen?
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Necronomicon i Gamla Stan

om han har det så ställer man sig frågan:

vad gör necronomicon i stockholm ?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Necronomicon i Gamla Stan

Semestrar? Hänger på Spy Bar som den kändis den är?

Allvarligt: en bättre idé är kanske att mannen har ett antal ark fyllda av anteckningar på sig. Det visar sig vara översatta utdrag ur Necronomicon. Man kan spåra mannen till en vindsvåning i Gamla Stan och finner att någon brutit sig in där. Mannen har antagligen flytt genom fönstret med sina anteckningar - och kanske boken. Den kan finnas gömd var som helst i närheten.

Har inte Sam J. Lundwall byggt ihop någon historia om en svensk Necronomicon i "Stora Necronomicon" eller "Lilla Necronomicon" (bägge två samlingsvolymer med noveller och kortare texter om mythosvarelser)? Jag tror att han hävdar att en av hans förfäder ska ha översatt bokjäveln från latin på 1700-talet. Tänk om det finns en tradition av svenska Necronomiconöversättare som stoppats av någon eller något? Ett hemligt sällskap som bekämpar mythos? En grupp Mi-Go som försöker hindra att människan når kunskap? Rivalitet mellan olika ockultister? Eller så kanske det finns fel i tidigare översättningar som någon försöker rätta till och någon försöker hindra? Eller kanske finns det en fälla i den version man arbetar utifrån (en bok som liksom Silverbibeln stals under svenskarnas plundring av Prag under 30-åriga kriget - kanske) som gör att man av misstag lyckas frammana hemska saker? Det finns en mängd uppslag.

Idén med en plundrad bok från Prag ska jag nog själv sno - tack till mig för den.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Necronomicon i Gamla Stan

men du ,visst skulle musiken passa bra till ett sådant äventyr

sen kanske man skulle byta ut necronomicon mot böckerna i 9th gate och ge dom samma uppdrag som corso gav johnny !?
 
Top