Re: Totalt medhåll! (och litet tillägg)
"
Vi är på samma sida Markusu, undrens tid är icke förbi."
Ja, vem vet? Med tiden du kanske också blir lika upplyst som mig!
"
...Dessutom bör man återgå till den relativt konsekventa beskrivningen av mundana som en senmedeltida värld, framförallt med tanke på Jargien, som, trots att jag älskar antiken, är lite väl romerskt för att vara kul."
Jag vill framförallt se att man tar ställning för huruvida Jargien
är ett Mundanifierat romarrike, eller om det är inspirerat av något annat land i vår riktiga historia.
Rikets styre med alla halvt självstyrande provinser liknar snarare Tysk-Romerska riket i mina ögon, och inkvisitionen och Daak-tron ligger närmare Spanien på Torquemadas tid. Att sedan Coloniska Imperiet verkar ha varit Mundanas svar på vårt gamla Rom utan att visa något som helst kulturellt släktskap med Jargien är också förbryllande, eftersom att Jargien så påtagligt har influerats av Romarriket IRL...

Neogames, skärpning. Bestäm er hur det ligger till!
(Jag hoppas att jag gör mig förstådd.)
Vidare så är det mycket beklämmande att någon motsvarighet till slaver (folkgruppen) saknas i Mundana. Jag vill ha ett folk som varken är öst eller väst utan mittimellan, en smältdegel av flera olika kulturer som super sig fulla på potatisbrännvin, har krökta svärd och dansar med sparkar. Drunok har goda förutsättningar att bli lite mer ryskt, med tanke på närheten till både de "österländska" raunerna och de mer "västliga" jargierna och t.o.m. cirefalierna. Damarien uppvisar också en hel del likheter med medeltida Ryssland/Östeuropa (storfurstendöme, hårt styre,
vampyrer...) men det blir svårare att motivera någon kulturell smältdegel på västra Asharina p.g.a. bristen av exotiska grannar.
Och
nej, det är
inte av min personliga politiska läggning jag vill ha ett pseudoryssland i Mundana - jag råkar som av en händelse tycka att slavisk kultur är ballt.