Nekromanti Komm, süßer Tod...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: mer än brujah i alla fall [ant]

Men Malkaver brukar göra tossor till vampyrer, och toriadårar brukar göra konstnärer till vampyrer och så vidare.
Visst, men de har väl ändå en djupare personlighet än så? Kunde man inte låta den mänskliga personligheten styra på vilket sätt klanpersonligheten manifesterar sig?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Klansystemet [OT]

I och för sig är väl grundantagandet i Vampire att man varit vampyr i kanske 50 år och precis blivit "myndig" (i vampyrtermer då). Under femtio år som vampyr under sin "sires" mentorskap så har man nog hunnit förändras något.
Möjligt,jag har aldrig lusläst regelboken. Vi har inga sådana antaganden när vi kör, vill man vara färsk eller 500 år så går det oftast bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Klansystemet [OT]

Nja, stödet för rollpersonens konflikt med sin nya existens ligger ju inte i någon regelteknisk karaktärsmekanik, utan i sättet figuren rollspelas.
Men borde då inte människopersonligheten ha ett utrymme på rollformuläret?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men, alltså...

Jag måste säga att jag inte begriper mig på ditt resonemang. 'Klanpersonlighet'?. Vaddå 'klanpersonlighet'?

Klanernas gemensamma drag beror givetvis på att klanernas interna kultur uppmuntrar och leder till invigning av människor som redan från början passar in i klanens referensramar. Toreadorer omfamnar hedonistiska konstnärssjälar, Tremere målmedvetna studar, etc. Men likväl, allt det där är ju bara tendenser, och absolut inget mera. Det finns inget helt allmängiltigt i någon av Vampireklanerna, utöver deras karaktäristiska klannackdelar.

Jag förstår helt enkelt inte vad du menar. Om jag blir embrejsad av en malkav är det sannolikt att det är för att jag besitter personlighetsdrag han uppskattar, men hur mycket av klanens konventioner jag då uppfyller beror ju helt på hur väl min sire gör det. Om han är en excentrisk outsider i sin egen klan har jag alla förutsättningar att också bli det, samtidigt som jag mycket väl skulle kunna sluta mig mer till klanen som norm än min sire i slutändan. Det finns inget i Vampire som säger att vampyrklanerna har specifika personligheter. Klanerna är institutioner och kulturer, som påverkar sina medlemmar och drar till sig en viss typ av folk, men det är också allt.

- Ymir, ifrågasätter
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Men, alltså... (OT)

Om jag blir embrejsad av en malkav

Fullständigt oförlåtligt ordpåhitt. "Embrejsad" - va faen tänkte du på egentligen? Vem har stulit ditt ordförråd? Vem har hoppat på din kreativitet? Vem har gjort dig stockholmifierad? (För en av mina största fördommar är att stockholmare blandar ut svenska med engelske uttryck.)

Nu måste jag tyvärr mörda dig på distans. *Mördar*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Men, alltså... (OT)

Det är ett knivigt koncept att översätta. Omfamnad låter... fel liksom. Fast personligen hade jag nog skrivt Embracead eller undvikit att nämna det direkt om möjligt.

Annars är ju "kjamad" ett alternativ. :gremwink:

/Joel - KJAMIZ!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Klansystemet [OT]

Men borde då inte människopersonligheten ha ett utrymme på rollformuläret?
Nature och Demeanor?

Sedan är det en annan sak att man delar upp dem på det sättet... jag föredrar som de har gjort i Exalted (att man bara har Nature), eller som i Adventure! (där man har Virtue och Vice, där Virtue ger Willpower när man följer den och Vice kostar Willpower att bryta mot).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Men, alltså...

Faktum kvarstår. Hur mycket beskrivs karaktärerns liv innan vampyrismen inträdde?

Om man talar om skräcken att förändras till ett monster så måste man för fanken också tala om vad man ändras från. Gör man inte det så blir det ungefär lika givande som när grannen spelar hög musik och det enda man hör är basgången.

Klanernas gemensamma drag beror givetvis på att klanernas interna kultur uppmuntrar och leder till invigning av människor som redan från början passar in i klanens referensramar. Toreadorer omfamnar hedonistiska konstnärssjälar, Tremere målmedvetna studar, etc. Men likväl, allt det där är ju bara tendenser, och absolut inget mera. Det finns inget helt allmängiltigt i någon av Vampireklanerna, utöver deras karaktäristiska klannackdelar.
Nu vet jag inte hur officiell TV-serien är, men där fanns ett tydligt exempel där en tjej blev vampyrad av en brujah och detta skapade en stark brujah-drift i henne som inte fanns där förut.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Klansystemet [OT]

Nature och Demeanor?
Och på vilket sätt är de mer människopersonlighet än vampyrpersonlighet? Jag tycker att de känns väldigt mycket som ett nuläge.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Men, alltså... (OT)

Jag brukar skita helt i den romantiserande klangen i ordet och omtolka det till "invigd/inviga". Det betonar också bättre biten med "vampyrsamhället som ett hemligt sällskap". Funkar för mig.

"Omfamna" är så... så... gay. :gremsmile:

- Diomedes
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Klansystemet [OT]

Tja, om man ska vara petig så ser jag nog Nature och Demeanor som personligheten i den delen av rollpersonen som är människa. Vampyrdelen är "Besten", som representeras av (brist på) Humanity, Conscience, Self-control och Courage. Helheten blir då i mötet mellan dessa.

Fast jag begriper inte varför jag sitter här och försvarar ett spel jag inte ens är särskilt förtjust i. World of Darkness och Vampire är inte min påse, om jag ska White Wolfa mig så blir det nog Adventure! eller Exalted.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Klansystemet [OT]

Rollpersonen finner sig brutalt inkastad i ett nytt samhälle, förvandlad till en annan typ av varelse och oåterkalleligen åtskiljd från människosamhället han en gång var en intim del av.

Tittar man på hur karaktärsskapandet faktiskt går till så är det väl snarare så att rollpersonen materialiserar sig som en nyfödd vampyr med en klan med tillhörande värderingar och nackdel, ett päron av varierande kön och en mängd superkrafter.

För att uppnå det du beskriver ovan borde man snarast bygga människor, rollspela sig igenom kramen och först därefter lasta på klan, en extra egenskapsplupp och superkrafterna.

Eller?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Får jag tillbaka humanity om jag stoppar om honom?

Faktum kvarstår. Hur mycket beskrivs karaktärerns liv innan vampyrismen inträdde?
Precis så mycket man känner för. I de officiella SLP:ernas fall är de dåliga exempel, eftersom de oftast är så snuskigt gamla att deras forna liv i regel förlorat sin betydelse.

Ta en titt på min novell/rollpersonsbakgrund "Röda Ögon". Där den slutar tog den bästa WoD-kampanj jag spelat vid. Natala blev snart omfamnad av en Cappadocian-methuselah, och merparten av den extremt stämningsfyllda kampanjen, som tyvärr aldrig spelades klart, kretsade just kring hennes försök att komma till rätta med det hela och finna en mening med sitt nya liv...och försvara sin tveksamma övertygelse om det meningsfulla i det gamla. Så märk väl, jag tycker det är ett mycket bra sätt, kanske det allra bästa, att spela Vampire på. Ser bara inte att White Wolf själva på något sätt utesluter den spelstilen. Att deras fokus kan ligga på andra ting förnekar jag inte, dock, men du har fel i att klanerna själva påverkar vampyren annat än som sociala konstruktioner (för det var väl det du menade?). Natala blev ingen kåpklädd likkramare med antediluviandyrkan i en sluten sekt bara för att hon var Cappadocian, liksom. Hon fortsatte mest vara sig själv, men förändrades givetvis, både på sätt hon uppskattade och på skrämmande sätt hon inte kunde kontrollera. Och det var intressant på allvar.

Nu vet jag inte hur officiell TV-serien är, men där fanns ett tydligt exempel där en tjej blev vampyrad av en brujah och detta skapade en stark brujah-drift i henne som inte fanns där förut.
Det är rent bullshit, kan jag meddela.

- Ymir, älskar Vampire, inte minst som djuppsykologiskt människoskildrande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men Vampire ÄR gay.

"Omfamna" är så... så... gay.
Som Vampire, då? :)

Jag tycker det duger utmärkt, just därför. Gothporr 4-ever :gremwink:

- Ymir, som spelat Vampire med ett exceptionellt stort antal A): Homosexuella, och/eller B); Manodepressiva
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Klansystemet [OT]

För att uppnå det du beskriver ovan borde man snarast bygga människor, rollspela sig igenom kramen och först därefter lasta på klan, en extra egenskapsplupp och superkrafterna.
...vilket man gör i flera av WWs färdigskrivna äventyr och kampanjer. Att Vampires regelsystem, och följaktligen karaktärsskaparsystem, skulle vara annat än sunkdåligt har jag heller aldrig påstått.

- Ymir, bara påpekar.
 
Top