Nekromanti Komik på hög nivå

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nå, vad tycker ni är kul? Specifikt, nämn några filmscener eller bokutdrag ni tycker är apkul, eller ifall ni är lata orangutanger så räcker det väl med ett namn. Motivera gärna!

För att visa hur slipstenen ska dras nämner jag scenen i Supernollan där en krypskytt försöker skjuta Steve Martins karaktär men hela tiden missar och träffar några burkar som står prydligt uppradade. Steve ser alltså kulhål efter kulhål slå in i burkarna varvid han utropar "Oh my god, he must hate these cans! He hates these cans! Stay away from the cans!" Brilliant.

Allt med Groucho Marx är apballt. Och rockar.

Scenen när Bernard i Black Books vaknar – efter en sedvanlig röjarkväll – och ser sin nya anställde, som han anställt på fyllan:
"Where am I? Have I joined a cult?"

Scenen när han retar skinheadsen är för övrigt brilliant i sin dårpippihet. Bernard (som kan beskrivas som en blek, alkoholiserad, kedjerökande, spinkig och elak bokhandlare) vill bli skadad av skatteskäl men kan inte skada sig själv illa nog. Då får han syn på tre bulor tvärs över gatan som har halsdukar som det står Millwall på. Fotbollshulliganer så att det stinke rom det, med andra ord. Han rusar glatt ut till dem och leverar följande svada: "Which one of you bitches wants to dance? Hey you know when you're doing your usual threesome thing you do of a weekend, and
the moonlight's bouncing of your heads and your arses and everything, does that
not get a bit confusing? Right, this is you, ok? (dances madly like a fairy
while singing "tra la la" then stops) Millwall! That's the one. Do you know this
chant? "Millwall, Millwall, you're all really dreadful, and your girlfriends are
unfulfilled and alienated"...
. Sen får han stryk nog även för skatteverket :gremgrin:

Vinprovning a la Bernard:
Bernard: Old wine is good wine.
Manny: Yes. But expensive wine is good wine also.
Bernard: Yes. But the older the wine is, the gooder it is.
Manny: Ah but by the same token, the more expensive the wine, then the gooder it
is also.
Bernard: (looking at the wine) Look at the colours.
Manny: Yeah.
Bernard: All the colours. Well... yellow.
Manny: This is like... a... a farmyard... of wine.
Bernard: It's like looking into the eye of a duck.
Manny: And sucking all the fluid from its beak.
Good Cop - Bad Cop a la Black Books:
Inspector Norris: (to criminal interviewee) Nogsy! You miss me?
Nogsy: Yeah, I was just sitting here thinking "When's Inspector Norris coming
back?"
Inspector Norris: Oi! Smart lip doesn't work with me, Nogsy! I don't react well
to it. Now, you better start giving me something solid or I'll feed you to the
sharks.
Manny: (to Nogsy) You have... beautiful eyes.
Inspector Norris: You're going away, Nogsy! You understand me? This is the end
of the line!
Manny: Do you think it would be really naughty if I phoned up the Hong Kong
Kitchen and got us all some crispy duck?
Inspector Norris: Listen! You better speak up, or else we'll be talking to your
missus! Ohohoho, how do you like that, family man?
Manny: Hey! When all this has blown over, let's go and see Les Miserables. Have
you been to the zoo? It's brilliant!
Humor, helt enkelt! Se Black Books! Och vad är roligt enligt er? Berätta!


Storuggla, ägg på huvudet
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ägigt ämne!

Okej, det roligaste jag någonsin sett är en Robotman-serie där han och ärkeloosern Monty sitter på en diner. Monty säger: "Jag älskar sådana här ställen med en mini-jukebox vid bordet. När jag själv får välja musiken känner jag mig säker. Jag besitter all makt, jag är som en kung!"

I nästa ruta kommer en stor biffo fram och säger: "Hör här, era fjollor: Om jag får höra Lambada en gång till så skall jag slå in era knäskålar!"

När biffot går säger Robotman "Så här i efterhand borde du kanske inte ha stoppat in alla mynten på en gång..." och Monty bara "notan, tack."

Det är så enkelt, så genialt, och framförallt så är det roligast i början. Bra serier har inte så tydliga punchlines. Robotman/Monty är överhuvudtaget den bästa serien i universum.

---

En annan tiopoängare är geniala Meehan Streak; som en gång visade två stenåldersmän, där den ena säger "jag har ett sår här som blöder." Den andra föreslår: "Prova... prova att gnugga in salt."

Sedan löper tre rutor där den sårade killen bara skriker "AAAAAAAAAAAAAAAAH" i allt större och större bokstäver. Till slut svarar den andra killen: "Okej, -det- provar vi aldrig mer igen."

Stenhårt.

---

I helgen läste jag förresten en Ernie-strip som fick mig att fatta varför jag älskade den serien så mycket en gång i tiden:

En kille med värsta blaffe-näsan sitter hos Enos Pork och skall få den bortopererad. Han går igenom priset och säger "Tja det verkar lite väl saftigt, faktiskt, finns det inga möjligheter att få det billigare?"

"Tja..." säger Enos, "vi kan strunta i bedövningen."
"Gör inte det ont?"
"Alla har olika smärttrösklar. Jag kan testa din om du vill."

Och precis när jättenäsan har sagt "ja" så tar Enos sin cigg och släcker den mot näsan, utan att röra en enda min, och jättenäsan bara "WRrrraaaaAAAAH!"

I sista rutan så fimpar Enos, helt kall, och säger "nå, har vi prutat färdigt nu?"

---

Andra saker som aldrig slutar vara roliga:

Bone : Old Mans Cave : Det finns en lång diskussion mellan Phoncible Bone och Euclid i hällande ösregn, som helt enkelt är seriekonst på högsta nivå. Hela albumet är skitroligt.

Jag älskar förresten ståuppkomiker som röker mycket och som typ egentligen drar rätt dåliga vitsar, men som svär så mycket att det blir roligt ändå. Får jag höra "I want fucking coffe-flavoured coffe!" så garvar jag stenhögt.

Bästa ståupparen är annars Johan Glans som en gång sade "Jag har provat allt för att koppla av, jag har testat yoga, hypnos, motion, och... öh... det där, vad heter det nu igen, man stoppar nålar i armen?" och folk typ suckar och tänker "kan han inte ens orden i hans egna skämt?" och hinner precis ropa "akupunktu--" innan han avbryter dem och säger "--Heroin!"

Klockrent.

Och de roligaste filmer jag sett är När Harry mötte Sally samt Måndag hela Veckan.

Och ja: Monty Python: "En dag, min son, ska allt det här bli ditt."
"Gardinerna?"
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag kommer direkt att tänka på svaldisskusionen i Monty Pyton and The Holy Grail.
Jag garvar lika mycket varenda gång jag ser den filmen. Sir Not-Appering-In-This-Movie alltså, blir det roligare än så?

Annars så kommer jag faktiskt inte på mer nu, jag måste dessutom sova nu, prov i morgon.

/Marcus
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Då folk gör illa sig.. folk som ramlar, folk som snavar, folk som halkar, folk som är allmänt klantiga och slår sig fördärvade :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
This is a purse of monies ...

... which I'm not gonna give to you.

Roligare än Blackadder har jag svårt att hitta. Förutom i Nakna Pistolen 1, när Nordberg (OJ Simpson) blir "mördad" och kliver i björnsaxar och blir skjuten och bränner sig på en järnspis och får tårta i ansiktet. Då skrattade jag så att jag tjöt!

Jonas Darnell är rolig också.

M.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Judar, bögar och handikappade

Jag gillar sånt som alla andra gillar, typ Monty Python, The Simpsons och gamla Mad Magazine. Min humor har aldrig varit särskilt utvecklad. Jag gillar verkligen Parlamentet också, särskilt Betnér. Han är verkligen jättekul. Och nästan alla serier som går i Larson!, särskilt Get Fuzzy och Monty.

Senaste riktigt, riktigt, riktigt roliga grejjen jag såg var Guns and Talks, särskilt scenen där den yngste av dem förklarar för de andra varför kärlek är det vackraste i världen.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Robotman/Monty är överhuvudtaget den bästa serien i universum.
håller inte med, jag påstår att och [url=http://www.frumpy.com/frumpy/archives.html]frumpy the clown slår robotman/monty med hästlängder :gremsmile:

eftersom jag suger på att återberätta saker(det blir helt enkelt inte lika roligt)

så jag länkar till två frumpy the clown serier:





nu kanske dessa inte är speciellt typiska eller så men jag orkade bara leta i fem minuter :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag älskar skämt som folk inte fattar, ofta för att de egentligen är märkliga och helt meningslösa. Om ett skämt främst får en att säga "Va?" är det antagligen roligt.

Till exempel:

Louis (ur Ghostbusters): "Gozer the Traveler. He will come in one of the pre-chosen forms. During the rectification of the Vuldrini, the traveler came as a large and moving Torg! Then, during the third reconciliation of the last of the McKetrick supplicants, they chose a new form for him: that of a giant Slor! Many Shuvs and Zuuls knew what it was to be roasted in the depths of the Slor that day, I can tell you!"

/tobias
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Denis Leary - I princip det mesta han har gjort. Allt från de korta filmsnuttarna i MTV i början av 90 talet till hans nu utgivna album där den 16 minuter långa monologen My Kids ( Lock'n Load) kanske är den bästa han gjort.

Robin Williams - Live on Broadway. Hyr eller köp så fort ni kan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ordvitsar och ordvrängeri är roligt:

– I’ve got acute hearing.
– I’m not interested in your jewelry.

Eller (som Magnus redan varit inne på):

– Tell me young crone, is this Putney?
– That it be, that it be.
– »Yes it is«. Not »that it be«. You don’t have to talk in that stupid voice to me. I’m not a tourist. I seek information about a wisewoman.
– Ah, the wisewoman … the wisewoman.
– Yes, the wisewoman.
– Two things, my lord, must thee know of the wisewoman. First, she is … a woman, and second, she is …
– Wise?
– You do know her then?
– No, just a wild stab in the dark which is incidentally what you’ll be getting if you don’t start being a bit more helpful. Do you know where she lives?
– Of course.
– Where?
– Here. Do you have an appointment?
– No.
– Well, you can go in anyway.
– Thank you young crone. Here is a purse of moneys … which I’m not going to give to you.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ordvitsar och ordvrängeri är roligt:

Check! Gärna långsökta dito.
Sen är jag också barnsligt förtjust i referens-humor, när nånting blir kul för att det är en hänvisning till nånting annat.

Mitt senaste asgarv var i 'Shaun of the Dead', när Shaun pratar med sin mamma Barbara i telefon och inser att hennes kille håller på att förvandlas till en zombie.
"Hang in there, mum. You're not safe! We'll come over right away and pick you up."
"Weell, I don't wan't to be a bother..."
(Shauns kompis Ed greppar telefonluren)
"We're coming to get you, Barbara!!"

Man måste väl ha sett 'Night of the Living Dead' för att haja referensen ("Theey're cooming to GET you, Baarbara...") men jag garvade så att jag var tvungen att stänga av filmen en stund.

--
Åke
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Stake your claim!

En av de roligaste Monty Python-sketcherna är den med tv-programmet "Stake your Claim", där gäster som påstår otroliga saker får komma och bli intervjuade (och försvara sig).

gameshow host : [now in studio] Good evening, and welcome to Stake your Claim. First we have with us Mr. Schulz, who claims he wrote all of Shakespeare's works.
Schulz : That's correct, I wrote all his plays, and my wife and I wrote all his sonnets.
gameshow host : Mr. Schulz, these plays are known to have been performed in the early 17th century. How old are you?
Schulz : Forty-three.
gameshow host : Then how could you have written plays performed over 300 years before you were born?
Schulz : That is where my claim falls down. There's no way of answering that argument. I was hoping you wouldn't make that point, but you're more than a match for me.
gameshow host : Thank you for coming along.
Schulz : My pleasure.
gameshow host : Next we have Mr. Hause, who claims to have built the Taj Mahal.
Hause : No.
gameshow host : Sorry?
Hause : No.
gameshow host : I thought you claimed to...
Hause : I did, but now I see I won't last a minute with you.

Nu försvinner givetvis mycket av det om man inte ser det (John Cleese är värden), men det är så jäkla bra att dom intervjuade alla hoppats på att dom inte skulle dra upp den där lilla, lilla detaljen med ålder :gremlaugh:

Åhåhå, tillägg: den voice-over som kommer efter lumberjacksången är också asbra:
[letter of protest]
Dear Sir: I protest in the strongest terms about the sketch about a lumberjack dressing as a lady. I have known many lumberjacks and only 70% were transvestites. The rest formed relationships with farm animals in the usual way. I also knew 2 weightlifters who dressed as kangaroos and performed intimate acts on the trampoline. How long must society tolerate this pseudo-marsupial behaviour? Yours faithfully, Col. Heinrich von Wallaby (Mrs.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spoilers (Dog Soldier, Shanghai Knights)

En liten underfundig sak som jag gillade med Fawlty Towers ("Pang i bygget" på svenska) var faktiskt introt, när introtrudelutten spelades och man fick se själva hotellet Fawlty Towers utifrån samt skylten framför hotellet, som en slags rubrik. Grejen var ju att de kastade om bokstäverna i varenda avsnitt, så att det i ett avsnitt stod "Owl farts" och i ett annat avsnitt "Watery fowls".

Shanghain Knights var skoj. Speciellt när John Wangs syster, Lin, deppad går ut på stan. Stan är London, och året är 1888, så Jack the Ripper härjar ju, vilket man har visat tidigare genom tidningsförsäljare som ropar ut nyheter om Whitechapel-morden. Ända fram tills nu så har man mest tyckt att det var en trevlig ploj för att etablera tid och plats, men plötsligt dyker en herre upp bakom Lin och väser "nice night for a walk!" och drar fram en lång elak kniv. Lin, varande den wuxia-kinesflicka hon är, sparkar helt sonika skiten ur typen, hivar honom över brokanten och ner i slumpvis vald kanal och svär efter honom på kinesiska. Och så plötsligt har man svaret på varför det bara blev fem Uppskärarmord.

Life of Brian är en skoj film, och det är framförallt tre av skämten i den som har fastnat för mig. Den ena är när romarna genomsöker Matthias hus där PLJ har gömt sig, och när de stompar ut så rapporterar sergeanten "We found a spoon, sir!". Den andra är när romarna för bort Brian för sista gången och Judith bankar sig blå på romarens rygg, och det enda romaren (John Cleese) gör är att vända sig om och säga "Stop it!". Små tillfällen av väldigt visuell och situationell komik, som är oerhört svåra att återge i text. Man måste se dem - och inte ens då är det säkert att man tycker om dem.

Den tredje favoritscenen är "romani eunt domum". Har ni tänkt på vilken underbar känga den scenen är mot hela det brittiska privatskoleväsendet? Jag kan mycket väl tänka mig att Python-gänget, varande i många fall före detta privatskoleelever, fick traggla latin på det där sättet (fast utan en gladius mot halsen), och att detta var deras sätt att ge igen på deras ondsinta latinlärare.

Apropå skedar, i filmen Dog Soldiers så går en bunte med varulvar lös på en bunte brittiska soldater. Soldaterna försöker också rädda en söt flicka, men det visar sig förstås att hon också är varulvar. "Sorry, boys; it's that time of the month" - varvid hon också blir luden. Eh... jo, en av soldaterna vid namn Spoon blir tillplattad till oigenkännlighet av en varulv, varefter överlevande hittills har följande replikskifte: "Where's Spoon? Where's Spoon?" - "There is no Spoon!"

Fast stora favoriten är Rowan Atkinsons "Welcome to Hell", där han välkomnar en massa folk till helvetet och ropar upp dem för att sortera in dem i olika grupper. "Sexualförbrytare? Åhelsicke vad många ni var! Ehm, kan vi dela in er i äktenskapsförbrytare och resten? Äktenskapsförbrytarna kan bilda kö framför den lilla giljotinen..."

På svenska behöver jag bara nämna en sak: Nöjesmassakern. Jag har sällan sett så många nya sätt att berätta det gamla skämtet om killen i bomblagret*, och allihopa lika kul, som där.

...fast vi nämner en sak till: Hasse å Tage. Äppelkriget har en liten underfundig iakttagelse om det moderna samhället: "Men det finns ju ingenting som hjälper mot pengar?!" - "Jo, nämligen pengar!"

---

Så man kan väl sammanfatta det med att jag gillar välgjorda one-liners, underfundig humor, absurd humor, och cynisk och svart humor. Jag är normalt inte förtjust i sitcoms. Och nu när jag tänker efter och tittar igenom min lista så märker jag att amerikansk humor är rätt så underrepresenterad, och ibland så undrar jag om det enda som amerikaner kan producera i kvalitetshumorväg är one-liners.

* En storrökande kille jobbade i ett bomblager, och en av hans kompis blev lite orolig när han fick höra om det. "Men är inte bomberna brandfarliga? Tänk om bomberna exploderar på grund av att du röker?" - "Det skiter väl jag i," svarade killen, "det är ju inte mina bomber."
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Killinggänget

En Liten Film Om Ensamhet (Torsk på Tallinn) - den kan jag aldrig få nog av. Humorn är så lysande och underbar att även om jag kan så gott som hela filmens alla repliker utantill så skrattar jag mig halvt fördärvad varje gång jag ser den... vilket är ofta! Och för var gång blir den bara bättre. :gremsmile:

Percy Tårar - samma sak. Fullständigt briljanta skämt, klockrena tiopoängare serveras på löpande band av alla tiders personlighet, Percy Nilegård. Eller vad sägs om följande?

ur Percy Tårar avsnitt 3 said:
Percy: Kör nu..!
Janne: Ja men han, då? (Syftande på Tommy utanför bilen.)
Percy: Ja du ser ju själv, killen har problem med en trasig DNA-stege. Det där är ingenting som du och jag kan reglera. Kör nu!
Sedan har vi förstås Triumph the Insult Comic Dog. Hans förnedrande av Star Wars fanboysen är legendariskt. Har du inte sett den så är det hög tid!

ur Triumph vid premiären för SW eII said:
Nörd i jediklädsel: I don´t deal with lesser life forms.
Triumph: You don´t deal with lesser life forms? You must be a lonely guy!
/Berserk
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
...de korta filmsnuttarna i MTV i början av 90 talet...
Fasen de hade jag glömt. Biten när han står och gormar om att han vill ha en hjälm gjord av ost är fruktansvärt rolig :gremgrin:

/Anders
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Japp, och den om hans dotter som vill lära sig läsa.

Cheese Helmet är en klassiker naturligtvis.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Dog Soldiers

I action/skräckisen "Dog Soldiers" finns det flera komiska detaljer förutom spoon-skämtet. Jag började i alla fall skratta högt när en av soldaterna febrilt spikar igen ytterdörren och en varulvshand slår sig igenom det lilla fönstret och börjar slita i brädorna, varpå soldaten, utan att hejda sig, går över till att lika febrilt hamra på varulvshanden och, när handen dras tillbaka, återgår till att hamra på spikarna. Skitkul! :gremgrin:

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Denis Leary

Mitt huvud har tyvärr främst förknippat honom med en kompis som aldrig kunde komma ihåg hans namn. Han började prata om den där nya killen "David Larry" som var så himla kul på MTV, och jag undrade vad jag hade missat. Det var först långt senare jag insåg vem han tänkte på.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Yes, minister

Sir Humphrey är en av de roligaste figurer jag har sett på TV någonsin. Tyvärr kan jag inte återge några av hans dialoger ordagrant. Det finns dock en kul scen där hans dricker sig full på champagne vid Wimbledon. En annan kul sekvens är när han och hans lika slemmige kollega ska löneförhandla med ministerns kvinnliga rådgivare och där han för omväxlings skull kommer till korta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Killinggänget

Triumph the Insult Comic Dog. Hans förnedrande av Star Wars fanboysen är legendariskt.
Jaaa! Det äger! Han pekar på kontrollpanelen på Dart Vaders mage och säger "And which of these buttons calls your parents to pick you up?"

Triumph hos Bon Jovi är också en klassiker.
 
Top