Kometer som dystopiska kinderägg (scenariopremiss till rymdspel)

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
I de flesta rymdspel utspelar sig dramatiken ofta på rymdskepp, rymdstationer eller ensligt belägna kolonier. I den här scenariopremissen ska jag ta mig an en mer udda typ av plats: kometer. Varför har jag valt att kalla detta en scenariopremiss? Helt enkelt för att det här går att variera på olika sätt. Texten är skriven för hyfsat realistiska spel som Alien, Mothership och Death in Space där utgångspunkten är att rymden är farlig för människor. Men det är möjligt att den här premissen - som kretsar kring att undersöka en komet och hitta något sensationellt - går att använda även i helt andra typer av settingar där rymdresor ingår.

Jag har valt att strukturera texten utifrån från frågor, som jag tror behöver besvaras för att scenariot ska fungera. Tanken är att kometer ska fungera som dramaturgiska verktyg, som kan sätta igång ett skeende. Kometer är som en sorts dystopiska kinderägg: ett lockande skal med något otäckt eller värdefullt inuti.

1. Vilka är RP och vad förväntas de göra? De ingår i en besättning som har skickats iväg av ett stort företag eller annan mäktig aktör (kanske med militär anknytning). RP har fått i uppdrag att landa på en komet och få med sig flera stora block från kometen. Till sitt förfogande har de en specialanpassad landningssond med fästanordning samt olika borr- och hackverktyg. Landningen på kometen blir sannolikt svår eftersom dess gravitation är svag.

2. Vad är egentligen en komet? Kometer är mindre himlakroppar, som vanligtvis kretsar kring en stjärna. De består av is, stoft och mindre stenpartiklar. En kometkärna kan ha en diameter på allt från några få kilometer till tjugotals kilometer. När en komet kommer tillräckligt nära en stjärna framträder en synlig atmosfär eller en lång svans. Hur hård och stabil en komet är kan alltså variera beroende på hur nära stjärnan den är.

3. Varifrån kommer kometer? I vårt solsystem har de flesta sannolikt sitt ursprung i Kuiperbältet i solsystemets utkant. Där finns även ett stort antal asteroider och en del planetoider. Någon typ av kollision har satt kometen i rörelse. En del kometer är interstellära objekt och kommer således från något annat stjärnsystem, kanske mycket långt borta. Möjligen kan man också tänka sig intergalaktiska kometer.

4. Varför är en komet intressant att undersöka? Just den här kometen döljer något oerhört, som tusentals eller miljontals år har legat infruset i iskärnan. Uppdragsgivaren vet något om kometens innehåll och därför har RP skickats för att bryta loss så mycket som möjligt. Några förslag på vad som kan finnas inuti kometen:
- Mikrober från ett uråldrigt och tidigare okänt ekosystem. Kanske reagerar de på ett oväntat och farligt vis när isblocken tinas.
- Kroppsdelar från vad som ser ut att vara en eller flera större varelser. Går det att väcka liv i dem? Innehåller de märkligt genetiskt material?
- Bitar av biomekanisk högteknologi. Kanske en del av ett stort och, visar det sig, rörligt och intelligent solsegel? Kommunicerar det med andra delar av ett större system någonstans långt borta?
- Hundratals torpedliknande kapslar. Är de vapen eller behållare som innehåller någon typ av genetiskt råmaterial? Vad händer när det aktiveras?
- Döda människor eller människoliknande varelser i märkliga stridsdräkter. Infrusna i isen finns dessutom mängder av större och mindre föremål, som tycks ha utomjordiskt ursprung.
- Ett helt stim av fisklika varelser (likande pirayor) med huggtänder av en mycket hård och tidigare okänd metallegering. Går det att väcka liv i stimmet? Vad finns i fiskarnas magsäckar? Har de någon oväntad förmåga? Högfrekventa skrik? Telepatiska pulser?
- Hundratals varelser som påminner om mänskliga händer fast med sju fingrar.

5. Var sker undersökningen och vad händer när något oerhört avslöjas? RP:s uppdragsgivare betraktar fyndet som högprioriterat och har någon form av labb klart. Ett forskarteam väntar där. Möjligen ingår RP i detta team (eller blir en del av det). Kanske får de genomgå någon typ av medicinsk undersökning först (karantän?). Undersökningen av isblocken från kometen innebär att ett antal hemligheter avslöjas stegvis. Det kan finnas spioner i labbet (kanske RP?) som samlar in information, stjäl fynd eller kapar hela labbet i väntan på förstärkning utifrån. Fyndet bör bara tillräckligt intressant för att engagera flera olika aktörer. Kanske anländer någon som vill köpa hela fyndet för en enorm summa? Ett sätt att göra scenariot längre är att inkludera flera olika kometer, kanske en hel kometsvärm, som det tar längre tid att undersöka.

6. Vilken är kometscenariots startpunkt? Det mest troliga är att RP tillhör det crew som utför grovjobbet på kometen, men de kan också vara forskare som övervakar arbetet på håll eller ”bara” utför undersökningen på labbet. Det sensationella fyndet kan vara startskottet på en mer omfattande kampanj där olika aktörer strävar efter att få tillgång till det sensationella som hittades på kometen.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Jag tycker själv att interstellära objekt som Oumuamua är intressantare än kometer.

Ett litet rogue object som rör sig mellan stjärnorna och är nästan garanterat täckt med en blandning av ispartiklar och organiska föreningar. Det är supercoolt och lätt fröet till ett domedagsscenario (av den typen som Mothership gillar).
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Scenariot måste förstås heta Kometen kommer.
Jag var först inne på ”Konsten att fånga en komet”, men tyckte det blev lite för långt. Tove Janssons bok ”Kometen kommer” kan också vara bra en titel, men jag undvek en definitiv titel eftersom det här är en premiss och inte ett scenario. I det här fallet är kometen som kinderägg premissen. Därför tog jag med det i trådnamnet.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tycker själv att interstellära objekt som Oumuamua är intressantare än kometer.

Ett litet rogue object som rör sig mellan stjärnorna och är nästan garanterat täckt med en blandning av ispartiklar och organiska föreningar. Det är supercoolt och lätt fröet till ett domedagsscenario (av den typen som Mothership gillar).
Jag antar att du känner till Harvard-professorn Avi Loebs intressanta men kontroversiella tankar om just detta objekt? Det skulle alltså kunna vara något från en utomjordisk civilisation. Synd att det inte finns mer data från Oumuamua!


Om det är mer intressant än kometer? Tja, kanske det. Det är åtminstone något HELT ANNAT. Ett coolt supplement till exempelvis Mothership hade kunnat kretsa kring allt det där som bör finnas utspritt i rymden om det finns eller har funnits flera avancerade civilisationer. Jag tycker att det är väl så intressant som rymdskepp, månar och planeter, som jag antar är betydligt vanligare objekt i de flesta rymdspel. En del av handlingen kan då kretsa kring att över huvud taget förstå vad det är man har hittat.

Vill man verkligen skapa domedagsstämning kan man köra med en rogue planet. De finns och verkar dessutom vara vanliga. Även en mindre rouge planet skulle förmodligen kunna rubba allt i ett helt solsystem. Kanske rentav en bebodd rouge planet? Har den en egen vulkanisk värmekälla borde den kunna ha någon form av liv.

Det som gjorde att jag valde att skriva om just kometer var alltså att de kan fungera som en sorts kinderägg. Det finns något dolt i dem som det går att få tillgång till. Genom att hacka loss isbitar kan man upptäcka det oerhörda steg för steg. Det finns en särskild sorts dramaturgi i det. Inte nödvändigtvis intressantare eller bättre än andra objekt, men det är något specifikt som jag vill undersöka potentialen i.

Jag har inte sett kometer som viktiga objekt i något rymdspel, men jag kan säkert ha missat något. Ambitionen med den här tråden var alltså att göra något nytt.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Förslag på läsning om du ska ha folk på den:

Ja, jag ser att det finns exempel på besättning där. Kan säkert vara användbart. Även om besättningar också kan utformas utifrån de spel jag nämnde i startposten.

Det liv (eller vad det nu är) som kan finnas i exempelvis en komet har jag och andra spånat kring här:

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Kometer! Jag *älskar* kometer! Saker som jag älskar med kometer är, bland annat...

  • Låg flykthastighet. Jag har sett siffror runt 1 m/s. Se till att förankra dig och/eller ha tillgång till jetpacks. Bra utrymme för knipsade förtöjningsvajrar eller låg nivå på bränsle till jeptacken. Seglar du iväg kommer du aldrig tillbaka...
  • Återkommande. Kometer har en bana runt solen som kan ta allt från ett par år till tusentals eller miljoner år. Det finns därför alla möjligheter att välja en komet som passerade jorden då något speciellt hände om du vill göra den anknytningen.
  • Läskigt vackra. Det finns något med bilder på kometer som fyller mig med en sorts existensiell ångest. Stora stenar av grus och is, med oregelbundna former, belysta av skarpt solljus...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Gällande "återkommande".

Den justianska pesten dödade mellan 7 och 50 % av jordens befolkning omkring år 540. c:a 805 år senare? digerdöden.

805 år efter det är vi framme vid 2155. Om det året är kompatibelt med något av spelen du tänker på så kan man tänka sig en möjlig länk där...

Lämnar som övning för läsaren att slå upp vilken komet som passar in på det mönstret.
 
Top