Nekromanti Kombinera färdigheter?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har tänkt lite grann på färdigheten Spel & Dobbel, att det borde vara mindre tur om man spelar strategispel som typ schack och mer tur om man spelar hasardspel som typ poker.
Tanken slog mig då att man borde kunna använda Spel & Dobbel tillsammans med Tur om det rör sig om poker och tillsammans med krigsföring om det rör sig om schack.
Det jag funderar över är hur man ska kunna använda sig av två färdigheter i ett slag, i värsta fall kan man ju slå ett slag för vardera, men det blir lite jobbigt... Några idéer här?
(Detta kan förstås användas till annat också, t.ex. om man har hög färdighetschans i vapensmide och vill värdera vapen el. dy.l.)

Juste, jag gillar inte riktigt det sättet som neotech löste det med anatomi kombinerat med läkekonst, att det blir en nivå lättare bara man har 5 i färdigheten... Det är bäst om det spelar roll hur skicklig man är.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Nja, håller både med och inte med dig.

I t.ex. poker så handlar det inte så mycket om tur som man tänker, man kan vinna stort med usla kort, om man spelar dem rätt.

Det finns ju dock t.ex. tärning där allt är turbaserat.

Om man vill kombiner a färdigheterna iaf så kan väl ett medelvärde av de båda avrundat neråt inte vara helt bort i tokmoset?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Aja, poker kanske var ett dåligt exempel... Men tärning är ju bara turbaserat så där borde ju Spel & Dobbel inte ha någon plats. Förresten, borde man inte använda karaktärens tur när man slår tärningar för det mesta egentligen? :gremconfused:

Mjo, funderade på medelvärdet, men det bästa vore om man kunde få någon slags bonus... Kanske att om man lyckas med ett slag (av varierande svårighet) så kan man sänka svårigheten med en nivå, typ lyckas med överlevnad så är det en nivå lättare att använda marsch i tät skog, vilket sänker det till normal nivå.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jo, båda exemplen var ganska usla men vi förstår vad vi menar.

Och om man inte använder fusk så är det tur som logiskt sett gäller vid tärning ja...

Ett aktivt motståndsslag mot tur, vinnaren får en nivå lättare på sin spel & dobbel.
Eller så får de som lyckas med ett slag mot tur (båda, en eller ingen) en nivå enklare...

Tåls att fundera på...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Annars har jag kört med att man har lika mycket plus i Spel & Dobbel som man har i tur utöver elva... Det tåls att tänka på, som du säger.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Det samme vil jeg brukt, for det blir minst mulig ekstra arbeid siden de fleste har TUR på 11..
Spel & dobbel + (TUR - 11)


Har en person 13 på tur og 12 på spel & dobbel så får han 14 i sjansen.

Og en person med 9 i TUR og 14 i spel & dobbel får da 12 i sjansen




Men det er jo forskjell på spill, der det finnes terninger og kort er flaksen til stede i mye større grad enn i sjakk og andre brettspill.

I kortspill som feks poker så spiller flaksen(tilfeldigheten) inn en hel del i den enkelte omgangen. Men i det lange løp(etter mange spill) så vil den "jevne" seg ut.

Så kommer en spiller opp i en situasjon der han må spille en runde eller to med innstats så passer det med TUR regelen.
Men derimot hvis han feks er en profesjonell gamler og spiller flere ganger i uken under en treningsperiode, så ville jeg feks kastet et slag (uten TUR regelen) feks hver 2.uke, og så summert alle pottene for å finne ut hans gevinst/tap i den perioden.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Det här svarar inte riktigt på din fråga, men här finns formulär med en alternativ grundchans till färdigheten Spel & Dobbel (som tar tur med i tanken).

Hursomhelst, det är iallafall något, om än inte riktigt det du letade efter skulle jag tro. :gremsmirk:


/Carnin
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Lyckades faktiskt förstå! *Stolt* :gremsmile:
Tycker väl att om man har mycket tur så får man fördelen hela tiden, men bonusen är ju ändå inte SÅ stor.
I Schack anser jag att man inte får någon bonus av tur, däremot borde man ju få det av krigsföring, eller?
Dock allt där tur är inblandat, även poker, kommer jag köra med en bonus för hög tur.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tror jag kommit på en lösning på mitt problem...

Om Kalle har två färdigheter som han vill kombinera, säg att det rör sig om "Sköld" och "Undvika", då måste han först bestämma sig för vilken som är huvudfärdigheten. Säg att han vill blockera med skölden som handling, men även använda sig av färdigheten undvika eftersom han slåss på en väldigt öppen plats.
Då skulle han få en plusmodifikation på just det slaget, ungefär som en specialisering. Modifikationen beror på hur skicklig han är på att undvika och sammanfattas i tabellen nedan.

Undvika Sköldmodifikation
....0.......................0
..5-9....................+1
10-14..................+2
15-19..................+3
20-24..................+4
Varje +5..............+1 ytterligare

(Denna tabell är förövrigt samma som står i regelboken, fast där är det hur chockvärdet kan ökas med hjälp av Stridsvana)

Denna regel kan användas med alla färdigheter som rimligtvis kan kombineras, t.ex. Marsch och Överlevnad för förflyttning i skog, eller Djurlära och Värdera för att värdera en häst osv.

Frågan är då vad ni andra tycker om detta och om man ska kunna kombinera fler än två färdigheter. Går det t.ex. att kombinera Geografi med både Ockultism och Historia om man vill veta platsen för ett historiskt och ockult område? (T.ex. var Chadarians Hopp ligger)
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Eller kanske såhär:

båda färdigheterna är lika viktiga -> ([färdighet 1] + [fädighet 2]) / 2

färdighet 1 är viktigast -> (([färdighet 1] x 2) + [färdighet 2]) / 3

rollpersonen är drogad -> (([färdighet 1])x 10 ^ 0.0001 + π / ([färdighet 2] / -19)) * 1.73

- L
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"rollpersonen är drogad -> (([färdighet 1])x 10 ^ 0.0001 + π / ([färdighet 2] / -19)) * 1.73"

En utmärkt formel. Ni ser, kära rollpersoner, hur skadligt droger kan vara för hälsan - akta er för att göra nåt alls om du är hög.

-Hjalle, råder.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Grejen är att man ska få någon slags fördel av att kombinera färdigheter. Om man t.ex. har 5 i Växtlära och 15 i Värdera ska man ju inte få 10 i Värdera Växter. Det ska vara en bonus, det är det som är tanken med det hela.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Ah :gremsmile: Jag skolkade från läsförståelsen i skolan.

Det är klart att någon som har Teologi 15 och Jargisk skrift 15 får ut mer av ett verk om teologi på jargiska än någon som har Teologi 0 och Jargiska 17. Givetvis.

Kanske borde man definiera svårighetsslaget för att förstå ett verk om teologi på jargiska som varandes mot just medelvärdet av Teologi och Jargiska?

Om vi tar ditt exempel med Växtläran t ex;

Kalle ska estimera värdet av en ört som han misstänker vara den sällsynta Puffpipan. SL bedömer att värdering av ört faller inom ramen för både Växtlära och Värdera, och sätter svårigheten till Normal mot (Växtlära + Värdera) / 2. Saknar nu Kalle någon av färdigheterna kommer det att bli rejält svårt (vilket ju faktiskt borde vara fallet). Fast detta system gestaltar väl snarare mer detaljerade kunskapsnivåer och situationer som kräver tvärvetenskapliga metoder än att man får fördelar ju fler färdigheter man besitter.

Man hade ju kunnat använda mitt system för att ge karaktärer med stort antal färdigheter en fördel genom att helt enkelt kräva slag för två (eller tre?!) färdigheter samtidigt oftare, och för hela gruppen. Om vi fortsätter att exemplifiera med ditt Marsch + Överlevnad:

Kerstin, Kalle och Bert är på marsch i svår terräng. SL kommer fram till att man både behöver kunskaper om terrängtypen och erfarenhet av långa marscher för att hålla god fart i omgivningarna. Därmed utlyser SL färdighetsslag mot (Marsch + Överlevnad) / 2, nu faller det sig så att det bara är Kerstins karaktär som har båda färdigheterna, vilket får tll följd att de andra två fumlar och dör av fantastiska mängder trauma.

- L
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tror nog att båda systemen fungerar bra... Ett annat alternativ är att om man lyckas med ett slag mot hjälpande färdighet så blir slaget en nivå lättare.

Kerstin, Kalle och Bert är på marsch i svår terräng, dvs Ob4T6 mot Marsch. SL bestämmer dock att alla som lyckas med ett normalsvårt (Ob3T6) slag mot Överlevnad endast behöver slå Ob3T6 mot Marsch.

Detta funkar också, men ökar antalet slag man behöver göra och med tanke på att Ob-slag tar sin tid ibland tycker jag bättre om någon av de andra alternativen. Ville dock ändå nämna det här, alla behöver ju inte tycka som jag.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Poker

I t.ex. poker så handlar det inte så mycket om tur som man tänker, man kan vinna stort med usla kort, om man spelar dem rätt.

Men om man tänker rätt och samtidigt har tur med korten borde det väl ändå gå bättre eller? Om man har två personer med lika högt värde i Spel & Dobbel och den ena har dundertur medan den andre ligger på ett mer normalt eller till och med lågt i värde i tur borde då inte den personen med tur ha större chans att lyckas bättre?

/Jaggernaut - ödets nycker.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Poker

Jo, men det är väl inte så ofta som den ena har supertur hela tiden.

Tur är självklart en faktor men vinn mycket med bra kort och vin mycket (eller förlora lite) med dåliga kort.
Turen är en del av skickligheten :gremlaugh:
 
Top