Nekromanti Kom så kör vi lite powergaming!

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Lämna karaktärstolkningar och djupt rollspelande och intrigerande vid dörren, och torka fötterna på dörrmattan. Nu ska vi powergejma lite! Hur bra är ni på det, tro?

Rotar ni lite i arkivet kan ni säkert hitta min turbo-munk. Han var en kul kille som kunde springa i 378km/h.

Jag satt och knåpade på en wizard jag ska spela när jag hittade en intressant spell-kombination.

Börja med att kasta iron storm (från Relics & Rituals). Denna frammanar en storm av järnflisor som virvlar runt och gör 1d10 i skada per runda till alla inne i molnet. Släng därefter en lightning bolt - iron storm har egenskapen att dra åt sig elektricitet, varpå din lightning bolt sugs in i stormen, och skadar alla inuti. Har man haste på sig kan man slänga bägge i samma runda. Slänger man em chain lightning in i stormen blir det ännu roligare - den gör samma skada som den kraftigaste blixten, samt +1d6 extra för varje extra blixt.

Visst, en Wizard Special(tm), fireball, gör 1d6 per caster level, dvs 5d6 för min wizard, mot 5d6+1d10 för iron storm + lightning-kombinationen, men den har fördelen av att göra alla elektricitetsbaserade spells till area effect spells, om de inte var det innan.

Tänk vilka saker man kommer på medan man väntar på att downloaden ska bli klar. /images/icons/grin.gif
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Har inte exemplet i huvudet, men jag läste nån gång på Noah's gamla forum om en rollfigur som kunde göra rejält mycket skada. Har för mig att det rörde sig om en half-orc Brb3/Clr3 of Kord med STR 20. Genom att först kasta Bull's Strength och sedan använda sig av Strength-domänens domain power ökar han sin styrkebonus till smått otroliga +16. Om han sedan häver till med en lie och får in en critical hit med maximal skada så gör han hela 96 poäng i skada på en enda träff - inte dåligt för en lvl6 rollfigur med ett vanligt ickemagiskt vapen...-R
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hmm.
Lvl5 barbar med rhino hide och en flamestrike på sin lie kan göra ofantliga mängder skada om en critical lyckas.
Eller vad sägs om en ranger med två vorpal keen kukri med improved critical som halshugger folk till höger och vänster.

En riktig ninja mage kan fixa en ac på över trettio strecket redan vid lvl 4-5 med hög dex, mage armour, shield och cats grace.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Powergaming! (OT)

Så fort nämner utrycket powergaming kommer jag bara att tänka på en sak jag läste i ett gammalt nummer av "Adventurers Club" (tidning utgiven av Hero Games på 80-talet) som handlade om en Champions (ett superhjältespel) -kampanj där spelarna fick helt fria händer och som således gick helt överstyr. Champions funkar på så sätt att man får ett antal poäng att köpa färdigheter o. dyl för. Dessa poäng kan man öka på genom att välja nackdelar. Ett exempel de hade var nån som kallades Planet Man. De enda användbara färdigheter han hade var att han kunde teleportera sig samt att han kunde förminska planeter (därav namnet) och sprang alltid runt med ett par i fickan. Så fort han stötte på nån som han inte gillade kastade han en planet på denne, stängde av förminskningen på den och teleporterade sig därifrån. De hade även räknat ut med hur mycket målet måste klara sitt dodge-slag för att kunna kasta sig undan en planet av jordens storlek. Vi kan säga så mycket att det inte var nått man direkt klarar av varje dag. Nackdelarna som Planet Man fick dras med var dock av motsvarande kaliber. Han tog nämligen skada av att existera och var jagad av varje intelligent varelse i universum.

/Anders
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hmm (not much text)

heh. hehehehe
hahahahahahaha

HAHAHAHAHA

:D

chrull
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Hmmm en lie i handen på en weapon master är roligt.....
magisk lie som röjer är Frost, ice burst, keen och +3 detta för det futtiga priset av 98 000 gp......

aaa diggar weapon master inproved critical + ki critical och inproved mulitiplier..... 16-20 x5 det svider mycket....
(hmmm hoppas jag räknat rätt nu...)
 
Top