Jag gillar tabellen.
Många av reglerna i Riddaren går fortfarande att använda. Tänk dig att du först måste upprätta någon form av temporärt försvar vid ankomst, till exempel en upphöjd platta eller ett trätorn för vakterna för att ge en varning om något anfaller.
Du kollar upp plattform i Riddaren och finner att det krävs 8 dagsverken av en timmerman, 4 dagsverken av en smed, 2 lass timmer och 4kg järn.
Tills du får upp en fungerande gruva måste du ta med dig järn och verktyg ifrån hemlandet. Timmret kan du ta ifrån skogen (om någon sådan finns) och för det kan man anpassa reglerna om skogsaverkning.
70 dagsverken ger 1T6+6 lass timmer. Vi kan anta att den här processen pågår allt efter som, så om du avsätter 10 personer på att averka skog så kan du slå ett slag var 10e dag.
När det temporära försvaret är slutfört kan det vara dags att börja bygga något stabilare. Därför föreslår jag att du sänder ut folk att leta efter gruvfyndigheter. De kan också leta efter att bra ställe att upprätta ett stenbrott. En malmletare kostar 2 Bas per år, och för var och en du anställer kan du slå 1 slag med en T100. Slår du under eller på värdet för mängden malm som finns i området så hittar din malmletare en gruvfyndighet. Värdet sätts av spelledaren, och är i malmrika områden ca 3 och i malmfattiga områden ca 1.
Sten kan fås ifrån ett stenbrott, men här måste du nog vänta ett år innan du får något material. Bygg trähus och palisader så länge.
FÖr att få mat kan du upprätta åkrar. För att få odlingsbar jord måste du först röja marken. Om det är slättmark där du vill röja är det 210 dagsverken/tunnland. Om det är skog blir det 280 dagsverken/tunnland men du får även 1T6+6 lass timmer.
Förmodligen har du redan riddaren så det mesta av det jag skrev är nog ganska värdelöst, men det är mest ett exempel på hur man kan använda riddarreglerna för kolonier.