Nekromanti Kolonin

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag har filat ett tag på ett spel. Mycket för att jag saknar ett bra scifi spel. Så jag har skrivit lite på detta. Allt är skissartat och mest ner kladdade tankar. Kom gärna med feedback och idéer!

Det är ett konceptspel, arbetsnamn Kolonin.

Det finns 6 olika koncept som varje spelare kan gestalta, alla dessa har specifika förmågor och positioner.

1. Finansiären
2. Analytikern
3. Upptäckaren
4. Säkerhetsexperten
5. Expeditionskaptenen
6. Prästen/Teknokraten

Fokuset ska ligga på karaktärernas interna relation och deras maktspel gentemot varandra och kolonin i övrigt.

Varje kampanj inleds med att spelarna definierar Civilisationen som spelarna kommer ifrån, vad den sysslar med och varför den sprider sig i rymden. Sedan använder man ett system för att generera en planet, till en början i väldigt breda ordalag och mängden "sektorer" planeten består av. Den första sektorn byggs av SL och det ingår en hexkarta där terrängen visas, alltså berg, skogar, hav och stäpp.

Precis som i AW "leder" några av spelarna delar av kolonin. Säkerhetsansvariga "leder" vaktstyrkan/soldaterna medans finansiären har med sig legosoldater/livvakter, Prästen/teknokraten har sin sekt/robotar.

De olika hexen slumpas fram vilken eller väljer vilken typ av konflikt som finns i på platsen. Många saknar helt konflikt men kan på sikt genrera sådana, som t.ex jordbruksmark, ruiner, parningsplats osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Om du inte har kollat in det så har Burning Empire ett kul sätt att bygga planet på. Det är inte så likt i övrigt med de 2ggr jag har byggt planet har det blivit coolt och oväntat.
 
Top