Kollaberativa Kickstarters - Do’s & Dont’s?

Brödbane

Kristallkrönikör, Guldkorsar & Pistplågare
Jag har blivit kontaktad av en ganska erfaren, engelskspråkig rollspelskreatör som är intresserad av att göra en Kickstarter med tredjepartsmaterial.
Han skulle vilja skapa ett omfattande kompendium med regeltillägg och material för både SL och spelare. Kompendiet skulle landa på cirka 100 sidor totalt och både finnas digitalt och som tryckt produkt. Han har tagit kontakt med mig för att han skulle vilja inkludera material som jag för länge sedan har publicerat självständigt, samt eventuellt att vi även skulle skapa nytt material tillsammans för kickstarter-produkten. Då det är första gången jag håller på med kickstarter på detta sätt så skulle jag gärna uppskatta tips och varningar för vad man bör ha koll på när det gäller kollaborativa projekt!

Rent ekonomiskt så står han för kostnaderna för layout och illustrationer (enbart mänskligt gjorda illustrationer, ingen AI) samt även en mindre summa kopplat till marknadsföring. Jag behöver inte gå in med några pengar. Eventuell vinst efter att projektet gått i hamn skulle fördelas så att jag skulle få en procent av pengarna som motsvarar mängden text jag bidragit med till projektet (gissningsvis runt 10-15%). Jag har i dagsläget ingen egen firma, så pengarna kommer i så fall att betalas ut till mig som privatperson, jag utgår från att det rör sig om några tusenlappar typ. Han har gjort en del andra kickstarters till andra spel och verkar rätt erfaren kring produktion, tryckning och distribution, även om vi inte diskuterat detaljerna kring detta.

Det jag tänker kan vara bra att ha tydligt, förutom pengarna, är ju rättigheterna att använda det nya materialet som skapas av mig, samt fördelningen av rättigheter gällande eventuellt sådant som vi båda har tagit fram tillsammans.

En annan sak är att den del av grejerna som han bidrar med har en annan vibe än mitt material. Det är inte dåligt men rätt spretigt och lite mer granulärt än mitt. I och med att han kommer bidra med en större del av textmaterialet funderar jag också på hur ojämlikheten in input kan påverka processen.

Uppskattar alla tankar eller kommentarer från folk! Känner att det skulle hjälpa mig reda ut saker i mitt huvud.
Vad bör jag tänka på? Vad bör jag undvika att göra?

Jag hade nog varit väldigt försiktig över att samarbeta med någon om det inte var en person jag kände sedan innan och litade på. Finns mängder av skräckhistorier där folk blivit blåsta eller att det på annat sätt skurit sig (även med folk de trodde sig vara vänner med).

Om du väljer att köra på så är i alla fall minimum ett lagligt bindande kontrakt där det tydligt framgår vad som gäller för alla parter.

Det kan också vara värt att fråga om erfarenheter från andra som jobbat med den här personen.

Några personliga erfarenheter av kollaborativa projekt:

Översättning och release på främmande språk för en av mina böcker av ett stort förlag: Tog ett år att få kontrakterad handpenning efter massa tjat, två år senare har inga royalties betalats ut. Kontrakt finns, men svårt att driva saker som ensamföretagare utan tid eller pengar

Utveckling av VTT-modul av person jag inte kände sedan tidigare: Personen kontaktade mig, visade vad hen hade tänkt. Vi skrev kontrakt. Modulen släpptes. Håller bra kontakt och har ingen anledning att tro att det skulle försämras

Tryck och release av bok genom amerikanskt förlag: Skrev kontrakt, de gjorde resten. Betalar ut royalties en gång i kvartalet. Inga problem alls

Så högt och lågt kan man säga. Finns inga garantier.

Några personliga erfarenheter av kollaborativa projekt:

Översättning och release på främmande språk för en av mina böcker av ett stort förlag: Tog ett år att få kontrakterad handpenning efter massa tjat, två år senare har inga royalties betalats ut. Kontrakt finns, men svårt att driva saker som ensamföretagare utan tid eller pengar

Utveckling av VTT-modul av person jag inte kände sedan tidigare: Personen kontaktade mig, visade vad hen hade tänkt. Vi skrev kontrakt. Modulen släpptes. Håller bra kontakt och har ingen anledning att tro att det skulle försämras

Tryck och release av bok genom amerikanskt förlag: Skrev kontrakt, de gjorde resten. Betalar ut royalties en gång i kvartalet. Inga problem alls

Så högt och lågt kan man säga. Finns inga garantier.
Ja, jag får som sagt intrycket av att det är en person som kickstartat grejer förut och kanske framförallt gillar att skapa för skapandets skull.

Har tidigare blivit blåst i ett annat projekt där tanken först var att översätta en grej pro bono, men det slutade med att den projektledaren fick en del pengar för sig själv, så är naturligt misstänksam. Får dock inte alls samma vibbar av det här nya projektet dock.

Men det är nog kanske värt att kolla vad andra som samarbetat med personen tycker. Bra tanke!

Back