Nekromanti Koll på ansökningssystem Universitet?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,480
Location
Maastricht
Det är såhär att min flickvän sökt in till Universitet här i Karlstad men fick ingen plats efter första omgången. Därimot så står det att hon är Res 1 resp Res 2 till de två program hon sökt till.

Innebär detta att hon står på plats 1 resp 2 eller vad exakt betyder det?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Betyder det inte att hon är första respektive andra reserv?


Storuggla, eller vad sysslar de med nu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Men är det verkligen vad det betyder? Kunde det stå RES 21 tex?"

Ingen aning, men jag har sett folk på internets som har nämnt något med RES 81 och sådant så... ja? Antagligen. Det är min gissning i alla fall, det kanske finns någon typ som har bättre förslag, men RES känns som "reserv" i alla fall.


Storuggla, bra siffror i alla fall
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Om de inte har ändrat något sedan jag läste, ja. Jag minns att jag var tredje reserv när jag läste A-kursen i psykologi på GBG-universitet. Det var en populär kurs vilket innebar att jag kom in först när kursen hade pågått några dagar. Jag skulle uppskatta att det var ca 120 personer som läste den. Så av de 120 var det tre men nog inte så många mer som backade.

Vad försöker jag säga? Att första och andra reserv kanske låter bra men är det en populär kurs och/eller en kurs med få platser behöver det inte betyda skvatt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,480
Location
Maastricht
Ok, då ser det rätt ljust ut med andra ord.
Ska med säkerhet kolla upp att så verkligen är fallet imorgon.

Men tack för svaren.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Draugen said:
Det var det jag skrev hehe

Men är det verkligen vad det betyder? Kunde det stå RES 21 tex?
En gång i tiden hade jag reservplats 263 till en utbildning.. Där började jag inte läsa..

Men jo, hon är första respektive andra reserv och har inte så mycket annat att göra än att vänta in andra antagningsbeskedet och såvida inte utbildningarna är superpoppis och folk aldrig tackar nej så bör hon också få en plats.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det jag har i bakhuvudet är att det lilla abret (?) kan vara att det är reservplatsennumret i den kategorin (betyg/högskoleprov/akademiska meriter...) man ligger bäst till på. Så, möjligen måste de ta förstareserver från respektive kategori innan de går ned på andrareserv, osv.

Mvh / Phelan
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Phelan said:
Det jag har i bakhuvudet är att det lilla abret (?) kan vara att det är reservplatsennumret i den kategorin (betyg/högskoleprov/akademiska meriter...) man ligger bäst till på. Så, möjligen måste de ta förstareserver från respektive kategori innan de går ned på andrareserv, osv.

Mvh / Phelan
Åtminstone tidigare har det varit att det stått vad man varit för reserv i varje urvalsgrupp (om man är behörig på flera sätt), sedan så beror vilka reserver som plockas in på vilka som tackat nej till utbildningen. Det är ju hela poängen med olika urvalsgrupper. Så de måste inte ta in alla förstareserver först innan de går på andrareserver. Det beror som sagt vad på vilka som tackar nej.
 
Top