Nekromanti Koll: Intresse av Under katastrofen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
När jag låg och läste P.C. Jersilds "Efter floden" till min uppsats i litteraturvetenskap (den handlar om post-apokalyps, kanske var det det som satte de små grå i rullning) började jag av någon anledning fundera på ett forumrollspel (jag har överhuvudtaget funderat väldigt lite på rollspel, och än mindre på forumvarianter av det, den senaste tiden). Jag tänkte här presentera min idé och se om någon kan tänkas vara sugen på att hänga på.

Tanken är att spelet ska utspela sig under katastrofen - inte innan, inte efter - under. Vilken typ av värld och katastrof det kan tänkas handla om har jag inte funderat ut än, men jag kan tänka mig att vi hamnar någonstans i en snar framtid där alla katastrofer man kan tänka sig så sakteliga kryper över människorna och planeten. Klassiskt, med andra ord. Om folk är initialt intresserade kan jag tänka mig att göra en grundligare presentation av en tänkt spelvärld, men det kommer likväl vara fria tyglar eftersom vi till viss mån kommer skapa tillsammans.

Och här kommer rollspelsbiten in, om det nu är det man kan kalla det. Varje deltagare (utom jag, som härmed kommer kalla mig spelledare eller något liknande) har en karaktär med ett lagom antal fria egenskaper (tre eller fem, skulle jag tro). Egenskaperna har inga regelmässiga effekter eftersom spelet inte har några direkta regler - det vi kommer göra är att sätta karaktärerna i ett sammanhang och undersöka hur de utvecklas. Katastrofen kommer komma över karaktärerna i ett lika lagom antal faser (typ tio?). En fas innebär att jag, er ärade spelledare, presenterar hur katastrofen yttrar sig (jag lånar en händelse från José Saramago (dock ej hans ord): "Folk blir blinda, först en, sedan ett par till. Snart ser ingen någon annat än en mjölkvit tomhet.") och ni som deltagare reagerar på det (kan tänkas bli en fas per vecka eller så). I varje fas ska en eller flera egenskaper bytas ut och en text (skönlitterära eller sakliga spelar ingen roll) som motiverar varför egenskaperna bytts ut presenteras. Detta upprepas för varje fas. När fas tio (eller hur många det nu blir) kommer är förmodligen alla döda och det sista vi gör är att skriva karaktärernas epilog.

Så som det är beskrivet här verkar det dock tämligen interaktionslöst. Det är förstås inte meningen, det är förstås mer än okej att skriva in sig i varandras berättelser, samarbeta och diskutera ihop sig, det uppmuntras till och med. Anledningarna till att det kommer i andra hand är två: dels att det är karaktärsutvecklingen som är det centrala, dels att jag inte riktigt kommit underfund med hur man på ett bra sätt motiverar samarbete i spelformen som jag funderat på. Förslag mottages förstås tacksamt.

Hur verkar det här? Jag tycker det känns som en spännande idé och jag hoppas att några är intresserade av att prova. Det finns förstås möjlighet att hoppa på (eller av) under tiden men jag uppskattar om folk anmäler någon form av intresse i den här tråden och kommer med kommentarer på mina tankar så att det går att prova en omgång.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Snigels fem taiwandollar

Jag är en sucker för apokalyps (och post-apokalyps då), så jag tycker själva konceptet låter intressant. Jag gillar också textbaserade rollspelsformer även om jag inet spelat så mycket just över forum. Jag har två invändningar, varav den ena inte är något du rår över.

För det första tycker jag att det verkar vara för lite interaktion (men har ingen bra idé på hur man ska hantera det). Rollspel för mig handlar om just det, så om det blir för mycket fokus på enskilda personer kan jag nästan lika gärna skriva på min roman istället.

För det andra kan jag inte riktigt garantera ett givet tempo eller så, och om jag kunde det låter en händelse per vecka som alldeles, alldeles för snabbt. Om man ska få någon interaktion alls och hinna säga någon meningsfullt om varje fas behövs mer. Vill du inte ha ett längre spel kan du kanske minska antalet faser, men jag tror det kommer att bli stressigt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Snigels fem taiwandollar

För det första tycker jag att det verkar vara för lite interaktion (men har ingen bra idé på hur man ska hantera det). Rollspel för mig handlar om just det, så om det blir för mycket fokus på enskilda personer kan jag nästan lika gärna skriva på min roman istället.
Ja, det är ett problem som vore bra att överbrygga. Kanske kan man göra något åt Lexicon-hållet. Att man måste skriva in någon annan i sin berättelse och att den som blir inskriven måste reagera på det. Eller så. Eller så slumpar jag till varje fas vem som måste skriva in vem så att det blir en utmaning att skriva in varandras karaktärer. Det vore rätt lattjo tror jag... Hmm.

För det andra kan jag inte riktigt garantera ett givet tempo eller så, och om jag kunde det låter en händelse per vecka som alldeles, alldeles för snabbt. Om man ska få någon interaktion alls och hinna säga någon meningsfullt om varje fas behövs mer. Vill du inte ha ett längre spel kan du kanske minska antalet faser, men jag tror det kommer att bli stressigt.
Ja. Allting är bara höftat. Man skulle kunna tänka sig fem faser och två veckor per fas eller liknande. Om någon har förslag på lämpligt tempo är jag idel öra, jag tror inte att vi bör gå under 5 faser dock.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag funderade på en sak. Hur pass likt "normalt" rollspel ser du att det här blir? Det jag är ute efter är nog detaljrikedom (och interaktion, men det har vi redan pratat om). Ser du det som att vi skriver berättelser som hakar i varandra och att man anknyter dem till världen eller ser du det som en fortlöpande berättelse där folk gör saker på mer eller mindre vanligt sätt och sedan råkar ut för olika saker som man kan reagera på?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tänkte det främst som ett experiment i hur karaktärerna reagerar olika på de omvälvande händelser som drabbar alla. Med andra ord, i varje fas tänkte jag att man svarar med ett inlägg om hur det påverkar karaktären och sen när man skrivit sitt svar är man "färdig" med den fasen. Närmare "skriver berättelser som hakar i varandra" än "fortlöpande berättelse", alltså.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Jag är inte så säker på att det nödvändigt blir ett så stort problem med interaktionen, man har ju ganska fria tyglar som stafettskrivare (det hela påminner ju lite om stafettnovellerna man skrev i skolan). Om man vill "pusha" för att spelarna skall interagera mer kan man ju se till att alla karaktärerna har gemensamma utgångspunkter i början, eller åtminstone någonting som potentiellt kan knyta dem samman. Typ att de råkar vara läkare, sköterskor och städare på samma sjukhus som börjar plötsligt få in hundratals patienter som allesammans drabbats av ett okänt nytt mördarvirus, eller så kanske de är spekulanter på olika finansinstitut runtom i storstäderna och alla ser hur börsen kaosartat slår i backen.

Hursomhelst, jag är definitivt på!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Att ha någonting gemensamt känns som en bra utgångspunkt, men jag är inte med på varför interaktion inte skulle bli ett problem. Det här är ju inte stafettskrivande eftersom du har din rollperson och jag har min. Jag ser just interaktionen som det enskilt största problemet med projektet och om vi inte kommer på något bra sätt att lösa det kommer jag, precis som jag skrivit tidigare, förmodligen heller skriva på egna skönlitterära projekt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Är det för sent att visa intresse?
det hela låter väldigt intressant att testa.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Oj, kul att det visas intresse även om det är lite sent och jag snudd på förträngt idén. :gremsmile: Det är förmodligen inte för sent dock, men Rollspel.nu ska visst gå ner för en tid nu så ska vi göra det här får det nog vänta. Vi kanske kan kolla intresset igen när sidan kommer upp igen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Nu är sidan uppe igen.

så det är kanske dax att kolla intresset igen.
 
Top