Varulv [KoK] - R3

Accepterar du ordförande Anthrox paket?

• Total voters
    9
Det var rätt blygsam mängd att läsa.

Jag var ju lite inne på att vårt poängsamlande går för långsamt. Om vi får 4 stycken trepoängare så kan vi vinna till runda 8, men då borde vi också statistiskt haft två ulvar på ordförandeposten som kastar grus i det maskineriet, så vinst till runda ~10 då? Visst lär ulvarna kunna vinna på sina passivpoäng till dess? Borde vi inte omvärdera utröstandet?

Ponera att vi inte röstar ut någon utan kör det långsamma spelet.
Ulvarna är bara tre stycken. Om vi leker att vi varje runda snittar två poäng en bybo har ordförande-rollen tar det 8 bybor för oss att vinna.
8x2 =16

På samma tid får ulvarna en poäng per runda plus 2 varje gång någon av dessa har ordförandeskapet.
8+3 =11
11 för varje runda plus 6 för att de är tre spelare.
2x3 =6
11+6=17
De har redan två poäng från våra vaskade rundor.
17+2=19
I detta scenario kan de bara få ihop max 19 poäng samtidigt som vi kammar hem vinsten!

Vi har alltså råd att vaska flera rundor till om vi har dåliga poäng på brädet att välja mellan.

Vi kan inte räkna med att allt går klockrent men vi vinner förmodligen om vi chillar, inte röstar ut någon och går för poängen.
Ulvarna kommer tvingas att nattmörda oss.
Att spela som vi gör nu är ett vinnande koncept. Ulvarna kan i princip ha ordförandeskapet tre gånger i rad men vi vinner iallafall för att då ger vi dom aldrig tillbaks det sen och fattar bara beslut som är bra för byn.

Att de får en poäng per natt väger inte på långa vägar upp för att vi bybor är många fler, 9 mot deras 3. Vi kommer sitta på ordförandeskapet minst 3/4 av spelet och vinna på detta.

Har jag missat något?

Det var rätt blygsam mängd att läsa.

Jag var ju lite inne på att vårt poängsamlande går för långsamt. Om vi får 4 stycken trepoängare så kan vi vinna till runda 8, men då borde vi också statistiskt haft två ulvar på ordförandeposten som kastar grus i det maskineriet, så vinst till runda ~10 då? Visst lär ulvarna kunna vinna på sina passivpoäng till dess? Borde vi inte omvärdera utröstandet?

Hur kommer det att gå för långsamt? Det kommer med största sannolikhet gå ännu långsammare för ulvarna som dessutom behöver många fler poäng!

Har jag missat något?
Mnja, jag undrar väl bara om jag missat hur du har hård information om hur många poäng ulvarna behöver för att aktivera sitt ena vinstvillkor.

Basic spelbalans är väl att det borde ta ungefär lika lång tid för båda sidor. Att baserat på den tesen anta hur många poäng ulvarna behöver, och sen vidare anta att det går snabbare för byborna att aktivera sitt vinstvillkor är inte godkänd matematik.

Vänta lite jag har fan ingen koll.

Hade för mig att de behövde 24 poäng och veta allas organisationer. Har fan ingen koll. Men har jag fel är det fortfarande rätt lätt att räkna på hur vi ska göra. Om de köper en rolsiare är de 9 rundor ifrån att vinna. + att de får ordförandeskapet tre gånger och säkert något rollsiande. Så från att ulvarna kan köpa rollsiare kan de vinna från cirka 8 rundor framåt, kanske ännu mindre💀

Vi behöver ha bybor på ordförandeposten med i genomsnitt två poäng 7 gånger för att vinna.

Isåfall är det stor risk att vänta ut planen misslyckas. Hur många poäng tror vi att en rollsiare kostar?
Beroende på det kan vi sedan räkna på ungefär hur lång tid vi har på oss.

Ser hur som helst ut att bli tight.

Fan ännu mindre, om de nattmördar/skickar som ordförande ut 2-3 pers och deras organisationer blir offentliga vid döden behöver inte dessa sias heller.

Huruvida mekaniken fungerar så blir också central. Om det är så kan de vinna på bra färre rundor än jag tänkte ovan.

Blir inte de dödas roll offentliga måste de fortfarande bränna rundor på att sia dessa vilket hade varit väldigt bra för oss!

Hur många poäng tror vi att en rollsiare kostar?
Jag tror ju att de köper sianden och mord styckvis. Och ska de komma upp i nio sianden så skulle det kosta 18 poäng om de gick på 2p/st. Sen behövs ju inte alla siandena, utan de får gissa varje runda (väl?). Så redan efter sisådär fem sianden har de runt 50% att vinna varje runda.

Jag tror 2p är rimligt att anta. 1 är för billigt och 3 är möjligt, men känns i dyraste laget va?

Om vi svältföder dem med 1p/runda kommer det ta dem 10 ronder att sia fem pers.

Okej nu går jag 7WA-bananas på kvällskvisten. Vi skyller på att jag är traumatiserad av @Anthrox mastermajndande i valulv och eventuellt på riktigt fick solsting på Gröna Lund idag.

Ulvar har nattmords- och siarförmåga enligt reglerna. Vissa pratar som att siarförmågan ”siar” någon av organisationerna. Jag tror att den precis som vanligt siar en spelare. Det är så siarförmågor brukar funka

Så: för att vinna med sitt ena villkor ska ulvarna sia alla spelare. Men detta vinstvillkor är omformulerat till att man ska gissa rätt från en meny.

Varför finns då den osnygga lösningen med alla organisationer listade där ulvarna även kan vinna på ren chansning? Rimligtvis för att ulvarna ska ha en chans att vinna även om spelare dör innan ulvarna hunnit sia dem.

Då kanske en ulv föreslår att man ska låta bli att rösta ut folk. Om ulvarna bara kan få till ett försprång i poängen så kan de se till att alltid sia den spelare vi röstar ut, eftersom ulvförmågorna aktiveras först.

ÄR DET SÅHÄR ANTHROX?! HAR DU MASTERMAJNDAT IGEN?

Röst: @Anthrox

Så redan efter sisådär fem sianden har de runt 50% att vinna varje runda.
Det här är också underkänd matte. Om de har 5 kända organisationer och ska gissa vilka 4 av resterande 19 som är med i spel har de inte 50% chans att pricka rätt.

@Brynolf
@Octagonal
Nu när ni två är inne i spel:
Vad tror ni om Vimes spelupplägg ang mekaniken?

De 3 förslag som rundans ordförande får bör väl vara informations-bärande för spelet.

Annars så har vi ju liksom inget att sitta å spela/snacka om. Sitta å vänta in Sianden och att nån fraktion ska uppnå sitt vinstkriterium att byn ska uppnå 15p eller ulvarna vinna på lika antal spelare är ju inte bara tanken.

Spelet ”går ut på”, till stor del, att bybor inte ska försäga sig om fluffet för mycket och att ulvarna ska hitta info bland fluffet.

Anths påstående att det inte alls finns nåt i flufftexterna tycker jag sticker ut som obegripligt.

Håller ni med?

Okej nu går jag 7WA-bananas på kvällskvisten. Vi skyller på att jag är traumatiserad av @Anthrox mastermajndande i valulv och eventuellt på riktigt fick solsting på Gröna Lund idag.

Ulvar har nattmords- och siarförmåga enligt reglerna. Vissa pratar som att siarförmågan ”siar” någon av organisationerna. Jag tror att den precis som vanligt siar en spelare. Det är så siarförmågor brukar funka

Så: för att vinna med sitt ena villkor ska ulvarna sia alla spelare. Men detta vinstvillkor är omformulerat till att man ska gissa rätt från en meny.

Varför finns då den osnygga lösningen med alla organisationer listade där ulvarna även kan vinna på ren chansning? Rimligtvis för att ulvarna ska ha en chans att vinna även om spelare dör innan ulvarna hunnit sia dem.

Då kanske en ulv föreslår att man ska låta bli att rösta ut folk. Om ulvarna bara kan få till ett försprång i poängen så kan de se till att alltid sia den spelare vi röstar ut, eftersom ulvförmågorna aktiveras först.

Bra där Hägern.
Där hittade du ett argument till att det hade varit bra att pröva FÖRRA stabila ordförandens underbara plan. 😇

Redigt illa att just Anth lottades fram nu.

Oklart hur du menar att jag styrt Vimes utdelande av poängalternativ så att ulvarna hamnade före byn i poäng, men jag förstår din oro :) den är dock obefogad och jag gör gärna vad ni än vill för att stilla era 4D-sinnen.

Men det är en snygg tagning där, att de siar spelare och en som lämnat inte går att sia. Tror dock inte det går att göra så mycket med, eftersom ulvarnas förmågor alltid går först så de kan sia den som väljs till utröstning varje runda.

Back