Nekromanti Koboldism!

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Tänkte bara höra med er härinne vad Koboldism, detta ord som används dag och natt, egentligen betyder?
Och varifrån det kommer?
Det är säkert många därute som har hört det ett flertal gånger men inte vet vad det betyder ( och ja, jag kanske är en av dem... :gremwink:). Några kanske har olika uppfattning om det?

Själv har jag förstått att det är ngt i stil med att tänja reglerna till sitt yttersta och att försöka vara så bra som möjligt, och Kobold är väl lättast att spela eller nått.....jaja, det är inte jag som ska svara på min egen fråga.

Detta kanske inte har så mkt med Eon att göra, men det ska väl gå bra... :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Kobold för mig...

Kobold för mig är en Power-Gamer som inte rollspelar utan spelar enbart efter siffror. Tänjer på regler och så vidare...

Det är min uppfattning.
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Re: Kobold för mig...

Jag har den uppfattningen att en Kobold är en person som har tex. mycket höga stats eller färdigheter. Om du tex. spelar en 16 årig missla ska du inte ha 14 i STY eller även om du råkar vara en ärkemagiker på 12000 år ska du inte ha 50 i färdighetsvärde i tio olika aspekter. :gremtongue: Det är bara drygt och förstör därför för de andra.

Så min uppfattning av vad en Kobold är: En karaktär som har på tok för höga stats för just den rasen eller något liknade.
Man ska ha en chans att klå honom även om denne är bättre. En Power Playad karaktär helt enkelt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kobold-etymologi

Jag tror att själva ordet "kobold" i det här sammanhanget kommer från en liten ettrig varelse i D&D. Spelstilen brukar förknippas med yngre spelare, och eftersom dessa oftast är något mindre rent fysiskt sett så blir de kallade kobolder. Den motsvarande engelska termen är "munchkin", efter småfolket i Oz-böckerna.

Termen ifråga har en rätt vag betydelse, men oftast menas någon som drar powergaming till sin spets. En "äkta" powergamer vill spela tuffa figurer som antar tuffa utmaningar, medan en kobold vill spela tuffa figurer som gör lätta saker. I D&D-termer vill en kobold spela en level 20-trollkarl som promenerar runt i The Caves of Chaos (klassisk äventyrsplats från ett klassiskt nybörjaräventyr till D&D) medan en powergamer hellre vill köra sin level 20-trollkarl i Bastion of Broken Souls (som är *avsett* för level 20).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Själv har jag förstått att det är ngt i stil med att tänja reglerna till sitt yttersta och att försöka vara så bra som möjligt, och Kobold är väl lättast att spela eller nått

Det är svårt att vara kobold. Folk som inte tycker om regler klarar inte av att opta dom. Alla kan inte vara kobolder.

Tur är kanske det... :gremwink:

/Naug
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag ser på koboldism (koboldik? Äh, whatever) som så att en kobold är en person som endast och endast optimerar sin rollperson och ofta förstör ganska mycket för resten av gruppen. Så en kobold är aldrig rolig.

Om däremot hela spelgruppen är kobolder så finns det ju ingen som lider av det. Så rollspel som Diablo II och D&D blir kanske inte så lidande, medan Eon har större chans att bli det.

Inte vet jag, men det är min uppfattning i alla fall :gremcool:.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min med !

Är inne på din linje åxå !!
Att man ska ha räcerhöga värde redan från början & de bästa grejerna..

Om jag intem inns helt fel så ska det finnas en hänvisning om kobolter i FAQ:en.. :gremconfused:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Mmjo, DnD kan bli rätt lidande av det... Jag vet. :gremfrown:

En av de jag spelar med är permanent Kobold och det är rätt så jobbigt. Går endast efter siffror och går inget annorlunda utan bara Barbarians som är ultimat eftersom vi kör låg-level uppdrag. Sen körde vi en gång med tre stycken onda magiker som tillverkade otroliga mängder Wand of Fireball och ni kanske kan förstå hur det gick...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Koboldismens eventuella ursprung

Vad jag har hört så kommer ordet kobold i powergaming-sammanhang från att dessa sorters spelare slaktade just kobolder (småfolket alltså) för att kunna levla utan särskilt stor risk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tänkte bara höra med er härinne vad Koboldism, detta ord som används dag och natt, egentligen betyder? Och varifrån det kommer?"

Kobolder var från början blåfärgade sydtyska gruvvättar, tämligen illasinnade också som lätt kunde begrava gruvarbetare i ett plötsligt ras om man retade dem. Behandlade man dem väl så kunde de hjälpa en och leda en till goda fyndigheter, men fler sagor handlar om illvilliga kobolder än om snälla. Nära besläktade med dessa är de corniska coblernigh och de walesiska knackarna, vilka var mer vänligt sinnade.

Kobolderna infördes i Dungeons&Dragons och senare AD&D, som ett litet mesigt svartnisseliknande monster som lätt slogs ihjäl (och var värda 50 XP har jag för mig). De blev ofta lite extramonster som man slängde in så att man hade nåt att slå ihjäl då och då, till exempel då man behövde lite XP för att levla. Då kunde det vara värt att muta spelledaren att slänga in ett par kobolder så att man kom över den magiska gränsen.

Senare kom kobolder att bli synonymt med den sortens rollspel och i synnerhet utövarna av den sortens rollspel. Med "kobold" åsyftas en ofta yngre rollspelare som tycker det är roligt att slåss och powergamea och som gärna skaffar rollspel med mycket vapen och besvärjelser samt alla moduler med mer vapen och mer besvärjelser. Likvärdiga ord är "fjortis" och ibland även "smurf". På utrikiska kallas de ofta "munchkins".

För övrigt är ordet "kobold" nära besläktat med namnet på grundämnet kobolt som liksom vätten är väldigt blå. Mycket riktigt har grundämnet fått sitt namn från vätten.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag tycker det är skillnad på powergamers och kobolder. Kobolderna är de som tar de största vapen som finns, kombinerar det med maxade grundegenskaper och hackar folk till höger o vänster. Powergamern spelar på siffrorna, tar alltid det bästa (han har hög rör!). En powergamer behöver inte rollspela dåligt, men han kan nog bli irriterande....
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
5 XP, Krille...

Jag misstänker ivrigt att uttrycket har mindre med kobold-slakt att göra än med storleken på spelarna. I början användes det av de som spelade engelska spel för att prata om de där fjantarna som spelade usla svenska spel, som alla var helt avsedda för elaka små powergamers som inte insåg storheten i Dungeons&Dragons.

Mao, samma argument som senare generationers rollspelssnorkar använt för vad de nu tyckt illa om.

Nightowl
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Kobold för mig...

Alla i vår spelargrupp är kobolder
:gremgrin:
minst 16 i allt typ, nästan.
Pengar som gräs och vilka vapen man än har lust till.
Rollpersonerna orkar inte ens bära allt skrotet
bara pengarna är för tunga :gremmad:

Vi har inte lärt oss att slå låga tal heller
chansen att få 18 är dubbelt så stor som chansen att få 3
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Ja, som min förenings officielle kobold får jag väl skriva hur jag rollspelar, bara för att visa vilken skillnad det är på kobolder och kobolder.

Jag har personligen inget emot at börja med en urusel rollperson, bara han inte är hämmad på något vis så nackdelar som klumpfot eller social inkompetens eller dylikt håller jag mig långt bort ifrån. Det är faktiskt mer underhållande att skapa en liten lort som efter en stunds hårt spelande är gruppens hårdaste vad-han-nu-fyller-för-roll.
Visserligen måste jag erkänna att en av mina första frågor när jag för några år sedan återvände till Mutant (2090-varianten) var vilket vapen som gjorde mest skada, och om jag fick börja med någon form av pansar. Nu har jag växt ifrån slaktmaskinen Jabbe, som var misstänkt lik Terminator för övrigt.

Vad gäller saker som att sträva efter nästa magiska level alternativt en handfull poäng till så måste jag erkänna att det är sådant jag fortfarande håller på med. Min blodsmagiker i Vampire blir ju mycket bättre när han väl skrapat ihop ett hundratal XP till. Att jag skulle förstöra de andras spelglädje i jakt på dessa poäng tar jag helt avstånd från. För det är i regel jag som anstränger mig mest för att det skall ske något prduktivt, typ i form av att vi klarar av problemet, och det är i regel jag som sedan måste lösa uppgiften (Resten av gruppen har i regel dålig uppfattning om vad man kan åstadkomma utan att ens rulla en tärning. Får man tillfälle att rulla tio tärningar kan man åstadkomma desto mer).

Nackdelen med min spelstil är att eftersom mina rollpersoner växer från obetydliga till mäktiga på kort tid ökar mängden irriterade fiender/motståndare dramatiskt. Men det ger å andra sidan massa roliga upplägg för vendettor och grymma planer för att ta över USAs östkust/Ärkemagikerns stav eller något annat roligt landområde/artefakt.

Hmm, sammanfattningsvis är jag nog inte så koboldaktig som jag en gång var. Finns numera ett par i föreningen som är flera brödrostar mer koboldaktiga än vad jag är. Undrar vad det var jag ville ha sagt egentligen.

/Munchkin, som försöker låta bli att sväva ut för mycket när han skriver.
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Re: Kobold för mig...

minst 16 i allt typ, nästan.

nä inte riktigt minimum är faktisgt 14

Pengar som gräs

håller med dig än hur vi gör får vi abnormt mycke pengar, minns när du slog fram 10500 i guld munt och jag minst lika mycet!!!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eks Pe

Mängden XP för en kobold varierar mellan olika versioner av D&D. Tyvärr har jag inte tillgång till ur-D&D, så jag får nöja mig med de fyra versioner som jag *har* tillgång till:
Rules Cyclopedia: 5 XP (med 99,9% sannolikhet även i Basic D&D).
AD&D 1st ed: 5 XP + 1 XP/hp.
AD&D 2nd ed: 7 XP (de förenklade XP-uträkningen lite till 2nd ed)
D&D 3rd ed: Mellan 50 och 0 XP, beroende på hur tuffa rollpersonerna är.
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Re: Kobold för mig...

150000 har jag för mig att det var

Du hade rätt, men det var bara i bankväxlar rästen var typ 6000guld 8000silver(vi gatt köp 2vagnar för att frackta pengarna)!!
 
Top