Nekromanti Koboldiskt kryphål

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Ett ganska kul kryphål upp täckte jag när jag läste igenom reglerna för återuppväckning. (sid 153 player's handbook)
Det står när man blir återupplivad så går man ner en level och exp hamnar nånstans imellan den nya leveln och den förra.
Då är det så att när man blir lvl 4 så får man ju öka ett av sina grund värden.
Ja om man då är lvl 4 och går och dör. Då blir man ju lvl 3.
När man sen blir lvl 4 igen så får man ju höja ett värde igen.
Så kan man ju hålla på i all evighet och kan då få hur mycket som helst i ett grund värde.

Har dom ändrat det här i DM boken. (spelare, har ej fått läsa den)eller finns det fortfarande kvar?

Grow food in dirt?
Save time eat dirt.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Intressant.

Har för mig att i AD&D 2ed så sänktes CON med en poäng för varje gång man blev raise:ad. Dessutom var man tvungen att lyckas med ett saving throw för att återupplivningen skulle funka.

Kanske borde införa som husregel i D&D3 att CON sänks i och med varje återupplivning, och att varje egenskapshöjning bara får tas en gång?

-E
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När man förlorar en level förlorar man allt man fått för den graden, inkluderande höjda grundegenskaper, och ja, det står i spelledarboken tillsammans med en massa annat.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Hobbe

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
13
Location
Berga, Oskarshamn
Jojo men om du sänks en level så sänks ju oxå ditt grundvärde. Du får ju dem värdena som du hade leveln innan, måste det vara tänkt
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Har för mig att i AD&D 2ed så sänktes CON med en poäng för varje gång man blev raise:ad. Dessutom var man tvungen att lyckas med ett saving throw för att återupplivningen skulle funka. <p><hr></blockquote><p>Nästan rätt, fast det var ett Resurrection Survival-slag och inget save. RS-slaget var en procentchans baserad på CON, och hade inget med level eller klass att göra. Fast om man skulle vilja införa det i 3e skulle nog ett Fortitude save vara lämpligt.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kanske borde införa som husregel i D&D3 att CON sänks i och med varje återupplivning, och att varje egenskapshöjning bara får tas en gång?
<p><hr></blockquote><p>
Njä. I D&D3 sänks Con bara om man ligger på level 1, och att bara få höja varje egenskap en gång tycker jag förfelar saker lite... poängen med egenskapshöjningarna är lite grann att man ska kunna få krigare starka som björnar, magiker intelligenta som Data, och barder karismatiska som Hitler.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
en teoretisk fråga....

Vad är inte ett koboldiskt kryphål i D&D reglerna??

*ler*

//MrChina

"you are the silly reasons in a goldfish laugh"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: en teoretisk fråga....

Koboldiskt kryphål är när en powergamer kan använda reglerna för att fuska. Annars så är det inte ett koboldiskt kryphål. Detta gäller oavsett spel.

Ett exempel från ett av mina favoritspel (observera, inte negativt) är från Gemini där en av mina spelare upptäckte att man får +2 CL på att utföra något för varje poäng positivt Välmående man har. Han drog därmed direkt slutsatsen att det bästa man kunde bli var Markis efter som de lever så gott så måste de vara fruktansvärt bra på att hantera ett tvåhandssvärd.

Att jag sedan fick förklara att Välmående inte höjs på grund av gott och sunt leverne...

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tror han menar att varje levelbaserade egenskapshöjning bara får tas en gång.. dvs att man bara får höja en egenskap en gång oavsett hur många gånger man blir lvl4 ... något jag tar som självklart...

Passa dig för din jämförelse med Hitler... Om man säger sånt kan det helt plötsligt utan att man hinner försvara sig dyka upp en massa OT snack om huruvida Staffan är Nazze eller inte :o(

även om jag förstår vad du menar så gör inte alla det...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Klarifiering (ifall någon nu inte förstod det): Jag tycker inte att Hitler var en trevlig typ. Däremot hade han onekligen en stark förmåga till att få folk att göra som han ville, vilket är detsamma som hög Cha.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Du menar olika sätt att ändra på regeln menar du?
Ens rollpersons con är det absoluta max antalet gånger man kan bli återupplivad OCH man sänker sin con med ett var gång man blivit återupplivad. Om du talar 2nd edition.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top