Nekromanti Kobolder

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kobolder var från början blåfärgade sydtyska gruvvättar, tämligen illasinnade också som lätt kunde begrava gruvarbetare i ett plötsligt ras om man retade dem. Behandlade man dem väl så kunde de hjälpa en och leda en till goda fyndigheter, men fler sagor handlar om illvilliga kobolder än om snälla. Nära besläktade med dessa är de corniska coblernigh och de walesiska knackarna, vilka var mer vänligt sinnade.

Kobolderna infördes i Dungeons&Dragons och senare AD&D, som ett litet mesigt svartnisseliknande monster som lätt slogs ihjäl (och var värda 50 XP har jag för mig). De blev ofta lite extramonster som man slängde in så att man hade nåt att slå ihjäl då och då, till exempel då man behövde lite XP för att levla. Då kunde det vara värt att muta spelledaren att slänga in ett par kobolder så att man kom över den magiska gränsen.

Senare kom kobolder att bli synonymt med den sortens rollspel och i synnerhet utövarna av den sortens rollspel. Med "kobold" åsyftas en ofta yngre rollspelare som tycker det är roligt att slåss och powergamea och som gärna skaffar rollspel med mycket vapen och besvärjelser samt alla moduler med mer vapen och mer besvärjelser. Likvärdiga ord är "fjortis" och ibland även "smurf". På utrikiska kallas de ofta "munchkins".

För övrigt är ordet "kobold" nära besläktat med namnet på grundämnet kobolt som liksom vätten är väldigt blå. Mycket riktigt har grundämnet fått sitt namn från vätten.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Är det nåt skabbigt rått-folk eller?" är med andra ord en helt okej beskrivning =)
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Wow, vad du kan! *imponerad* :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

hmm.. kobold (spelarfenomet och monstret) kände jag till. dock aldrig att de kallats fjortisar, eller smurfar.
Innan jag ger mig in på Fjortisarna kan noteras att jag tycker snarare att en Kobold är en som köper de bästa vapnen, hänger på sig dubbla skottvästar/rustningar och är sk Min-maxare, dvs Intlligens fyra och styrka 18, och inte med en som bara gillar våld i spelen (som, exempelvis min broder som fullkomligt älskar sk Dungeon-crawl där man bar rullar tärningar mot sina stridsfärdigheter och aldrig 'läsa skriva Estiatika'. tur för mig och hans spelkompisar (eftersom jag vänligt ställer upp som SL åt de små liven så nån en dag ska ta över eftert mig vet hur man gör.,..) så är dessa äventyr lättskrivna/-improviserade.
Iaf tebax till fjortisar.
En fjortis är en person i en livsfas, inte nödvändigtvis vid ålder fjorton, de är bara vanliga i denna ålder. Livsfasen baseras på ett leverna inkluderande alkoholintag (ungefär en halv folköl får en fjortis att gå konsitgt, fast mest pga de höga Buffalo-skorna hon använder.) och hångel, ingent sex, åtminstone inte förrns de senare faserna av tillståndet (16-18). En kvinnlig fjortis bör tänka på:
A. Buffaloskor. man är inte Kool utan dem.
B1. kortkjol, gärna vit o genomskinlig.
B2. Vita, gärna genomskinliga tajta byxor, gärna märke Savann eller jazzbyxor.
C. Det NÄST viktigaste efter skorna: Stringtrosor. Om vitt plagg bärs på underkroppen, ska de vara svarta så att det syns att just jag har stringisar.
D. Sminket. minst en halvtimme per morgon, och det dubbla inför en fest. MYCKET på ögonen, dra ett streck utanför läpparna och måla mycket kladdigt läppstift så att dina läppar ser stora och sexiga ut.
E. på överkroppen bärs pushup-BH med tillhörande vitt eller svart linne, gärna också genomskinligt så man ser BH:n. Vissa tar även två bh:ar för det ger ju dubbel effekt...!
F. Vokabulären: Vareje mening utan Typ, asså, ba, lixom är en inklompett mening och passar inte i fjortisens språk.
G. Alkohol. Snatta av föräldrarna och blanda i halvlitersflaskor, det är lagom för en fjortis. Om inte, se till att alla snygga äldre grabbar på festen bjuder på öl, för det är oxo Koolt. dessutom tycker de att du är assexig när du spyr i buskarna för att du druckit även av kompisens föräldrablanding (aka Häxblanding).
H. Rökning. ju mer du röker, desto koolare är du. stå gärna bland de äldre i rökrutan ifall det finns en, och tigg fimpar och bloss.

Detta är en inkpmplett guide. det bästa sättet att lära sig är dock att se på äldre fjortisar och lära sig. allt andra fjortisar gör är Koolt.

Denna guide är skriven med glimten i ögat och främjar inte på något sätt brott (stöld, olaga alkoholintag..(?)) eller sexuella akter med äldre personer, särskilt inte ifall du är under 15. Helst bör alla hitta en egen stil som inte är sexuellt anspelbar (inga stringtrosor eller djupa urringinrar). Inte heller bör någon röka, då detta skadar allvarlig. Speciellt inte personer som fortfarande utvecklas med undermåliga lungor. det är aldrig försent att sluta!

Ha det gott!

Jag vet att jag har rätt!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

<I>kobold (spelarfenomet och monstret) kände jag till. dock aldrig att de kallats fjortisar, eller smurfar.</I>

Har kallats paltar också.

<I>Helst bör alla hitta en egen stil som inte är sexuellt anspelbar</I>

Hm..? Om ens egna stil ÄR sexuellt anspelbar då?

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Innan jag ger mig in på Fjortisarna kan noteras att jag tycker snarare att en Kobold är en som köper de bästa vapnen, hänger på sig dubbla skottvästar/rustningar och är sk Min-maxare, dvs Intlligens fyra och styrka 18, och inte med en som bara gillar våld i spelen"

Det finns flera sorters kobolder. Det du nämner är optaren, som dock fortfarande är en sorts kobold.

Man kan väl nämna att kobolder definieras som:

1) Alla som spelar spel riktade till yngre spelare.
2) Alla som spelar spel där det förekommer vapen.
3) Alla som spelar spel som jag inte gillar.
4) Alla som spelar på ett sätt som jag inte gillar, även om de spelar spel som jag gillar.
5) Alla som jag inte gillar.

Kort sagt: kobolder är helt enkelt den sortens spelare som du ser ner på.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
2 klockrena svar !

Japp, då har vi väll fått det förklart vad en kobolt och e n fjortis är.. Båda tycker jag är ganska roliga att se när de är i aktion......

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

gorm_UBBT

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
19
Location
Umeå, Sverige
Jag tänkte bara....... Jag såg en bild från Warcraft III där en kobold var en npc, jag tycker den ser ut som en råtta av något slag....... Bestäm för er själva.....

-Gorm-
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

Hm..? Om ens egna stil ÄR sexuellt anspelbar då?

Vad jag menade med min ironiska disclaimer var att jag tycker det är fel att fjortonåriga tjejer klär sig som de gör. de flesta fyller inte ens ut en a-kupa, varför måste de då ha tajta linnen för att visa upp det? nu ORKAR jag faktiskt inte gå in på värderingar om samhällets och medias roll i dagens sex- och skönhetsfixerade mode. Man kan klä sig sexigt när man har mognat och klarar att ta vara på sig själv.
Basta.

Jag vet att jag har rätt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

"<EM>En fjortis är en person i en livsfas, inte nödvändigtvis vid ålder fjorton, de är bara vanliga i denna ålder.</EM>"
Mmmm. Din beskrivning stämde perfekt in på hur jag var när jag var 14. [sarkastisk]

/[color:green]Han</font color=green> som är en han
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

Jaja, bara du erkänner att du viftar med pekpinnar.....
Har stött på ett antal nissar genom åren som verkar uppriktigt bergfast övertygade om hur liberala och toleranta de själva är, för de tycker att folk ska få göra precis hur de vill... så länge det inte är nåt som de själva ogillar.

--
Åke
 

Belloque

Veteran
Joined
30 Jul 2001
Messages
6
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

"Jag vet att jag har rätt"
Nämen tjena hallå...
visst är din fjortisbeskrivning en som i många fall skulle kunna stämma, men jag skulle nog akta mig för att säga vad som är rätt eller fel. Alla har väl rätt att klä sig som de vill så länge det inte skadar någon eller är till andras förtret, inte sant? Somliga skulle nog ana en besserwisser här...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)

"Jag vet att jag har rätt" är hans standardsignatur/underskrift, och är nog inte menad så bokstavligt som du tror, i alla fall inte utan en glimt i ögat...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 
Top