Nekromanti Kobolder, vad ska man ta sig till?

Silversporre

Veteran
Joined
27 May 2004
Messages
5
Location
Götelaborg
Tjenare allihopa! :gremcool:

Vad ska man göra åt kobolder? (för er som inte vet, personer som vill maxa sin rp och frossa i regelböcker som ni på Neogames så fint uttryckt det)
Man skulle helst vilja se en diskret lösning på detta om det nu finns.
Skulle en intervention fungera?

Finns det en klassisk, beprövad eller logisk metod så uppskattas detta som bara tusan. :gremsmile:

:gremgrin: Tack!
 
Vad ska man göra åt kobolder? (för er som inte vet, personer som vill maxa sin rp och frossa i regelböcker som ni på Neogames så fint uttryckt det)

Jag vet inte, jag tror nog att vi alla varit sånna... Och det är väl kanske inte alla som "växer ifrån" det stadiet. Jag tycker iofs inte att man ska missunna de som vill spela så, att spela så heller. Vi spelar på det sätt vi tycker är roligast. Däremot hindrar det ju inte dig att söka spelare/spelargrupp som passar dig bättre.

/Honken
 
Ok, vi snackar eon här! och jag vet att det finns några riktigt grymma monster, så om han då maxade sin karaktär i början ok möter kanske hyggelmonster eller nåt, men så blev han bättre, jasså då kom det plötsligt en grupp manticoror, vet ju inte var snubben bor eller håller till. Ja eller han lär ju inte vara både stark snygg och snäll, ja dom brukar ju göra typ onda snubbar och så, som tror dom är världens härskare, så säg en nekromantiker får äkliga jargier efter sig och en taskig "riddare" får folket på sig! ja typ förstör för dom lite, fast inte så dom märker det!
 
Det bästa är nog att föra en dialog med sina spelare om varför man inte tycker att kobolderi är bra.

Men om det inte fungerar så återstår att försätta kobolden i situationer där hans specialiseringar inte fungerar. Dvs situationer som inte kan lösas med tärningsslag och/eller våld. De flesta koboldspelare tenderar att maxa sina vapenfärdigheter. Kör ett äventyr eller två där uppgifterna inte kan lösas med vapenmakt. Det kan vara ren problemlösning, intrigerande, eller helt enkelt rollspelande där det sociala färdigheterna (de som rollspelas) är de som är viktiga.

Ytterligare alternativ kan vara att du som spelledare gör rollpersoner (skyll på något...). Spelarna kommer att tycka att de suger vid första anblicken, men efter några äventyr och slag mot färdigheter de inte visste fanns, så kanske de upptäcker andra sidor av rollspel än de sidor de redan kände till.
 
Been there, done that, got the scars..

Man växe ifrån det, jag rycktes med i stämningen i vår förening och tokmaxade alla mina karaktärer(på riktigt), men nu har jag växt ifrån det, för det är alltid roligare att spela en logiskt korrekt och rolig rp än en som klyver allt hon(han) möter....
(även om den senare också är rolig på sitt sätt, men de blir lätt tråkiga i längden )

Påtala att det är roligare eventuellt tvinga dem att dra ner på koboldandet och upp på realismen så kommer de upptäcka att det är roligare..

You can always turn back to the light! :gremwink:
 
På tiden då jag maxade rollpersoner så handlade mycket om att utnyttja kryphål i reglerna som spelledaren själv skapade genom att vara snäll. Så ett första steg tror jag skulle vara att gå strikt enligt reglerna när ni skapar rollpersoner och spelar. Inga omslag, inga specialregler: inga färdigheter över 15 från början, främmande vapen kostar 5 X-val, osv.

Begär sedan att spelarna innan karaktärsskapande sätter sig tillsammans och bestämmer tillsammans vilka typer av karaktärer - så att inte alla skapar vapenmästare. En från början uttalad grupp där folk satsat på att bli bra på olika saker är nog bra.

/Emil
 
En bra metod, men det hindrar inte de kryphål som finns i reglerna.. bättre att ändra mentaliteten..

ex: gör en mararitroende krigarpräst, enligt alla regler och med ett normalt 2-handssvärd kommer den att göra minst ob9t6 i skada och ha en förhållandevis vass stridskonst, lägg till 15 i svärd med specialisering och du är rätt vass.. därför bör man istället för att gå exakt enligt reglerna se till att de förstår att det är roligare med okobold än med kobold

Jag ser inget fel i att dra upp färdigheter över 15, så länge det hålls på en ok nivå och lika många ökar förföra som ökar i svärd och så vidare.. risken är att man koncentrerar sig på att slåss för mycket och inte leker med alla du underbara färdigheter som finns att leka med :gremsmile:.. Så länge man som SL har koll och sätter gränser (vilket sällan behövs när spelarna vuxit ifrån koboldstadiet)

/Rygar som är imot slavisk följning av reglerna och för sunt förnuft
 
Det vi försöker uppnå är att alla karaktärer är ungefär lika, eftersom vi har flertalet spelare som inte satsar på kobold. (så att inga misstag sker)

Vi brukar börja med att räkna ihop en karaktärs alla attribut. Om den totala summan är för hög får man helt enkelt dra ner på något.

Sedan brukar vi räkna ihop alla färdighetsvärden (det tar sin tid). Alla rörelsefärdigheter för sig, kunskapsfärdigheter för sig osv. Sedan slår vi ihop allt det där och får ett tal. Vårt mål är att alla spelarna ska ha ett något sånär lika värde på just det talet. SL måste naturligtvis se till att det talet inte är för högt (så att ALLA spelarna blir übermäktiga).

Vi brukar även göra så att en spelare ska kunna motivera sin karaktärs alla värden (speciellt de höga, naturligtvis).

Det är en mtod som gör att man inte måste följa reglerna slaviskt och utan egen känsla, samtidigt undviker man kobolderi.
 
Naturligtvis är det ett problem som förtjänar att diskuteras i spelgruppen. Personligen skulle jag nog försöka sätta ihop en kampanj som fokuserade på andra saker än att bara hugga sig igenom fiender. På så sätt fick de uppleva andra och betydligt intressantare delar av rollspelandets fantastiska värld.
 
ex: gör en mararitroende krigarpräst, enligt alla regler och med ett normalt 2-handssvärd kommer den att göra minst ob9t6 i skada och ha en förhållandevis vass stridskonst, lägg till 15 i svärd med specialisering och du är rätt vass.. därför bör man istället för att gå exakt enligt reglerna se till att de förstår att det är roligare med okobold än med kobold

Titta på vad Martaridyrkare har för förpliktelser. De är rätt strikta (eftersom det är upp till SL exakt vad "tjänstgöring" innebär). Följs inte dessa förpliktelser ryker alla häftiga bonusegenskaper och qadosh (och därmed ritualer) all världens väg.

Om nu kobolden ändå lyckas hålla sig inom förpliktelserna, är det fortfarande inget problem. Kasta in en kille med båge och gör en nåldyna av honom.

/Joel - som tycker att Martari är gravt överskattad ur koboldsynvinkel.
 
Hålla förbliktelserna är det svåra, bågmänniskor tenderar att ha svårt att skjuta en när man gömmer sig bakom saker, men sant är att de spöar på stora öppna ytor, därför har man en koboldkompis med sin cirefalisk hornbåge som skjuter hårt och långt som plockar sånna.. sällan man spelar själv liksom

/Rygar som dessutom tagit ett par bågskyttar själv ett par gånger back in the days of kobolding
 
underbar tanke :gremlaugh:
efter ett par dagar vid hovet med många hånskratt inser jätten muskelberg att det hade varit bättre att lära sig dansa än att skaffa den där extraträningen i Lyfali (speciellt eftersom han inte har något... längre.) :gremtongue:
 
Blir det för mycket koboltism i det hela brukar jag lägga undan rollspelet och plocka fram Talisman. Sedan får vi alla opta våra gubbar, hacka monster och köpa powah-vapen tills vi är alldeles snurriga. Efter det brukar det gå att lira rollspel igen :gremwink:
 
Re: Talisman [OT]

Jepp, minst en besvärjelse på handen. Eller var det två? Kommer tyvärr inte ihåg

En besvärjelse på handen jämnt (men det är inte unikt för henne), och framförallt möjligheten att ta ett extra kort i varje runda och välja bort det hon inte vill möta, och någon tredje förmåga som jag har glömt bort. Jag tror inte hon fick välja att slåss med Psyke istället för Styrka (vilket många andra magiker i spelet har), men det behöver hon ändå inte. Hon regerar hårt.

Näst bäst är munken, och om man spelar med alla expansioner så kan chainsaw warrior vara lite väl fuskig också.

Fast jag spöar alla med dvärgen, så det så.
 
Hålla förbliktelserna är det svåra, bågmänniskor tenderar att ha svårt att skjuta en när man gömmer sig bakom saker, men sant är att de spöar på stora öppna ytor, därför har man en koboldkompis med sin cirefalisk hornbåge som skjuter hårt och långt som plockar sånna.. sällan man spelar själv liksom

Tja, då kastar man in FLER motståndare som TÄNKER och SAMARBETAR. Om martarinissen gömmer sig bakom en sten kan bågskytten helt sonika flytta på sig i sidled för ett bättre skott, eller vänta ut honom. Möjligtvis kan martarikobolden då på sin höjd smita iväg med svansen mellan benen (vilket hans martari heder kanske inte tillåter). Se kanske inte hans gud gillar att förlitar sig på sig ogudaktige kompis med bågen om det skiter sig.

Sen finns ju alltid konceptet bakhåll. Förutom att det antagligen överraskar motståndaren (läs: rollpersonen) så betyder det att anfallaren väljer plats för striden, förslgsvis en där han står i skydd med en båge och martarifånen står mitt ute i det öppna.

Annars är det värt att tänka på att även om en mästare på närstrid går ganska säker för en amatör i närstrid så har en mästerskytt inget särskilt försvar mot en amatörskytt. Lägg sen där till att det går minst 10 amatörskyttar på varje mästerskytt. Kasta in 10-15 man med bågar, svärd och fv 10 på bägge vapnen så ska du se att de antagligen gör mos av vilken kobold som helst, bara de använder hjärnan litegrann.

/Joel - som inte ser kombatkobolder som nåt problem i Eon. Värre är magi- och schamankobolder.
 
sen är ju frågan om målet är att piska kobolderna eller att få dem att ändra iställning, annars gillar jag metoden att låta personerna bli omringade av jargiska(alltid jargiska) kompanier på övning.. då dör de garanterat...

"Du ska aldrig fly en stird du själv startat"

alltså: starta inga strider med folk med bågar.. enkelt :gremwink:
 
Back
Top