Nekromanti Kobold varning

Bishop

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
30
Location
Ja du
I samma spelgrupp som jag finns en spelare som har en viss förmåga att kalla mig för,powergamer och säger att alla mina karaktärer är powerkraktärer (jag kan erkänna att vissa av dem är det).

Den här killen har i DoD 91 detta

En dimalvisk drakmästare som är gift med en mörkeralv. Denna dimalvsika drakmästare har en kaos draken. vidare har han en lite ö som ligger inom ett rev och hela ön går att sänka ner i havet.

Försvaret av denna ö består av vatten drakar som simmar bland reven och sänker skepp, En arme på gud vet hur många man bestående av folk från alla raser även alver och orcher. en flotta med både segelfartyg och fartyg drivna med svart gas. sen har han luft skepp. Han har även hangarfartyg (vilket var min idea och konstruktion som han hävdar att han har haft hela tiden).

Sen kan vi tilllägga att vi har en annan allians som kallas Malagants alliansen, efter staden och manen som grundade den. Denna allians har en stående armé på ungefär 5 divisioner utsprit över Armén, flottan och flygvapnet (som är den minsta delen). alliansen består av 5 länder. Och den här killens armé är ungefär dubbelt så stor.

Om detta inte är en powerkaraktär av värsta sort så vet jag inte vad som är det.

Bishop

"You have never failed in your life, if you don't see it as a failure"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Kobolder, kobolder överallt....

Powergamer? Snarare är er SL en powerless-SL, hur kul kan det bli att spela med en sådan karaktär?

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Kobolder, kobolder överallt....

Bra sagt König. Det är _aldrig_ spelarens fel att hans/hennes rollperson är för mäktig eller har för många "balla saker". Det är SL som givit honom/henne allt detta, och därför ligger ansvaret hos denne.

Jag tycker att du ska ta ett snack med din SL...

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Vad för slags äventyr spelar denna RP??

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Kobolder, kobolder överallt....

Klart, om man förutsätter att spelaren är maktgalen så är det antaglignen jetekul att spela en sådan karaktär.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Kobolder, kobolder överallt....

Det är en kungs uppgift att vara upplyst, och styra sitt rike med en rättvis hand *asgarvar*

König Alex der erste

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Bishop

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
30
Location
Ja du
Vi har ingen fast Sl utan den skifftar väldigt mycket. Oftast är det han som är sl när karaktären används. Så man kan ju säga att det är en SLP, men karaktären skapades för att vara en rollperson.

Vi spelar det mesta.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Låt mig gissa...

Rollpersonen "råkade" få alla skatter etc. när hans spelare spelledde?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Kobolder, kobolder överallt....

men om man bakar in en stor pansarvagn i deras bröd då?(killen i fästningen)
tänk vad som händer då de skal skära upp det till morgonfikat! -VAD FÖRVÅNADE DE SKULLE BLI.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Alla är vi olika

"hur kul kan det bli att spela med en sådan karaktär?"

Tja, vissa kanske tycker att det är kul. Annars så gör man ju inte en sådan karaktär. Men jag skulle inte tycka att det är kul. Den saken är säker. Men smaken är ju som baken...(ja ni vet)

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jodå !

Hur i hela friden har han lyckats att skrapa ihop detta !! Det här är ju en maktfaktor som kan missburkar å det jävligaste !!!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Den återkommande koboldfågan

Jag tycker att det hela tiden med jämna mellanrum kommer upp en post om kobolder eller powergamers. Jag tycker själv att det är svårt att bedömma vilka som är powergamers för detta beror egentligen inte på hur mäktig rollpersonen är utan hur mäktig han är i förhållande till de andra rollpersonerna och spelledarens tidigare satta standard. Den karaktär som beskrivits i denna post hade mycket makt i form av arméer och varelser men om resten av spelgruppen har ungefär lika och spelledaren är beredd att skapa storslagna äventyr där rollpersonerna får kämpa i alla fall så är det väll knappast powergaming. Om det dock är så att de andra rollpersonerna spelar hob-bönder och spelledaren vill att de skall slåss mot gobliner och orker som messt så är rollpersonen en powergamer.
Vidare så tror jag inte att rollpersonen har börjat spelet med allt det där för reglerna supportar inte skapandet av en sådan rollperson och det enda sättet att bryta mot reglerna är att få tillstånd av spelledaren. Har spelledaren sedan givit tillstånd till detta handlande så är vi tillbaka till att om spelledaren tillåter det så borde han också skriva äventyr som motsvarar den kraften på et bra sätt, därav inte powergaming. Har rollpersonen sedan lyckats samla på sig allt under spelets gån är det fortfarande spelledaren som har hafft den ultimata kontrollen över vad som varit tillåtet. Det vill säga: Inte powergaming.
Nu hoppas jag att vi kanske kan dra ner lite på alla posts om powergaming till de gånger de verkligen betyder något.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Bishop

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
30
Location
Ja du
Re: Den återkommande koboldfågan

Jag hatar verkligen att säga det här men. Rollpersonen i fråga hade allt det där från början, Anledningen till att spelledaren gick med på det var att han själv vara spelledare när han skapade karaktären (detta gjordes dock inte under en spelkväll)

Bishop
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Den återkommande koboldfågan

Då måsste jag hålla med om att det var koboldigt, om han spellede skapandet av sin egen rollperson. Det är ju bara fel.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Den återkommande koboldfågan

Hur gammal är han egentligen?

Då jag och en kompis sysslade med liknande saker var vi i 10-11 års åldern, men tröttnade ganska snabbt på sådant, då vi nådde tonåren.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Den återkommande koboldfågan

Du eller någon annan i din spelgrupp borde ha tagit personen i kragen och skrikit "NEEEEJ FÖR F*N!"

Uppenbarligen protesterade ni inte mot hans beteende - i alla fall inte tillräktligt mycket - så då får ni skylla er själva.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top