Kobold utmärkande drag?

Nässe

Myrmidon
Oktoberlandet lånar en del grejer från klassiskt DnD, men eftersom jag typ aldrig spelat det far det över mitt huvud. En sak jag länge undrat är vad en kobold är. Jag tycker mig förstå att de är röda och små men i övrigt (bildgooglar) verkar de kunna ha vingar, likna drakar, vara hajar, se ut som pysslingar eller som tomtar, tåla eld etc. Vad sjutton är egentligen en kobold?

Historiskt är kobold bara ett tyskt ord för tomte.

I dnd är de från början små hundliknande humanoider med fjäll. Men ganska snabbt övergick de till att vara helt reptiliska, och med tiden knöts deras lore specifikt till drakar. Numera ligger de till och med inom monstertypen drakar (tillsammans med drakes, wyverns och annat drakliknande).

I dnd har de också samlat på sig andra associationer. Efter artikeln ”Tucker’s kobolds” i Dragon blev det populärt att spela dem som pigga på att bygga fällor, och med tiden blev det kanon. Detta utvecklades sedan vidare till att göra dem uppfinningsrika i allmänhet.

Kobolden är ett fascinerande exempel på konceptuell glidning. Jag tror den kunnat få så många nya tolkningar eftersom den inte har någon stark identitet från start.

Bolongo har rätt om den visuella utvecklingen.

Det utmärkande med D&D Kobolderna är fällor. De bygger fällor, använder bakhåll och gör Vietcong skit. Det verkar komma från en krönika som Roger E. Moore skrev där han berättar om en spelledare vid namn Tucker som spellede sina kobolder som taktiska gerilla soldater. Du kan läsa krönikan här: https://media.wizards.com/2014/downloads/dnd/TuckersKobolds.pdf

EDIT: Jag var för långsam och Bolongo skrev allt före mig 😂

Så kobolder blev D&Ds motsvarighet till rubbitar?

På 80-talet var "kobold" för mig, en yngre och mer oerfaren spelare. (Till skillnad från oss jättemogna spelare i 16-17-årsåldern :D)

Bolongo har rätt om den visuella utvecklingen.

Det utmärkande med D&D Kobolderna är fällor. De bygger fällor, använder bakhåll och gör Vietcong skit. Det verkar komma från en krönika som Roger E. Moore skrev där han berättar om en spelledare vid namn Tucker som spellede sina kobolder som taktiska gerilla soldater. Du kan läsa krönikan här: https://media.wizards.com/2014/downloads/dnd/TuckersKobolds.pdf

EDIT: Jag var för långsam och Bolongo skrev allt före mig 😂
Cool!!!

Back