Knyta ihop rollpersoner (session zero)

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag märket att ingen verkar har nämnt att nyttja en plats och en händelse för att knyta samman gruppen i spel. En klassisk trop och inte särskilt orginell Kanske inte heller det som efterfrågas men ändå värt att nämna som alternativ. Jag använder det ofta, framförallt med spelare som inte känner varandra så väl.

"Era rollpersoner kommer att befinna sig i den lilla byn Påträsk när kampanjen börjar och vägen har just stängts av på obestämd tid för att det snöar för mycket. Skapa karaktärer som har en anledning att befinna sig i Påträsk natten innan julafton."

Sedan sker något som t.ex. att de alla blir drabbade av ödeshäxans förbannelse, råkar bevittna ett hemskt brott eller så slår apokalypsen till och de måste samarbeta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
"Dom jobbar ihop" är väl det absolut enklaste.
Ja! En grupp kringresande försäljare, en cirkus, en advokatbyrå, ett fotbollslag, etc är sånt som väcker min kreativitet! Och extra kul att hitta rollisarnas roller på jobbet, typ "barbaren är cirkusdirektör, tjuven utkastare, trollisen säljer popcorn" etc. Om det sedan är en bransch spelarna iaf kan relatera lite till så blir det ju också lättare med kallprat (och jag gillar verkligen dialog i roll, gärna vardagsprat för att varva med äventyrandet).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag kan tänka mig att man listar upp varje rollperson på sitt formulär och sen sätter man upp en "styrka" och en "svaghet". Och det behöver inte vara knutet till den rollpersonens faktiska färdighetsvärden, utan man skulle mycket väl kunna sätta en rollpersons bästa färdighet eller egenskap som deras "svaghet" med motiveringen att din rollperson inte gillar "hur" den andre rollpersonen gör saker. Kom ihåg att det är inte den rollpersonens faktiska svagheter som beskrivs här, utan vad din rollperson anser är den andra rollpersonens svaghet.
Påminner lite om Best Friends. Där skapar man relationer genom att säga varför man hatar de andra rollpersonerna. ”Jag hatar dig för att du är snyggare/rikare/tuffare/coolare/smartare än mig”.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Spelledaren bestämmer varför rollpersonerna känner varandra (beroende på viken sorts äventyr som ska spelas), ex:
- De är arbetskamrater.
- De är skolkamrater.
- De var bästa vänner när de växte upp och bestämde att de skulle ha återträff tio år senare. Nu har det gått tio år.
- De är i samma militärförband.
- De sitter i samma fängelse.
Det viktiga är att spelledaren ger något som gör att rollpersonerna faktiskt känner varandra sedan tidigare, så det inte är: "ni besöker köpcentret när det plötsligt börjar brinna".

2. Sedan ska spelarna göra fyra saker:

2a: Varför är ens rollperson med i gruppen?
- Varför började man arbeta här?
- Varför går man i den här skolan?
- Varför åkte man på återträffen?
- Varför är man på just detta militärförband?
- Varför åkte man i fängelse?

2b: Vad är rollpersonens drivkaraft?
Vad har rollpersonen för personlighetsdrag som gör att denne faktiskt vill äventyra och inte bara flyr vid första bästa tillfälle?

2c: även om spelledaren bestämmer gruppen, kan det vara kul om spelarna får bygga vidare själva. Ex:
- Det finns ytterigare en gemensam nämnare, ex: förutom att de sitter i samma fängelse spelar de alla schack.
- En tidigare medlem i gruppen "försvann" och försvinnandet skapade slitningar i gruppen. Vad hände?
- Är alla likvärdiga i gruppen, eller finns det en specifik rangordning?
- Hur länge har de varit en grupp?

2d: Relation till övriga rollpersoner
Om man redan besvarat de tre ovanstående frågorna har man lite att hänga relationer på.
Det kan vara bra om varje spelarpar pratar ihop sig om just deras rollpersoners relation.
Det kan vara bra att använda känsloord i relationen, som: hatar, älskar, retar sig på, ser upp till,...
En relation behöver inte vara symetrisk och det är inte nödvändigt bägge rollpersonerna är medvetna om den. Ex: den ena rolleprsonen är förälskad i den andra, men den andra är omedveten om den förstes känslor.
Jag tycker att det är lättast om man bestämmer relationer under "brainstorming", d.v.s. alla sprutar idéer och man tar de idéer man tycker om.
 
Top