Nekromanti Knogjärn

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Gôran gjorde en Rp till en framtida kampanj och funderade över om han skulle göra en sjörövare eller en skeppspojke.
Först var han väldigt inne på piraten och började kolla i vapenmästaren på ev. vapen och då såg han knogjärn som han tyckte var fegt (vilket pirater ska vara) och coolt ( :gremcool:).
Men då såg han skadan K+1 och som den kobold han var gjorde han en skeppspojke.

Vad ska göras åt den löjligt låga skadan?
Jag fattar att den ska höjas, men med hur mycket?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Gå på knogarna

Varför ska den höjas? Den gör ju +1 i Kross, det är lite mer än vad en vanlig knytnäve gör, vilket är exakt så som ett knogjärn funkar. Det finns ju liksom ingen stor massa eller moment i ett knogjärn som motiverar en större skada.

Låt honom göra ett som är Extra Tungt (enligt reglerna för vapen med hög kvalitet).

Eller ett av någon sorts dvärgmetall (det finns en som ger plus i Kross).
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
instämmer. altenativ regel

Helt rätt!

Har du ett knogjärn så trycker du ihop handen runt den och således får utnyttja din hands ihoppressade styrka, vilket trots allt blir några newton extra(eftersom ingen kan trycka ihop handen fullt ut utan nåt i; testa med bara en välformad pinne, eller sten så känner du själv att slagkraften blir större) utöver detta får du också en metallbit kring knogarna och materialets konsistens som metall borde också påverka ganska mycket i att den gör bra mycket mer skada.

Så jag instämmer inte med Duddmannen, varesig det är en lekmans knogjärn eller ett dvärg smide gör det nog inte så stor skillnad. Det är nämligen inte så svårt att krossa tiningen om man har ett knogjärn. +1 är banalt och lågt.

Jag tycker således det är bättre att utöka krossskadan(sty) med en nivå ob1t6 blir ob1t6+2. Precis som ob1t6+2 blir ob2t6 osv.

Vilket borde vara ganska logiskt, för en person med 10 i styrka med ett knogjärn borde göra ungefär samma skada som någon med 14. Så länge den svagare håller den här gudomliga metallbiten i handen; För dem är dödliga, och dem ska vara dödliga; precis som fega :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: instämmer. altenativ regel

Jag tycker således det är bättre att utöka krossskadan(sty) med en nivå ob1t6 blir ob1t6+2. Precis som ob1t6+2 blir ob2t6 osv.
+2 eller +1 är ju ingen ENORM skillnad...

Grejen är ju den att grundskadan är ett Ob-slag, vilket möjliggör en krossad skalle med eller utan knogjärn från början.

En hammare har K+2, vilket jag tycker verkar helt ok eftersom du dels har en schysst massa i hammarhuvudet och dels ett schysst moment i och med handtaget. Knogjärnet saknar momentet (det är som att hålla bara i hammarhuvudet) och borde således få K+1.

Ni vet väl att man alltid räknar med Grundskadan också? K+1 betyder ju att man använder grundskadan för Kross (baserad på Sty) och lägger på 1.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: instämmer. altenativ regel

det gör ont att slås med knogjärn så skriv upp en smärta i handen:s
det där håller jag inte riktit med om det! det beror ju helt på hur det är utformat. t.ex. om man har ett knogjärn som är för litet eller för stort eller inte är itformat efter ens fingar så, ja, då gör det nog ont på en själv. men om man har ett som är utformat efter ens fingrar så gör det nog inte så ont...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Gå på knogarna

Varför ska den höjas? Den gör ju +1 i Kross, det är lite mer än vad en vanlig knytnäve gör, vilket är exakt så som ett knogjärn funkar.
Jag vågar nästan påstå att ett knogjärn är mycket bättre än en vanlig knytnäve.
Blir du slagen av en knytnäve borde du klara det, får du en knytnäve i ansiktet däckar du nästan direkt.
Jag kanske har fel, rätta mig isåfall gärna.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Gå på knogarna

"Blir du slagen av en knytnäve borde du klara det, får du en knytnäve i ansiktet däckar du nästan direkt"

Det är inte lätt att hålla reda på alla kn:ar...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: instämmer. altenativ regel

det fattar man la? är inte det självklart. det är som att hålla i en pinne med en massa så "utbuktningar" och avbrytna pinnar m.m., det gör ont om man slår någon. men om man har en fin täljd och sandpapprad pinne som också har blivit utfilad efter ens fingrar så gör det inte lika ont att slå... :gremgrin:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: instämmer. altenativ regel

Tänk om!!!

Testa att drämma till till exempel en sten så hårt du kan med en pinne som håller och jag lovar att vibrationen får det att smärta i din hand också!
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: instämmer. altenativ regel

jaja, men om man har ett tajt och passande knogjärn så blir det inte så mycket mer vibration än om man slår någon med en ring(eller flera ringar).
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Re: Gå på knogarna

Vil bare minne på at det er ikke bare masse og moment som spiller inn. Trefflate har også endel og si i noen tilfeller.
For eksempel så gjør de som er trenet i kampkunst en hel del mer skade ved knyttneveslag ved at de treffer med en mye mindre flate (kun lange og pekefinger knoke).

Når det gjelder knogjern så tror jeg at skaden blir modifisert mest av samme grunn, at de treffer ikke med "hele" neven, men kun med et lite punkt. Den andre faktoren i knogjern er selvfølgelig hardheten men tror ikke den spiller like mye inn, på grunn av at knokene egentlig er veldig harde :gremtongue:
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: instämmer. altenativ regel

Nej, men och andra sidan så gör det ont att slå någon med en ring, eller med flera fingrar.

Det gör ont att slåss med knytnävar. Antagligen med knogjärn med. Men huruvida du vill regelmässigt beakta det är en annan fråga..
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Det är ju inte knogjärnen som orsakar skada, det är ju tyngden bakom slaget?
Jag tycker att en rimlig alternativ regel är om du lägger till lite blödningstakt då knogjärnet mer effektivt slår sönder köttet än bara knogar.
 
Top