Nekromanti Knivar?

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Ibland när jag sitter och funderar i min ensamhet kan jag börja att tänka på små farliga knivar... Och när jag börjar tänka på små farliga knivar börjar jag tänka på en viss stilett i Neotech Offensiv. Den gör endast Grundskada+2. Verklighetstroget? Nej. Får du ett stick i magen av en kniv så kan du tacka din lyckliga stjärna om du klarade dig. Eller finns det månne tro några regler jag inte upptäckt? Knepigt...
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Nej, faktum är att jag har svårt att hålla med, sticker vilken klåpare som helst utan anatomisk kunskap dig så dör du med största sanoolikhet inte. Risken finns ju att han träffar nått organ men ska man vara ärlig, vilket man ska, så dör man inte av det, heller. Det jag kan tänka mig är dödligt är väll ifall han punkterar artären ellerr kommer åt mastsmältningen,dom andra organen är liksom lite svåråtkomliga ( tarm å bös ivägen ).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den gör endast Grundskada+2. Verklighetstroget? Nej. Får du ett stick i magen av en kniv så kan du tacka din lyckliga stjärna om du klarade dig. Eller finns det månne tro några regler jag inte upptäckt? Knepigt..."

Det finns dock en sak som du inte har tänkt på, och det är han som du sticker kniven i. Om han är oförmögen att försvara sig (på grund av till exempel någon form av intoxingering, paketering, överraskning, sömn eller extrem pacifism) så gäller regeln om Nådastöt. Annars så kommer han att försvara sig, och då är det inte så ämlans lätt att få in den där dödande stöten. Med stor sannolikhet så kommer du aldrig åt magen, utan ger honom ytliga skärsår över armarna eller bröstkorgen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Punkterad aorta, lunga, mjälte, lever, hjärta, halspulsåder med mera leder till döden eller ger kritiska skador. Skadan uppnås mycket enkelt. Ett hugg. Tro inget annat.

Angående tarmar som går sönder så är det heller inget att rekommendera.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Jag skulle nog vilja säga tvärtom. Det är stor chans att träffa mage och bröstkorg. Där är också risken större att skadan blir dödlig.
De flesta rollspel underskattar närstridsvapens skadeförmåga.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Precis som Krille säger (och det är därför skadorna är som de är) så talar verklighetens statistik emot dig.

Folk tenderar att försvara sig när de blir attackerade.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Visst försvarar man sig. Men en träff är ju en träff och skadan borde inte ha något med eventuellt försvar att göra.

En lyckad parering kan säkert minska kraften eller ta bort kraften helt i ett knivhugg.

Sen kan vi börja snacka hjälteskador eller realistiska skador i rollspel. Spelgruppen får väl bestämma sig för om man tycker att knivhugg och liknande skall vara lika dödliga som eldhandvapen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Visst försvarar man sig. Men en träff är ju en träff och skadan borde inte ha något med eventuellt försvar att göra."

Säg det till Herr Nils så lär du få lusen läst av dig.

Utöver det säger jag som Marco: du har statistiken emot dig. Majoriteten av knivskador som behandlas på sjukhus är faktiskt inte de där dödande eller kritiska skadorna i buken. Det är faktiskt ytliga skärsår på bröstkorg och armar som är vanligast.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Så att fightas med kniv är i verkligheten inte så farligt. Man blir ju bara ytligt skadad och överlever i princip alltid...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så att fightas med kniv är i verkligheten inte så farligt. Man blir ju bara ytligt skadad och överlever i princip alltid..."

EEEEP! Fel! Gör om, gör bättre.

"Majoriteten av skadorna är ytliga skärsår på armar och överkropp" innebär exakt det: att majoriteten av knivskador är ytliga skärsår på armar och överkropp. Det innebär inte att man "bara blir ytligt skadad".

Tittar du på en (1) slumpvist vald knivskada i Neotech så är sannolikheten stor att det är ett ytligt skärsår. Tittar du på en (1) slumpvist vald knivskada i verkligheten så är sannolikheten också står att det är ett ytligt skärsår.

Tittar du däremot på utgången av ett knivslagsmål, det vill säga en lång serie med anfall och försvar, i Neotech, så är risken ganska stor att något av dessa knivhugg är tämligen farligt. En perfekt träff kan allvarligt sabba ens dag, och samma kan inträffa med Ob-systemet. Risken per enskilt hugg kanske inte är så stor, men ju fler hugg och anfall du skickar mot någon desto större är risken att något av dem är kritiskt eller dödligt. Ofta är det smärta och blodförlust som gör att den ena parten blir oförmögen att försvara sig och kan misshandlas fritt av den andra parten.

Lustigt nog så är det faktiskt precis så som knivslagsmål i verkligheten uppträder: de enskilda huggen kanske inte är farliga, men risken finns att de är det. Ju fler hugg som utdelas, desto större är risken att något av dem är kritiskt eller dödligt. Och ofta slutar det med att ena parten blir oförmögen att försvara sig och kan misshandlas fritt av den andra parten.

Som sagt var, statistiken talar emot dig.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Ofta är det smärta och blodförlust som gör att den ena parten blir oförmögen att försvara sig och kan misshandlas fritt av den andra parten."

Får man svårigheter på handlingar av blodförlust?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Får man svårigheter på handlingar av blodförlust?"

Svimmar av den gör man. Sen borde den egentligen ge svårigheter eftersom man använder som bekand blod för att transportera syre och bränsle till sina celler. Mindre blod ger sämre transportsystem. Fast då kanske man också ska ha med en vattentabell och en kasse ytterligare. Så det blir enklast att man "bara" svimmar och dör av blodförlust. Fast jag ska resonera detta med min spelgrupp. Samt min NK/Biologi-lärare.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Fast då kanske man också ska ha med en vattentabell"...

Nja, det räcker med följande (tack till Johan Kihlberg för att du kom på följande regel):

För varannan rad blodförlust man når så får man +1 utmattning per handling man utför!

"Samt min NK/Biologi-lärare."

Min biologilärare tyckte att jag var sjuk i huvudet när jag frågade hur länge ett kapat huvud kan överleva... /images/icons/smile.gif
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det finns en ytterst smart husregel om detta som någon smart själ på detta forum komponerat (kommer inte ihåg vem, tyvärr):

Regeln om utmattande blodsförlust
Man kan aldrig ha mindre utmattning än man har blodförlust.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Allmänt om husregler

Det är en jävligt god idé!

*antecknar i mitt dokument över bästa husregler (till Eon, i och för sig)*

Så, om ni har några bra idéer så här allmänt till Eon eller NeoTech, tveka inte att posta dem!
Om den omtalade hemsidan någon gång kommer upp så kommer jag att lägga upp mitt 30-40 sidor långa dokument om bästa husregler...
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
"Min biologilärare tyckte att jag var sjuk i huvudet när jag frågade hur länge ett kapat huvud kan överleva..."

Och min kemilärare undrade vad jag ska med recept på kungsvatten till. Om han bara visste /images/icons/devil.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"dumm fråga från en ukunnig person vad är kungsvatten"

En blandning av svavelsyra och salpetersyra. Det sägs att kungsvatten är det enda som kan lösa upp guld, och det är därifrån (via en massa omvägar) som det har fått sitt namn.

Läs mer.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
..."via en massa omvägar"...

Eftersom att kungens potta är gjord av guld och inget annat (fråga inte mig, fråga min kemilärare - det var han som tyckte att det självklart), så är den ju avsedd för kungens "vatten"... /images/icons/wink.gif

(undrar vem det var som drog den slutsatsen när ämnet skulle döpas?)
 
Top