Nekromanti Knivad eller skjuten?!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Extremt våld är något som är mycket främmande för de flesta svenskar, vi lever i ett ganska lugnt samhälle. Men på film, och i andra länder runt oss är det annat. Där skjuts folk och blir knivade dagarna iända. Sådan smärta eller känslor är främmande för en trygg svensk.

Jag har funderat mycket på hur det känns att bli skjuten, eller knivhuggen. Gör t.ex. en skottskada så ont, eller skriker man och lider pga chock? Inte vet jag, därför tänkte jag höra om någon här blivit knivad eller skjuten, och hur det kändes?

Fast ingen info om fjortis-snitt tack, det vet de flesta hur det känns med lite rispor och sår... Ointressant! :gremgrin:
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
hejsan,

Jag har blivit knivskuren i halsen, förstod inte ens det förrän senare, fick för mig att det var en nyckel och att han hade rispat mig på halsen med, och istället var det en kort kniv som skar mig ner till precis ovanför pulsådern.. Hade tur och tog ingen allvarlig skada, men det var fan så nära!

Tycker fortfarande det är väldigt overkligt och har svårt att inse allvaret i det som hände, trotts att det är nästan 4a år sedan..
Kan ej minnas hur det kändes dagen efter, men under hela kvällen var jag grymt sur över att de tog mig till sjukhus och sådant, jag tyckte det hela var så löjligt..

Så chock och adrenalin dödar nog det mesta av smärtan, gjorde det för mig iaf
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
I knivfall är ju frågan ofta hur vass saker och ting egentligen är. Det finns de blad som är så vassa att det bara sticker till lite om man skär djupt, eftersom de enbart stör några få känselceller och nerver. Skillnaden där är ju en rostig potatisgräv som har tjockt blad, är ovass och just rostig. Skulle den ens gå att skära med är det som att skära i mjukt vitt bröd med en sked, man sliter sönder allt istället för att snitta. Det gör ondare...

You're so cute I could eat your heart out with a spoon
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
hejsan,

nu tror jag du svarade fel, eller? :gremsmile:

Och jo det är självklart så, i mitt fall tror jag det var en kort och bredd bladig jakt kniv, alltså väldigt skarp, ärligt talat minns jag inte riktigt för jag blev så grymt chockad och var lite påverkad, men jag tror det, är iaf så jag tänker mig den..
däremot var det inget stick jag fick, eftersom jag garanterat skulle varit död nu och inte kunnat delge detta..

utan jag fick ett relativt snyggt snitt över främresidan på halsen, ungefär 5 cm långt..

Och jag utgick att han menade att bli huggen av en "riktig" kniv, alltså något avsett att skära i kött med..
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kniv, kniv eller kniv...
Tråden är helt enkelt skapad för att jag vill höra lite om olika skador och deras frambringande känslor i fall av våld med kniv, eldvapen osv. - gällande grymma tillhyggen som kan innebära döden och livshotande, samt underliga skador som gör olika saker med hjärnan och kroppens reaktioner...
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Tråden är helt enkelt skapad för att jag vill höra lite om olika skador och deras frambringande känslor i fall av våld med kniv, eldvapen osv. - gällande grymma tillhyggen som kan innebära döden och livshotande, samt underliga skador som gör olika saker med hjärnan och kroppens reaktioner...
och isfall svarar jag att den känslomässiga skadan är värst, den fysiska dör du av eller så läker den, i min erfarenhet. Men den mentala skadan du tar av att bli utsatt för sådant våld kan göra otroligt mkt mer.

För mig kom det i nivåer

Första dygnen förnekade jag alltihopa och blev mest arg om folk pratade om det för jag tyckte de gjorde för stor grej av det, jag vägrade även anmäla för det var bara en skitgrej och inte ens en riktig skada.

Sedan blev jag spontant väldigt rädd när jag tänkte på det och började skaka och kunde knappt sitta upp.. Tog på mig hela skulden för det för att jag hade druckit..

Efter det började jag drömma mardrömmar om det..

Sedan började jag rationalisera det hela och säga att det mest var otur och att han som gjorde det nog var psykopat..

Och nu sitter jag här år senare och kan fortfarande inte se en människa med skinväst eller cowboy hat utan att bli reagera ordentligt på det.. Jag skulle heller aldrig sätta mig bredvid någon jag inte träffat innan i en bil och jag har en stor tröskel att ta mig över varje gång jag ska gå ut när jag druckit..

Vet inte mer hur jag ska förklara hur man blir påverkad av det :S Tror inte jag är något strålande exempel heller..

Men fråga om det är något du undrar, det är lättare så
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Vad jag har fått höra så är kroppen så smart byggd att man känner mycket lite till en början, även av stora skador. Chocken dövar smärtan så att säga. I synnerhet om man druckit eller går på andra droger så tar det ett tag att fatta vad som hänt.
Min tränares tränare var här och höll ett seminarium i somras där bland annat pistol- och knivförsvar låg på schemat. Mellan passen förklarade han teoretiska bitar och berättade om sina erfarenheter av pistoler och knivar. Mannen i fråga har är ex-SEAL och har dessutom några år som legosoldat bakom sig. Han är inte den man bråkar med i första taget, om man säger så och et syns. Han beskrev det som en lätt slag mot bröstkorgen när han fick en .38 i ena lungan. Han blev för övrigt tvungen att mer eller mindre opererabort den, så han har i princip bara en lunga idag. Knivhugg var samma sak som nedanstående berättar om. Han fattade först inte att han blivit knivskuren utan det var blodet och omgivningens reaktion som talade om det för honom.
Enligt honom gör det ont efteråt. Inte medan det händer, då är kroppen upptagen med flykt eller strid så den har inte tid att ha ont.
 
Top