Nekromanti Knightfall

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Började titta på Knightfall och funderade lite på vilket rollspel som skulle vara lämpligt att utgå ifrån för att bygga upp en motsvarande tempelriddarmiljö där olika fraktioner smider planer och kämpar om makten. Rollpersonerna blir ju tydliga, framstående karaktärer med egna maktpositioner nära de styrande makthavarna. Det slog mig att Knightfall påminner mycket om de fyra musketörerna och intrigerna är desamma.

Kanske man kan nöja sig med DoD Ivanhoe och bygga upp resten runt om? Vilka andra spel kan fungera som bas?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
PAX;n266157 said:
Började titta på Knightfall och funderade lite på vilket rollspel som skulle vara lämpligt att utgå ifrån för att bygga upp en motsvarande tempelriddarmiljö där olika fraktioner smider planer och kämpar om makten. Rollpersonerna blir ju tydliga, framstående karaktärer med egna maktpositioner nära de styrande makthavarna. Det slog mig att Knightfall påminner mycket om de fyra musketörerna och intrigerna är desamma.

Kanske man kan nöja sig med DoD Ivanhoe och bygga upp resten runt om? Vilka andra spel kan fungera som bas?

Mitt rollspel Gondica rymmer en del av det du beskriver. Det blir bara till att "backa" teknologin från 1600 till 1300.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att Eon är det perfekta rollspelet för det du eftersträvar. I Eons regelsystem är det lätt att bli rollpersoner blir framstående personer redan från början, riktigt kompetenta och situated in sin kontext, och dessutom finns det gott om regler för att lyfta fram det religiösa elementet. Settingen är vidare proppfull av riddarordnar som verkar inom ett pseudokristet kyrkligt system. Det finns till och med en monastisk stat i fjärran östern styrd av tempelriddarordern Herm Nove, kraftigt inspirerat av Tyska ordens stat i medeltida östeuropa. Min artikel om Tarkas i "Äventyrets väg" är en utmärkt utgångspunkt för en tempelriddarkampanj med korstågsfeel, jag har själv använt den som bas för en sådan, där rollpersonerna var tempelriddare som ville bringa fred och ordning till Tarkas förhärjade land, men till slut dog hjältedöden, eller var det fåfängt och meningslöst, när de försvarade ett kloster och ett barnkorståg på det heliga berget Vostrams blodbesudlade sluttningar.
 
Top