Nekromanti Knif kastning?

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag tycker knivkastning är en rolig hobby eller tidsfördriv.
Jag är långt från någon expert. men har roligt i alla fall.

Är det någon mer som brukar roa sig med denna manligare variant av pilkastning?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
w176;n37276 said:
Pfft. Det ska vara yxa.
Men ja det är roligt det med. men det kräver lite bättre och stabilare måltavlor än för knivkastning. så yxa hivar jag bara iväg när jag är i stugan. inte här hemma :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Jag har tillbringat en del tid då och då med knivkastning. Vari ligger det manliga?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n37296 said:
Jag har tillbringat en del tid då och då med knivkastning. Vari ligger det manliga?
Pssssst.... Sarkasm :)
Voldstagg13 said:
Jag gillar tanken på knivkastning, nu är jag så krattig just på att kasta så...
Reddokk Fheg said:
Det är roligt. och ett rätt billigt nöje. du borde ge det ett försök
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Sure, köp inget dyrt innan du lärt dig att träffa det du kastar på =) Ärligt talat så lärde jag mig med moraknivar och det är oftast det jag kastar nu också. De funkar alldeles ypperligt (att man behöver särskilda kastknivar är bara struntprat Är det vasst i en ände går det att kasta).

Ha en stor måltavla att kasta på i början.

Om möjligt, ha inte ett betonggolv under dig, det går så hårt åt på knivarna.
Rymdhamster said:
Bra att tänka på är att kniven bör ha en tyngdpunkt som ligger förskjuten åt ena änden, inte i mitten. Håll kniven i den "lätta" änden när du kastar.
Reddokk Fheg said:
beror på vilket avstånd du kastar från. den kommer alltid att snurra så beroende på avstånd så får man byta grepp. men med vanliga knivar funkar det bäst att stå på det avstånd där du håller i bladet. ca 2 meter bort, Men det kan variera från person till person
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Voldstagg13;n37319 said:
Något man ska tänka på, kvalitet på knivar etc.?

Nja. man bör nog undvika riktigt billiga kastknivar. Och även knivar med plast eller trä skaft. samma med sådana som är lindade med snöre runt skaftet. de har en tendens att gå sönder efter ett tag.

Och jag rekomenderar att köpa att sett med i alla fall tre knivar. finns hyffsade sett med 3 knivar för 300-400kr.
Blir både roligare och lättare lära sig om man har några knivar att kasta innan man behöver springa och hämta dem

Mitt råd är att skaffa knivar helt i metall, och enkel konstruktion.. rostfritt är en fördel eftersom det förenklar sköttsel.
och personligen gillar jag inte riktigt små och lätta knivar de är för fladdriga tycker jag. mellan 175gram up till 300tycker jag är lämpligt. men det är väl olika från person till person. Mina väger ca 230gram. jag tycker det är lagom
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Moraknivar går att köpa för 20 spänn styck. Deras plasthandtag håller alldeles ypperligt. Bra tyngd också. Jag köpte fem för en hundring, då räcker det att kasta några gånger innan man går och hämtar.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n37322 said:
Sure, köp inget dyrt innan du lärt dig att träffa det du kastar på =) Ärligt talat så lärde jag mig med moraknivar och det är oftast det jag kastar nu också. De funkar alldeles ypperligt (att man behöver särskilda kastknivar är bara struntprat Är det vasst i en ände går det att kasta).

Ha en stor måltavla att kasta på i början.

Om möjligt, ha inte ett betonggolv under dig, det går så hårt åt på knivarna.
Håller med. de flesta knivar går att kasta. mora knivar fungerar att börja med. och de är billiga.
nackdelen är att de är obalanserade. det märks inte så mycket på kort avstånd men vill man kasta från längre avstånd så börjar man märka skillnaden.

skruvmejslar, bordsknivar, tänger, grillgafflar och grilltänger som är spetsiga. allt som har spets kan man kasta
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Haft väldigt långtråkigt idag. började med att jag hade korttråkigt men det pågick så länge att det blev långtråkigt.

Så det slutade med att jag gjorde en enkel film om grunderna i knivkastning som åkte upp på youtube


Ifall någon är intresserad.

jag kikade runt litepå nätet och hittade intemycket om detta så jag tänkte ja skulle göra en video och se

GnomviD said:
Du har en fantastisk norrbottniska.

Hälsar,
utjämnat lulemål.
Reddokk Fheg said:
Haha tackar. jag höll nere på dialekten lite
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Hur ser ett bra kast ut? Man har ju sett alla fantastiska och märkliga kast som filmfigurer och seriegubbar tenderar att göra!
Reddokk Fheg said:
haha svårt att säga. men det är ju inte som serietidningar och filmer rikgtigt
Voldstagg13 said:
Sorry, frågan kom inte fram innan förra inlägget...ska kolla på tuben.
Rymdhamster said:
Om det är något det inte är brist på, så är det youtubeklipp om knivkastning : http://www.youtube.com/watch?v=MZaP0TRfEng
Reddokk Fheg said:
Ja det där är en av de bättre. finns mycket som jag tycker är skräp. och många som bara visar folk kasta kniv utan att de förklarar något
 
Top