Nekromanti Knepig engångssspelsidé...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Brasklapp: Nightowl är lat, och har därför cutnpastat en grej han skrev på rpg.nets forum - därav engelskan. Ni får gärna svara på svenska. :)

Gordon's letter on TV superheroes and Steve D's letter on cinematistic RPGs sort of sparked off a weird idea for a one-shot game in my head. (Note: My current social situation makes one-shots the most profitable gaming. Yup, I'm usually a GM.)

Remember that scene from The Last Action Hero where the villain makes his taunting speech and tells how he will get all the great movie villaings over to Reality and plunder it, because "In this world, the Bad Guys can WIN!!" ?

Well, in this story something similar DID happen - Ye Big Bad Guy (whoever (s)he is) has brought, say, 5 recurring villains from 5 rather different action/adventure/thriller TV-series/movies to Our Reality, and intends to use them for Nefarious Purpose(s). So The Powers That Be (whoever they are) likewise get the nemeses (sp?) of these five bad guys/gurls into OR as well, to stop them - the PCs.

I don't want to use REAL TV-series/movies - I want to go with sort-of-clichéd genre settings instead, since I'd like to depend a lot on "authorial stance" with the players coming up with things about the series on the spot (much is improvised that way in our otherwise quite simulationst games).

I have some ideas on the confrontation between rwality and fiction - I want the heroes to be able to do "televisual" stuff, but it should be difficult - maybe require a roll, or spending a finite amount of points, and when the points are up, they flicker and disappear (they have finally behaved so unrealistically that they are sparked back into movie reality) or they have "used up" their "movieness" and become real.

Perhaps there should be some kind of mechanic that simulates that th more rounded and REAL they become in their personalities, the more "mystical oomph" they loose, but in the same time they get more "free will" and don't have to follow genre conventions...

OK. Any comments, advice, ideas?

Nightowl, who has seen "the Rose of Cairo" as well, if you absoulutely want to know.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Kul idé får jag väl börja med att säga...

En idé som genast dök upp var att ha ett system liknande Call of Cthulhu:s sanity-system där man istället har ett fiktions-värde som baseras på godtyckliga grundegenskaper, och som riskerar att minska ifall superskurken gör något som strider mot verkligheten. Och sedan skapar något som kretsar runt detta...

Eller så har man ett värde som man testar mot varje gång som superskurken använder någon övernaturlig förmåga. Misslyckas slaget så förlorar han en förmåga som strider mot verkligheten. Har han misslyckats tillräckligt ofta så har han inga förmågor som hör hemma i fiktionen och är därmed en vanlig människa. Denna idé funkar väl bäst ifall det bara skall vara en engångs-grej.

Nu är jag för trött för att min hjärna skall kunna fungera riktigt...jag hoppas att du har nytta av något jag nämnde.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Fiktionsvärde låter som en alldeles excellent idé, tycker jag!

Iofs stör det min första tanke lite grann - att föra in Jason Voorhees i verkligheten. Tar man in honom från någon av de senare filmerna så hostar han väl bara till och dör på fläcken. (-:
(Hans nemesis skulle förstås vara Tommy Jarvis.)

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
En bra idé!

Har du spelat/läst Mage: the Ascension? I Mage har man ju Paradox, d.v.s. om man gör något helt orealistiskt t.ex trollar så att en kula studsar från ens panna, så kanske huvudet exploderar iallafall. Bara för att det är så osannolikt. Jag tror att Paradox "skapas" av närvarande som inte känner till magins existens.

Hoppas att jag har hjälpt dig något iallafall.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fiktionsvärde verkar helt OK, men jag tror det inte skulle baseras på någon grundegenskap, utan mer vara en separat grej. Kanske det kunde bero på hur OTROLIG hjälten (och därmed skurken han jagar) är; en Tuff Snut kan Undvika Att Bli Skjuten När 18 Onda Knarklangare Skjuter Automateld, t.ex., han har inga "superkrafter" per se, medan någon från en "skräckserie" a la Poltergeist (serien) eller Forever Knight faktiskt kunde göra "övernaturliga" grejor (typ, för att ta ett exempel från RPG.net i diskussionen som gav mig idén, levitera saker - fast det går inte snabbt utan måste se ut som om grejen hängde i två trådar ;-).

En rolig grej vore att hjältarna kommer från helt olika genrer och alltså har svårt att förstå varandras konventioner; någon från en gammal reprisserie från 60-talet har en mycket striktare moral än de andra, någon kommer från en serie som inte utspelar sig i modern tid alls (en Western, t.ex.) och fattar inte bilar och TV-apprater, osv.

Åter till fiktionsvärdet - en bra grej med SAN-ekvivalenten är att man liksom vid SAN-förlust kan ha grejer som händer längs vägen, sas; det säger inte bara "blupp" och så är poängen slut, utan vid signifikanta tillfällen får man sas _bevis_ på att nu har man varit för overklig och börjar bli verklig.

Man skulle också förlora fiktionspoäng (FIPP, från och med nu!) om man väljer att vara verklig, dvs göra grejer som strider mot konventionen, t.ex. att skjuta skurken utan att låta honom skjuta först, eller UPPREPA ett trick som vore logiskt men som man använt i en tidigare episod (jmf Star Trek). Fiktion skall vara något som Tar Slut. Man får aldrig tillbaka Fiktion när man väl blivit av med det.

Tack för er input!

Nightowl,frukost!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En bra idé!

Jo, jag har läst/spelat/spellett Mage, men har det inte längre.

En Paradox-liknande egenskap vore ett alternativ till en SAN-liknande egenskap.

Paradox är ju ett värde man inte vill ha som man ackumulerar tills något läbbigt händer, i motsats till SAN som man förlorar tills det är slut. Att ha det som en sorts "motstånd" till att göra Coola Orealistiska Prylar är förstås en idé... och då är det bättre om det Går Uppåt. Fummel eller motsvarande kan då "bränna ut" den grejen ur ens specialeffektsbudget eller så.

Jag har som synes 8inte bestämt vilket system jag kommer att använda, men kommer antagligen att adaptera något enkelt (T6-systemet, t.ex., eller Castle Falkenstein, eller PLayElf) till en egen variant.

Tack för hjälpen,
Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Som sagt, man skulle inte för in just Jason Vorhees, utan en figur som var lik hans arketyp - mördaren från en slasher-flick med femtielva uppföljare.

Då behöver varken jag eller spelare vara expert på Fredagen den 13e. :)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Som sagt, man skulle inte för in just Jason Vorhees, utan en figur som var lik hans arketyp - mördaren från en slasher-flick med femtielva uppföljare.</I>

Ger samma effekt, för i nästan ALLA såna filmserier ökar mördarens Fiktionsvärde för varje film - det blir mer och mer osannolikt att han kunde överleva slutet på förra filmen, så till slut ger filmmakarna upp och gör om honom från galning till undead.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oh ja!

Detta måste jag köra! Idén med skurkar från olika miljöer var ju jävla kul!
Man kan ju kombinera detta med idéen om dubbla grupper.. En hjältegrupp och en skurkgrupp..

Jajamän!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Låter skitsköj!!!

Hör av dig om du bildar några små regler om FIPP är du snäll.. Jag gillar att köra ganska freeform fast med lite tärningsslag för att få in en slumpfaktor! (så det är väl inte free form antar jag! :)

FIPP regler alltså!

Gabriel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, då är det ett av hans "stunts" - "Dyka Upp Fastän Man Trodde Han Var JÄVLIGT Död". Det kostar mer och mer poäng varje gång, men om han har poäng att sprätta ut, så blir han väl odöd till sist. Har han råd kan han göra det eftersom det är inom hans genre att göra så, sas. Men om hans FIPP är på 0, och han blir innebränd i sitt krypin en gång till, så är han uppbränd.

Eller har jag helt massuppfittat nu igen? :-(

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jo, jag kom på det efter jag kopplade ner igår att det inte vore det bästa att basera fiktionsvärdet på någon grundegenskap (om de inte är onaturligt låga/höga). Utan det bör ju istället baseras på hur pass mycket personen skiljer sig ifrån det naturliga.

Det där med konventioner är en kul grej som jag nästan utgick ifrån att du skulle använda dig av :)

En annan idé skulle vara ifall verkligheten skulle "bearbeta" de med höga fiktionsvärden mer än andra, dvs. det blir svårare att förbli fiktionell ju högre fiktionsvärde man har. När man sedan förlorar FIP så blir det i sin tur lättare och lättare att behålla sina FIP.
Så istället för att göra som i CoC där man slår under sina sanity-points, så ska man slå över sin FIP för att lyckas.

Och det där med att inte få tillbaka FIP håller jag med om. Det ska vara en enkel resa emot verkligheten. Frågan är hur länge det dröjer innan resan är slut...
 
Top