Nekromanti Knark?

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Är totalt icke-insatt i Western som rollspel.
Har dock sett en massa Western-filmer (Who hasn't..?) och är väl inpluggad på kåbåjsare å indijaner. Här följer en liten föreläsning.

Under tiden för de flesta Western-skildringar, odlades Opiater, Cannabis och Tobak som huvudsakliga 'droger'. Syntetiska droger som LSD, Ecstasy eller Crystal fanns av anturliga orksaker inte. Morfin existerade som läkemedelsdrog, smärtstillare.
Cannabis, eller Hampa odlades av bönder som ofta använde det för att dryga ut sin vinst. Fibrerna inne i plantan, Hampa, används för att göra rep. Torkade frön från Cannabis fungerar bra som fågelmat, och bladen torkas och röks på samma sätt som tobak(dvs Marijuana). Kådan var dock inte lika vanligt att använda som drog(Haschis). Inidaner i Sydameria använde Kokabuskens blad och tuggade för att slippa hungerskänslor och orka arbeta längre. Kåbojsare som sådana knarkade inte i regel. De dreack heller Whiskey och rökte tobak(som för övrigt indiner i nordamerika introducerade genom att bygga små 'ungar' av jord, och elda tobak inuti. sen sög de i sig röken med ett ihåligt rör, vanligen vass.).

Sammanfattningsvis kan man säga att droger('knark') inte var särsklit vanliga, och när de förekom var de Marijuana, diverse Opiater samt (frömodligen) sniffning av diverse preparat, typ lim, målarfärg och annat starkt.

<DISCLAIMER>
Allt härovan behöver inte vara sant. Denna information är tagen ur mitt huvud och kan alltså vara förvriden av minnesluckor osv. Jag bserar min 'forskning' på diverse böcker (fakta, inte Bill o Ben...) och även dokumentärfilmer. Även tidsbegreppen kan var diffusa.
hoppas du är nöjd med svaren, trots allt.

Annars kan du juh hitta på själv! /images/icons/smile.gif/images/icons/wink.gif
MVH Hälsnigar Fogge - Snart lycklig ägare av WesterBox Grande...

Jag vet att jag har rätt!
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Knark (liten fortsättning)

Efter att ha läst ovanstående inlägg har jag följande att
tillägga:

Droger som t.ex. Heroin var även förekommande och användes,
enligt regelboken, som smärtlindrande/sövande preparat --
de läkare som använde drogen ansåg att den inte var beroende-
framkallande...

De kineser (och övriga asiater) som utvandrade till västern
tog med sig olika droger. Du som såg filmen om Wild Bill
såg hur kineserna sålde opium, som förmodligen var vanligast.
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Ett tack och en följdfråga...

Tack som sagt till de svarat på min fråga och nu till den spännande följdfrågan: *trummvirrvel* Vad fanns egentligen för bestämmelser gällande droger i vilda västern? För att återigen dra upp Wild Bill filmen så kan jag ju säga att drogerna där inte verkade speciellt förbjudna men det kan ju ha varit ett undantagsfall vad vet jag? Så var snälla och upplys mig..

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ett tack och en följdfråga...

inte för att jag egenligen har en aning om vad jag pratar om men min gissning är att det inte fanns nån lagstiftning.. drogerna hade inte funnits tillräckligt länge för att folk ska förstå att de är något negativt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ett tack och en följdfråga...

lagstiftning?
isåfall fansn det att regeringen uppmuntrade bönder att odla hampa (Cannabis) för att det skulle hjälpa dem vinna kriget. samma slogan användes även i vietnam-köret.
Nej, droger var inte förbjudna men sociala värderingar sa ifråån. det ansågs inte lämpligt att barn drack alkohol, även om det kanske inte fans regler för det. *du får när du blir stor.*
Det var itne bara okänt att droger gav negativa effekter, de var också relativt okända. de stora massorna visste bara om alkohol och tobak som 'droger.'

Jag vet att jag har rätt!
 
Top