Nekromanti Knappast något otroligt ballt, men en början.

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Ok, eftersom jag jobbar som rivningsarbetare/datortekniker på en skola så har jag datortillgång på lunchen, och väldigt trist. Vidare har den nuvarande pirat-vågen gjort mig väldigt inspirerad att göra klar mitt piratrollspel( tråd 1 och tråd 2 , men det mesta i trådarna har reviderats i mitt huvud sedan dess). Alltså har jag suttit och skrivit lite på mina lunchraster.

Nå, piratrollspelet ser ut att kunna bli riktigt ballt. Nästan varje bit av spelet har jag kommit på ett sätt att sätta min prägel på, och enligt min egen ödmjuka åsikt är min prägel ganska passande.

Biten jag tänkte be om en åsikt om är dock inte rikgigt lika ball, men den biten jag tror det är viktigast att jag får "rätt"; grundsystemet. Så, without further ado, här är vad jag skrivit "klart" i det absolut första skedet. Jag vill gärna veta vad era förstaintryck är(om ni alls förstår vad jag menar med det) och lämna lite kommentarer och sånt. Det är som sagt inte ett av spelets roligaste bitar, men väl grunden som alla andra bitar bygger på.


Det här behöver du:

Kortleken
KoK baserar sin spelmekanik på en vanlig kortlek(52 kort, 4 sviter, inga jokrar). Kortens värden är som följer: Valörer mellan 2-10 har sin valör som värde, Knekt har värdet 11, Dam 12, Kung 13 och Ess kan antingen vara 1 eller 14(bestäms av spelaren som drar det).
Hur man väljer att använda kortleken är lite upp till spelgruppen. Aningen kan man spela utan ”slänghög” och helt enkelt blanda leken var gång ett kort har blivit spelat, för att man inte ska kunna beräkna sannolikheter, eller så gör man motsatsen, och blandar leken först när alla kort i högen blivit dragna.

Spelmarker
För att underlätta lite rekommenderas att man spelar spelet med hjälp av spelmarker. Dessa kan vara precis vad man känner för, från tändstickor till pengar eller godis(chokladgulddubloner då, såklart). Allt fungerar, men mynt, plastpärlor eller dylikt är nog bättre än exempelvis blomkrukor eller stövlar.

Grundregler:

Läge
Läge är spelets mest centrala värde. Samtliga handlingar är beroende av ett Lägesvärde, vare sig det rör sig om att manövrera ett skepp, avfyra en rostig pistol, simma från en glupsk haj eller charma en suktande jänta. Överlag är syftet med en stor del av spelets regelsystem att ta fram och påverka olika Lägesvärden. Läge är ett värde som avser sammanfatta alla påverkande faktorer i en situation. Exempelvis påverkas muskötskytte av hur mycket träning man har inom området, men om man är skadad, står mitt i ett brandinferno på ett sjunkande skepp och dessutom tvingas skjuta med dåligt krut så kommer ens chanser att lyckas sjunka och därmed även ens Läge. Om man däremot försöker träffa ett tydligt mål, ger sig fasen på att koncentrera sig och (åtminstone tillfälligt) har utrymme att ta lite extra tid till det hela så kan det ligga en i fatet, så att säga. Då kommer även ens Läge att höjas.

Reglerna för att påverka Lägesvärde ska ses på mer som riktlinjer och hjälp för spelledare tills de har fått in känslan för hur Läge fungerar. Efter detta är det fullt tänkbart att spela spelet utan regelboken närvarande. Vidare är det ingen katastrof om man inte tar med alla faktorer hela tiden. En hel del kan rationaliseras bort, om man tycker de kommer i vägen, och så antar man helt enkelt att just den faktorn inte påverkade just det läget.

Att utföra en handling
Om man vill göra något i spelet, vare sig det rör sig om att tävla i att dricka grogg, reva ett segel, en kombination av de båda eller något helt annat, så gäller principen att en handling går att utföra när Läget för handlingen överskrider Jämförelsevärdet. Vidare finns Passiva och Aktiva handlingar. I tur och ordning ska vi nu gå igenom dessa;

Jämförelsevärde
I spelet är jämförelsevärdet alltid motpartens Lägesvärde. ”Motparten” kan vara en dörr som rollpersonen försöker sparka in, en fiende som denne försöker ha ihjäl eller den oberäkneliga sjön som rollpersonens skepp ska ta sig över välbehållet. I spelet finns inga statiska värden. Ett lås har alltså inte bara Läge: 4, utan gör motstånd precis som en levande varelse.

Passiva och Aktiva handlingar
Alla handlingar är antingen passiva eller aktiva. Skillnaden är ganska enkel; Aktiva handlingar är medvetna sådana, medan Passiva inte är det. Aktiva handlingar är annorlunda på det vis att man där drar kort för att påverka Lägesvärdet.
Uppdelningen är gjord för att man ska slippa spela för vardagssaker som att hämta vatten och dylikt, samt för att man ska kunna Anstränga Sig(se nedan).
Spelledaren kan välja att låta handlingar vara Passiva trots att de är medvetna om spelarna försöker sig på något deras Rollpersoner uppenbart borde klara utan problem, samt om Spelledaren anser att det gynnar spelets ”flyt”.

För att illustrera skillnaden mellan en passiv handling och en aktiv har vi två exempel:

Exempel 1: Margarethe är inte vidare stark, och spelledaren har bedömt att hon har Läge 4 i styrkerelaterade handlingar. Trots att detta är ganska svagt gör det att hon klarar de flesta vardagssysslor utan problem, helt enkelt eftersom dessa inte kräver så stora styrkeresurser. Detta innebär alltså att alla styrkehandlingar där jämförelsevärdet blir 3 eller mindre klarar Margarethe utan att behöva tänka på det.
Skulle hon vara tvungen att skjuta upp en riktigt tung dörr med ett jämförelsevärde på 4 eller mer skulle hon vara tvungen att göra en Aktiv handling istället.

Exempel 2: Curtis är en riktig karl, minsann, ingen kan bryta plankor som han. För att bevisa detta ska han just bryta en planka, och med bara händerna dessutom. Spelledaren bedömer att Curtis har Läge 15 för att bryta plankan, medan plankan har Läge 6 för att inte bli bruten. Osis för plankan, då. Hade läget sett likadant ut vid en passiv handling hade Curtis lyckats utan problem, men eftersom det inte är det drar Curtis’ spelare ett kort och lägger på kortets värde på sitt Läge, och spelledaren drar ett kort och lägger till det till plankans Läge. Efter detta är läget 21 mot 16, och plankan går av som en tandpetare.


Att anstränga sig/Chansa
I varje aktiv handling kan vem och vad som helst välja att anstränga sig. Detta görs genom att dra fler kort från högen. Man får dra hur många kort som helst, och spelar ut alla. Man räknar dock endast det högsta kortet till värdet, så det går inte att få högre än 14(ess).

Det finns dock risker med att anstränga sig eller chansa, och ju fler kort man drar desto större är risken att något går fel. Om två av korten man drar har samma värde så drar man det högsta kortet från värdet istället för att lägga till det. Har man flera dubbletter påverkar detta inte vad man drar bort om man inte har speciella färdigheter eller förmågor som gör att man kan ignorera ett visst antal dubbletter.
Observera! Eftersom Ess kan vara både 14 och 1 så räknas två ess inte som dubbletter. Tre ess, däremot, räknas som en dubblett.

-----------

Tja, det var allt. Duger det som grund att bygga på?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Har du lust att berätta lite mer om yrkessystemet som du hintade om i en av de äldre posterna?

Gordeg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Aningen kan man spela utan 'slänghög' och helt enkelt blanda leken var gång ett kort har blivit spelat, för att man inte ska kunna beräkna sannolikheter, eller så gör man motsatsen, och blandar leken först när alla kort i högen blivit dragna."
Ett tips är att göra som i Black Jack och ha en "cut card" (typ vända en joker upp och ner) och sätta in den någonstans i leken varje gång man blandar om. När jokern kommer upp så ska man blanda om leken igen. På så sätt blir det inte föör enkelt att beräkna vilka kort som kommer mot slutet.

"...dessutom tvingas skjuta med dåligt krut..."
"Krut kommer för det mesta i tre valiteter: normalt, dåligt och uselt." - Gondica

Tyckte det var roligt skrivet. :gremsmile:

Det var lite konstigt förklarat med passiv handling, men som jag förstod det så var det en rätt berättarmässig regel. Typ man ska tänka "Spelar det någon roll egentligen om personen lyckas eller misslyckas?" och köra på det. Plankgrejen hade jag kört på passiv handling, alla dagar i veckan (även söndagar). Men jag gillar regeln. Det är lite som D&D:s "Take 10" eller ... som mina EDoD-regler (Ja, det säger ju mycket :gremsmirk:).

Regeln för satsningen funkar, även om det kanske är rätt låg chans att dra en dubbel. Det är som att slå T13 (med sanning modifierad). Denna sida kan bistå med lite beräkningar för två kort. Jag fick direkt en idé på en rollperson när jag läste satsningsregeln. Tänkte mig den galne och enögde matrosen som alltid gick fullt in i en handling och därmed misslyckades rätt ofta men när han väl lyckades så gjorde han det rejält.

Jag tänkte mig först att jag skulle dra fyra kort, bara för att det lät mycket men när jag kollar på sidan jag länkar till så ser jag att det är en sextondels chans att få ett par om jag drar två kort. Det borde innebära ungefär en åttondels chans att dra en dubbel på fyra kort. Att dra sex kort och "hoppas" på en dubbel ligger någonstans mellan en fjärdedel och en femtedels chans. Fast mina uträkningar är inte exakta nu och ärligt talat vet jag inte hur sanningsenliga de är.

Känns dock rätt menlöst att kunna dra många kort när jag maximalt får ha 14 som max. Annars skulle jag kunna tänka mig att det kan vara lite som i Black Jack, där man får dra ett kort och sedan välja om man vill dra fler, med risk för att bli tjock. Det blir då en mer segdragen spänning. Bara en tanke.

/Han som undrar om rollpersonen har några egna förmågor som påverkar Läge

PS. "När vindarna viskar mitt namn" påminner starkt om Gary Moores Over the hills and far away, även om "skotsk rockmusik" är bättre. DS.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tja, så snart jag hade fått lite feedback på grundbiten hade jag tänkt sätta igång med den biten, så just nu finns inget definitivt längre.

Nå, vad jag hade tänkt göra är väl tänkt att fungera lite som att lägga ett schema, eller något. Man tar helt enkelt rollpersonens levnadstid, och så får man ett visst antal "poäng" baserat på hur gammal man är. Sedan placerar man ut de olika poängen på att köpa olika nivåer av sysselsättningar. Om man spenderat femton år som officer på en gälär så spenderar man tre poäng(en för vart 5e år) på att köpa tre nivåer Galärsofficer, eller något. typ. Vidare hade jag tänkt att "yrkesblocken" skulle ha vissa synergi-regler. Galärofficer, kombinerat med "Sjörövare" gör att man får välja något i stil med "Mytterist" eller "Shanghajad" om sjörövartiden följer galärofficerstiden, eller "Hemligt ursprung", "Benådad pirat" eller dylikt om sjörövartiden är innan tiden som galärofficer.

Men det är som sagt senare. Först vill jag vara säker på att grundbiten fungerar.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Ett tips är att göra som i Black Jack och ha en "cut card" (typ vända en joker upp och ner) och sätta in den någonstans i leken varje gång man blandar om. När jokern kommer upp så ska man blanda om leken igen. På så sätt blir det inte föör enkelt att beräkna vilka kort som kommer mot slutet."

Oooh, vilken bra idé. Den kvalar utan tvekan in i förslagen om hur man kan göra.

""Krut kommer för det mesta i tre valiteter: normalt, dåligt och uselt." - Gondica

Tyckte det var roligt skrivet. "


Haha. Sweetness. Fasen att det kom från ett annat svenskt rollspel, annars hade jag snott det ögonaböj. :gremsmile:

"Det var lite konstigt förklarat med passiv handling, men som jag förstod det så var det en rätt berättarmässig regel."

Jupp och jupp. Jag skrev exemplen i ett ganska trött tillstånd, och jag har all avsikt att byta ut dem så snart jag kan anknyta lite mer till reglerna i övrigt. Som det är nu är jag lite osäker på vilka skalor Lägesvärdena egentligen kommer hamna i.

"Jag tänkte mig först att jag skulle dra fyra kort, bara för att det lät mycket men när jag kollar på sidan jag länkar till så ser jag att det är en sextondels chans att få ett par om jag drar två kort. Det borde innebära ungefär en åttondels chans att dra en dubbel på fyra kort. Att dra sex kort och "hoppas" på en dubbel ligger någonstans mellan en fjärdedel och en femtedels chans. Fast mina uträkningar är inte exakta nu och ärligt talat vet jag inte hur sanningsenliga de är.

Känns dock rätt menlöst att kunna dra många kort när jag maximalt får ha 14 som max. Annars skulle jag kunna tänka mig att det kan vara lite som i Black Jack, där man får dra ett kort och sedan välja om man vill dra fler, med risk för att bli tjock. Det blir då en mer segdragen spänning. Bara en tanke."


Jag tänkte från början att jag skulle låta folk dra hur många kort de ville och lägga ihop allting, men det skulle innebära en viss inflation på Lägesregeln, tror jag. Min tanke är att Läge ska vara ganska statiskt, ändå, och i skalan jag hade tänkt mig i huvudet är 14 en ganska stor skillnad.

Blackjack-grejen tänkte jag lite på, och allvarligt talat är det en ganksa bra lösning. Man skulle kunna ha ett "tur"-värde eller något som avgrjorde hur högt man kunde komma. Typ, Lucky Bill skulle kunna ha ett värde på 16, medan en vanlig kis kanske har ett på 10. Då blir det helt plötsligt väldigt DÅLIGT att få ess och dylikt. Hum.

"/Han som undrar om rollpersonen har några egna förmågor som påverkar Läge "

Syftet med förmågor och färdigheter är uteslutande att påverka Läge, så ja. :gremsmile:

/Mask - tycker det är kul med feedback
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Jag tänkte från början att jag skulle låta folk dra hur många kort de ville och lägga ihop allting, men det skulle innebära en viss inflation på Lägesregeln, tror jag."
Jahaa. Man tar bara det högsta kortet (min favoritlösning). Det fattade inte jag. Får väl skylla på att jag var nyvaken när jag läste inlägget. Ja, men då var det vettigare och desto roligare att spela min galne matros.

"Blackjack-grejen tänkte jag lite på, och allvarligt talat är det en ganksa bra lösning."
Å andra sidan tänker jag mig piratspel som något snabbt och kaotiskt, så där passar ett långdraget system rätt illa. För vissa folk (som jag) vill säkert ta en himla god tid på sig för att sitta och beräkna sannorlikheten för nästa kort. :gremsmile: Eller ja; det är snarare att jag sitter och har beslutsångest över om jag ska dra ett till kort eller inte.

/Han som behöver hitta på något att göra om dagarna
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Men det är som sagt senare. Först vill jag vara säker på att grundbiten fungerar.
Ok, då blir detta en parentes för tillfället.

Jag tyckte att det lät inspirerande med en spridd uppsättning yrken på skeppet och inte så mycket fokus på landkrabbeyrken. Då tänker jag mig skeppet som ett samhälle i miniatyr med klassklyftor och diverse grupperingar. Subgrupper kan vara intressant om det blir en myterisituation.
Hoppas att du inte släpper detta!

Gordeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat kul

Jag tänkte mig först att jag skulle dra fyra kort, bara för att det lät mycket men när jag kollar på sidan jag länkar till så ser jag att det är en sextondels chans att få ett par om jag drar två kort. Det borde innebära ungefär en åttondels chans att dra en dubbel på fyra kort. Att dra sex kort och "hoppas" på en dubbel ligger någonstans mellan en fjärdedel och en femtedels chans. Fast mina uträkningar är inte exakta nu och ärligt talat vet jag inte hur sanningsenliga de är.
Inte särskilt :gremlaugh:

Jag skall försöka applicera litet kombinatorik. Det var ett tag sedan jag läste det, men jag tror att det skall gå bra. Du som läser detta är antagligen inte intresserad, och är du det så är säkert min redovisning så dålig att du inte kan få ut något vettigt av det i alla fall. Min slutsats finns längst ner. Fortsätt på egen risk...

---------------------------------------------------

Vi skall beräkna sonnolikheten för att man får minst ett par när man drar fyra slumpvisa kort från en kortlek. Sannolikhetsläran säger att sannolikheten är antalet gynnsamma fall genom antalet möjliga fall. Antalet gynnsamma fall är här antalet sätt att dra minst ett par med fyra kort, och antalet möjliga är antalet sätt att dra fyra kort. Nu är det väl inte gynnsamt för matrosen att dra ett par, men vi använder den termen i alla fall.

Åkej, antalet möjliga fall är enkelt beräknat med kombinatorik. Jag kan nog inte skriva upp beräkningar här (kräver litet komplicerade uppställningar), men det blir 52 ”över” 4, vilket är 270 725. Alla de här "över"-grejerna jag kommer att använda är alltså sådanadäringa binomialkoefficienter. Tänk er dem lika vackra som på wikipedia-sidan som Han pekade på.

Antalet gynnsamma fall är svårare. Jag kan tänka mig fyra olika alternativ som vi anser är ”gynnsamma”: ett par, två par, triss och fyrtal. Alla dessa har minst ett par. Dock får vi inte räkna med par i ess, som inte är ett riktigt par, enligt piratsystemet (det ena är 14, det andra är 1).

Fall 1) Antal sätt att dra ett par, som inte är ett par i ess, när man drar fyra kort. Vi har tretton olika valörer, med fyra kort av varje valör. För att dra ett par skall man dra två kort av en valör, och två kort av några andra valörer.

(4 över 2)(4 över 1)(4 över 1)=64. Detta är antalet sätt man kan dra ett specifikt par (exempelvis två damer, en åtta och en tvåa). Nu måste vi ta reda på hur många specifika par det finns.

För att dra ett specifikt par måste vi först väla en valör att få par i, sedan två olika valörer bland de resterande 12 att få de andra korten i. (13 över 1)(12 över 2)=858.

Totala antalet sätt att dra exakt ett par är alltså 64*858=54 912. En trettondel av dessa måste vara par i ess, så vi får dra bort 54 912/13=4 224 och får 50 688 sätt kvar. Detta är antalet sätt att dra exakt ett par som inte är ess, när man drar fyra kort av 52.

Fall 2) Antalet sätt att dra två par (varav det ena får vara ess), när man drar 4 kort av 52. Inte lika lång genomgång här, se föregående exempel. (4 över 2)(4 över 2)=36. Det finns (13 över 2)=78 olika specifika tvåpar. Antal fall: 36*78=2 808.

Fall 3) Antalet sätt att dra triss. (4 över 3)(4 över 1)=16. Antal trisser: (13 över 1)(12 över 1)=156. Antal möjliga fall: 16*156= 2 496.

Fall 4) Antal sätt att få fyrtal. Tja, det finns 13 stycken valörer och vi får inga kort ”över”. Alltså 13.

------------------------------------------

Sammanställning:

Antalet gynnsamma fall: 50 688+2 808+2 496+13 = 56 005
Antalet möjliga fall: 270 725

Sannolikhet: 56 005/270 725 = 0,20687044048388586203712254132422, eller ungefär en femtedel.

----------------------------------------------------

Okej, så det där var väl en onödig genomgång, men faktum är att jag behövde öva min kombinatorik. Min poäng är i alla fall (till slut) att det inte är en åttondels risk att dra ett par. Det är mycket högre risk – ungefär en femtedel. Drar du ett till kort så ökar risken drastiskt.

Förresten, var läste du att "Att dra sex kort och 'hoppas' på en dubbel ligger någonstans mellan en fjärdedel och en femtedels chans."? Det verkar inte riktigt stämma (tycker jag intuitivt. Jag tänker fan inte räkna på det).

:tekopp:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat

Förresten, var läste du att "Att dra sex kort och 'hoppas' på en dubbel ligger någonstans mellan en fjärdedel och en femtedels chans."? Det verkar inte riktigt stämma (tycker jag intuitivt. Jag tänker fan inte räkna på det).
Jag orkade inte räkna, utan tog helt enkelt chansen att inte dra ett par ur två kort och tog det i kvadrat för att få ut (vad jag trodde) chansen att inte dra ett par ur fyra kort. Vad jag antagligen räknade ut var en ungefärlig siffra för att inte dra ett par ur tre kort. Tänkte nämligen lite fel (och ignorerade medvetet det faktum att antalet kort man drar minskar). Men svaret jag hade fått hade ändå varit 4 procentenheter fel.

Nåja, när jag skrev inlägget tänkte jag faktiskt "Har jag helfel så kommer någon jävel säkert att komma med rätt lösning bara för att slå mig på fingrarna" och jag hade faktiskt rätt. Men tack för siffrorna i alla fall. :gremlaugh:

/Han som tog tankesättet från irc, där n00bs som skriver "Google är fan värdelöst. Jag kan inte hitta ×××" alltid får svar med folk som vill visa att det faktiskt går, för att visa hur värdelös personen som klagade är
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat kul

Man kan lösa det här på ett rätt mycket enklare sätt, som lätt kan generaliseras till n kort. Chansen att få minst ett par på n kort är 1 minus chansen att dra inget par alls, och det är helt enkelt 13*12*...*(13-n)/(52 över n) (med reservation för att jag säkert har gjort något basalt fel vid förenkligen (edit: ja, det hade jag, och tog därför bort förenkligen) eftersom min kombinatorik är väldigt rostig). Sedan måste vi hantera att essen inte kan bilda par också på något sätt, men det orkar jag inte ta mig an för tillfället. Felet borde inte bli mycket större än storleksordningen 10% i alla fall.


/Dimfrost
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat kul

"Min poäng är i alla fall (till slut) att det inte är en åttondels risk att dra ett par. Det är mycket högre risk – ungefär en femtedel. Drar du ett till kort så ökar risken drastiskt."

Uhm... matte är inte mitt starkaste ämne, och just nu har jag lite dåligt med blodsocker etc.

Ca 20% chans att dra ett par om man drar två kort eller om man drar fyra?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Sorry för otydligheten, jag menar att jag hoppas att du inte släpper dina idéer om yrkessystemet när du skriver färdigt spelet! Jag inbillade mig att du hade gått ifrån att använda yrken när jag läste trådstarten. Jag ser gärna hur det ser ut när det är klart.

(Och såklart är det bra om du trycker det. Det görs alldeles för lite piratspel.)

Jag skriver också på ett piratspel, men det är helt olikt ditt!

Gordeg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Sorry för otydligheten, jag menar att jag hoppas att du inte släpper dina idéer om yrkessystemet när du skriver färdigt spelet! Jag inbillade mig att du hade gått ifrån att använda yrken när jag läste trådstarten. Jag ser gärna hur det ser ut när det är klart."

Ah, det var väl vad jag trodde, egentligen. Och nej, jag kommer nog inte släppa det. Och jo, jag har gått ifrån att använda yrken till fördel för att bygga upp deras liv så långt istället, tycker jag att det känns som. Det är bara att folk brukar jobba, så det är ju inte som att jag bestämmer mig för att säga att konceptet "att ha ett jobb" inte hade dykt upp under pirattiderna. "Nä, i det här rollspelet finns inga yrken. Alls faktiskt. Alla går på A-kassa." :gremgrin:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat kul

En sextondels risk att dra ett par när man drar två kort, som Han skrev. En femtedels om man drar fyra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Kombinatorik, binomialkoefficienter och annat kul

Oj då, tänkte inte på det.

Ja ja, men då skulle jag ju inte fått lika mycket övning :gremsmirk: Ärligt talat så räknade jag ut det bara för att se om jag kunde (och litet för att slå Han på fingrarna).

Vad gäller essen så får man nog dra bort chansen att dra exakt två ess (eftersom tre eller fyra ess fortfarande ränkas). Går nog inte att förenkla den biten.
 
Top