Nekromanti Knäpp ide.... ?

HighSpirit

Veteran
Joined
28 Nov 2000
Messages
22
Location
Kingsharbour
Jag har en liten ide! Varför inte göra ett spel där t e x en kniv skadar 2st T100. Och en CDskiva som man kastar riktigt hårt på någon kanske tar 1T6. Såklart skulle man få tåla väldigt mycket(men inte i jämförelse med skadan). I vapentabbeller skulle det finnas hur mycket olika vapen som helst. Och alla skulle ju kunna skada annorlunda. T ex en flaska kanske skulle skada 4T20 eller någet :gremlaugh: Knäppt? Ja, kanske det....




Och kom ihåg! Bajs är igentligen bara kolväte föreningar!
 

HighSpirit

Veteran
Joined
28 Nov 2000
Messages
22
Location
Kingsharbour
Njaä, men jag undrar om det är en dålig eller bra ide :gremlaugh: Och vem som helst kan ta den om dom skriver det här....Annars kanske jag gör någet med den själv :D




Och kom ihåg! Bajs är igentligen bara kolväte föreningar!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Beror på vilka tärningar du tänkt dig, och vilka du vänder dig till. Alltid finns det sådana som älskar allt vad tärningar heter T4, T6, T8, T10, T12, T20 etc....

Medans för andra blir det väldigt mycket tärningar att hålla rätt på, något som andra inte gillar etc...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

HighSpirit

Veteran
Joined
28 Nov 2000
Messages
22
Location
Kingsharbour
Hjo. Jag hade då tänkt mig att vissa vapen(eller saker) skulle kunna skada t e x 1t20+2t6 eller kanske 1t12+1t100. Alltså rätt så många olika tärningar och kombinaioner. Visst kanske det blir mycket. Men jag tycker det kan kännas begränsat i vissa spel när alla vapen har så likartad skada...




Och kom ihåg! Bajs är igentligen bara kolväte föreningar!
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Närligande vapen såsom en kökskniv 18 cm, kökskniv 15 cm eller för den delen en lång skruvmejsel har ju inte så olika skada om man bara hugger någon rakt in i magen. Så om den ena skadar 1 mer eller mindere torde vara ointressant.

Mer intressant vore att balansera skadan mer mot vad spelaren säger att sin karaktär gör med vapnet. Hugger in kniven snabbt, rör runt lite - med mera.

För pistoler av idag så har men lite olika skador för några kalibrar, ammonitionstyper så klarar man sig nog - även här är det också mer intressant var de träffar exkat om man vill ha mer utförliga skador.

Fast överlag så anser jag att udner själva striden behöver man bara veta om rollpersonen kan fortsätta strida eller ej. Eventuella modifikationer torde oftast vara väldigt små(en lite rispa) eller mycket stora(knivhugg i magen). Att skada någon bara så där lite lagomt är svårt.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Jag tror att hela grejen med regelsystemet är regelsystemet i sig. En kul idé i så fall, något för tärningsboffrarna. Att göra ett seriöst regelsystem däremot känns konstigt.

/staffan
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Jag tycker att det är ganska så knäppt, själv använder jag ett fast skadesystem som baseras på den försvarandes rustningsfaktor och den anfallandes skadefaktor, därefter lägger man till penetration och skadebonus för att få ut det antal skadetärningar man skall slå, och dessa är inte alldeles säkra att de gör skada, en mindre turfaktor helt enkelt

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Okay, alla som har läst Hemma Fu i MAD vet att man skulle kunna göra ett jävligt lustigt spel utifrån det.

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Om idén verkligen är seriöst menad tycker jag att den är en smula onödig och ganska orealistisk. Om man bokför skada för att ta reda på hur ens rollperson mår och för att veta när denne kan dö är det ju ganska otroligt att en person sakta men säkert skulle kunna stryka med på grund av att någon står och kastar CD-skivor i fejan på en. Om det istället är menat att skadan är så passliten att den inte kan påverka rollpersonen nämnvärt varför då använda den över huvud taget? Dessutom skulle det bli så olidligt många saker man skulle behöva ta med om man ville skapa en stor lista med saker som gör skada. Att cykla i hård motvind skulle kunna bli fatalt för den intet ont anande rollpersonen.
 

HighSpirit

Veteran
Joined
28 Nov 2000
Messages
22
Location
Kingsharbour
hehe, ok. Jag får nog tänka ut det där lite. Kanske dela upp föremåls skador i två olika typer av skador. Typ. Dödlig och Skadlig.




Och kom ihåg! Bajs är igentligen bara kolväte föreningar!
 
Top