Nekromanti Klurigheter från Oraklets Fyra Ögon (spoilers)

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Mina spelare (vi spelar O4Ö fn) blev lite fundersamma när Manghalde berättade om Shaguls metod att bygga nya kloner av sig själv. De tyckte helt enkelt att om nu Manghalde kan odla fram en ny klon ur en hand, vad hindrar då Shagul-klonerna från att kapa av lämplig kroppsdel och låta den växa till en ny klon? Har någon (Brior?) en ide om hur det funkar?

Annars är denna modul helskön, även om vi inte har kommit så långt. De är fortfarande i Skuggornas Träsk och upplever mysigheten av att åka båt i ett träsk, i mars (brrrr).

Jag skulle gärna vilja spela ut lite av det som händer under kampanjen. Vad gör man om de lyckas med sina uppdrag i för snabb takt? Förslag?

Satte en spoilervarning på denna artikel - alltid är det nån som inte har spelat modulen än...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
För det första så kan spelarna gärna få tro att Shagul kan kapa av delar och växa ut nya kloner. Är det sant? Vem vet? Som spelledare kan man lära mycket av professionella lobbyister när det gäller att sprida FUD = "Fear, uncertainty and doubt". Gå aldrig som SL i debatt med spelare om världens struktur utan låt deras karaktärer i spelet käbbla med akademiernas motsägelsefulla och hutlöst dyra "experter".

Vad gäller sakfrågan så är ju Shaguls främsta problem med piratklonen att den står utanför hans mentala kontroll. Kanske kan han fortfarande odla fram kloner men om de blir egna personligheter är de snarare till skada än till nytta. Trollkarlen har i romanen som jag just slutpillar med ungefär samma inställning till sina lärjungar med känt resultat. Säga vad man vill om Shagul, men sentimental är att han inte.

Hälsar
Erik G
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Shagul måste ju ha alla kloner närvarande när han ska göra nya kloner. Manghalde kanske kan något som inte Shagul kan. Sedan har väl ödet och gudarna sin del i skapandet av det blå oraklet och detta kanske öppnat möjligheter för Manghalde som inte vanligtvis gäller.

Jag tror inte att det är någon risk att spelarna klarar av uppdragen för snabbt. För min spelgrupp tog det 19 speltillfällen à 3 timmar (de flesta & någon heldag) att slutföra O4Ö. Räknar jag in de inledande speltillfällena med sammankopplingen Svavelvinter och O4Ö blev det 22 tillfällen. Det är mer än vad vi ägnat åt Svavelvinter och Kristalltjuren tillsammans. Femte Konfluxen inleddes lite försiktigt igår...

En självklar idékälla är ju Trakorienmodulen men du kan också läsa på min hemsida där jag har en krönika över min spelgrupps bravader. Du kanske kan få lite tips och idéer via den. Där har du också min egna karta över Skuger som du kan ladda ned mm.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Usch, nu känner man sig raskt kass som SL :gremblush:
Ni verkar ha gjort mycket mer av händelserna än vad jag har lyckats med... men det är ju bra som inspiration och morot iaf.

Tack för hjälpen hur som helst!
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Om jag kommer ihåg rätt så måste alla Shaguls kloner vara samlade för att kunna skapa en ny. Manghalde kanske inte riktigt lyder samma regler som Shagul. Eller så är det för att inte Shagul ska klona fram en armé av sig själv och ta över jorden med den. :gremlaugh:
 
Top