Nekromanti Klur - Skadesystem

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Funderar på att skapa ett skadesystem där man slipper hålla reda på "livet rinner ur kroppen värden", för att i stället kunna bedömma skadenivån på en rollperson snabbt. Slippa slå en massa skadetärningar och i stället utgå från en snabb koll om skadan är låg, medel eller hög, beroende på hur lyckat färdighetsslaget är.

Skadenivåer avgör i sin tur hur svårt rollpersonen har att fortsätta strida, överleva och återhämta sig.

Några förslag på genomförande?

Finns det lämpliga system att kopiera och applicera på ett enkelt färdighetssystem?

Har en tanke om att kunna använda en anpassad kortlek för att dra/skapa slumpade skadenivåer.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Har inte Mutants & Masterminds ett liknande system?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rangertheman;n262926 said:
FATEs konsekvenssystem är rätt mycket åt det hållet.

Har ingen susning om FATE och hur det fungerar.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Har alltid varit ett fan av Västmarks luddiga "Lätt skada/Allvarlig skada"-system.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bägge förslagen används av olika rollspel, men jag kan för mitt liv inte komma på vilket rollspel som använder vad för jag har inte spelat sådana rollspel det senaste decenniet.

Förslag 1:
Skadan är ett procent-slag. Lyckas procent-slaget är motståndaren utslagen, misslyckas det händer ingenting.
Först slår man om man träffar, sedan slår man om träffen slår ut motståndaren.
Du behöver inte hålla reda på kroppspoäng alls.

Förslag 2
Varken rollpersoner eller spelledarpersoner har kroppspoäng.
Istället har de ett antal rutor där det står saker som lätt skada, allvarlig skada, dödlig skada o.s.v.
Ett lätt vapen gör lätt skada om det träffar - bocka för en ruta.
När alla rutor är ifyllda är man utslagen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
PAX;n262938 said:
Har ingen susning om FATE och hur det fungerar.
FATE har bara några få stressboxar för fysisk stress/skada (och några för mental stress). Värre skada än så skapar en mild, måttlig eller allvarlig konsekvens. Skadan är i grund och botten mellanskillnaden mellan anfall och försvar. Mild konsekvens motsvarar en lättare stukning, ytliga sår eller något annat som bara inverkar litegrann på ens handlingar. Allvarlig konsekvens kan vara benbrott eller en icke-dödlig skottskada. Måttlig är så klart mittemellan.
 
Top