Nekromanti Klosterskötsel

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Hur kommer det sig att det inte finns, mig veterligen, någon vettig modul som handlar om hur man sköter ett kloster? Eon har ju Riddaren och Harn har ju HarnManor, som båda beskriver hur man sköter en förläning. Det jag saknar är, till slumpmässigt valt grisodlarspel, en modul som beskriver klostrets vardagliga administration.

Ser framför mig en bok med förslag på hur ett kloster kan se ut (alltså själva byggnaden, med historiska exempel som inspiration), vilka som bor i klostret och vilka som besöker klostret. Vad kostar det att bygga ett kloster från grunden och vilkas "välsignelse" krävs? Vilka andra relationer med omvärlden finns? Vad gör munkarna i klostret och hur försörjer sig de? Brygger de öl, gör ost, sysslar med örter, skriver böcker eller ber de bara?

Kan tänka mig att det finns en hel del litteratur på området och om någon vet någon bra bok (behöver ej vara rollspelsrelaterad utan bara historisk, gärna medeltida) som man kan grotta ner sig i, tipsa gärna!

/Stefan
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Robert E. Howard;n152253 said:
Hur kommer det sig att det inte finns, mig veterligen, någon vettig modul som handlar om hur man sköter ett kloster? Eon har ju Riddaren och Harn har ju HarnManor, som båda beskriver hur man sköter en förläning. Det jag saknar är, till slumpmässigt valt grisodlarspel, en modul som beskriver klostrets vardagliga administration.

Ser framför mig en bok med förslag på hur ett kloster kan se ut (alltså själva byggnaden, med historiska exempel som inspiration), vilka som bor i klostret och vilka som besöker klostret. Vad kostar det att bygga ett kloster från grunden och vilkas "välsignelse" krävs? Vilka andra relationer med omvärlden finns? Vad gör munkarna i klostret och hur försörjer sig de? Brygger de öl, gör ost, sysslar med örter, skriver böcker eller ber de bara?

Kan tänka mig att det finns en hel del litteratur på området och om någon vet någon bra bok (behöver ej vara rollspelsrelaterad utan bara historisk, gärna medeltida) som man kan grotta ner sig i, tipsa gärna!

/Stefan
Nya Saga har ju en del om det här. Inte en hel modul, men väl ett kapitel som i varje fall jag fann rätt inspirerande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Eftersom det intressanta med kloster är att det är där de enda som kan läsa, skriva och tala andra språk bor. Och de har tusenårig glömd kunskap som de skyddar. Och vet hur man brygger öl. Och ibland har de elitsoldater som bor där eller hemliga polisen man desperat vill undvika på besök.

Kloster är inneboende mystiska eller baser för äventyr. Klostret i sig får sin mystik från sin isolation och sina hemligheter.

Med det sagt, bästa kloster reglerna finns som appendix i gamla World of Darkness: The Inquisition.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bra fråga, för ja, kloster är awesome. Jag har återkommande använt kloster som äventyrsplatser i mitt spellande av fantasy-rollspel. Inte för att jag har så grymt mycket kunskap om klosterväsendet, men jag tycker att jag kommit rätt långt genom att mixa vad jag kan ta från litteratur, film och internet. Med en schysst karta och en halvtimmes googlande kan man bygga ett bra sceneri. Det gäller nog faktiskt de flesta miljöerna. Så länge man inte har spelare som är skitnödiga experter på prylen så kommer man långt med vad de flesta har gemensamt – känd fiktion. Till exempel Umberto Ecos Rosens namn.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Robert E. Howard;n152253 said:
Hur kommer det sig att det inte finns, mig veterligen, någon vettig modul som handlar om hur man sköter ett kloster?
DeBracy är inte riktigt färdig med Bläck, men sen så.... :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Visst var det en klostertext till Eon i Fenix för en massa år sedan?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Det stämmer Nässe. Det stod om Det Vita Klostret i Fenix nr 3, 2010.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Robert E. Howard;n152492 said:
Detta har jag inte hört ngt om tidigare. Spännande!
Inte jag heller! :D

Men din innehållsförteckning såg ju bra ut. Det är ju nästan bara att fylla på den med innehåll...!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Hmm... nu handlar ju detta inte så mycket om administrationen, men Nor Bannog bjuder på ett par godbitar som jag också tycker mig känna igen från Saga:

Klostermakaren

Jaså, spelarna utbrister plötsligt att de söker upp närmaste kloster? Inga problem! Med några enkla rull så har du grunden klar! Plocka fram några t6 och t20 och sätt igång. Tabellerna passar bäst ihop med mysfantasy och riddarromantik där det inte är så noga vilken orden munkarna eller nunnorna tillhör.

Hur stort är klostret?
Slå 1t6, justera med -1 om klostret ligger väldigt avsides, +1 om klostret ligger väldigt centralt, +1 om det är väldigt bördigt i trakten.

1. Litet, nyligen grundlagt 2+t6 munkar eller nunnor, 2t6 konverser, 1 egenskap
2. Litet, etablerat: 4+t6 munkar eller nunnor, 6+t6 konverser, 2 egenskaper
3. Litet, växande: 6+t6 munkar eller nunnor, 4+2t6 konverser, 2 egenskaper
4. Mellanstort, etablerat: 8+2t6 munkar eller nunnor, 10+2t6 konverser, 2 egenskaper
5. Mellanstort, växande: 8+3t6 munkar eller nunnor, 16+2t6 konverser, 2 egenskaper
6. Stort: 20+2t20, 30+3t20 konverser, 3 egenskaper

Konverser kallas de män eller kvinnor som inte är munkar eller nunnor men bor i anslutning till klostret och arbetar där. De har i regel avlagt löften av något slag de också, men bär inte samma dräkter som munkarna eller nunnorna, så det är lätt att se skillnad. Många av dem är hantverksskickliga, antingen sedan tidigare eller genom sitt hårda arbete i klostret.

Vilka bor i klostret?
Förutom kloster för munkar och nunnor finns också delade kloster där de delar kyrka, men inte bostäder.

1-2. munkar
3. munkar och en mindre andel nunnor
4. nunnor och en mindre andel munkar
5-6. nunnor


Vilka egenskaper utmärker klostret?
Alla kloster är ju inte lika, utan präglas av de som bor där och verkar, eller av omgivningen. Slå en till tre gånger på tabellen (enligt klostrets storlek). Slår man samma resultat två gånger är klostret särskilt präglat av denna egenskap (kanske känt i hela riket), slår man samma resultat tre gånger är klostret antagligen känt över hela kontinenten.
1. Biodlingar (framställer honung, vax, mjöd)
2. Bryggeri (framställer öl)
3. Driver hospital (sjukhus för spetälska)
4. Har fått en gruva i förläning
5. Har fått ett stenbrott i förläning
6. Håller marknadsvecka
7. Korrumperat (många i klostret dyrkar i själva verket Shaitan)
8. Kunniga smeder (framställer varor av ovanligt god kvalitet)
9. Känd kompositör (någon i klostret skriver särskilt vackra hymner)
10. Omgivet av äppellundar (tillverkar cider)
11. Produktivt skriptorium (framställer böcker och andra handskrifter av god kvalitet)
12. Radikal teologi (abbotten eller abbedissan möjligen i konflikt med biskopen)
13. Skådespelartalanger (några av munkarna/nunnorna och konverserna framför mysteriespel)
14. Skönsång (klostret har en ovanligt välodlad sångkultur)
15. Starka murar (klostret har uppförts av särskilt skickliga murarmästare/stenhuggare och är särskilt försvarbart)
16. Stor fiskdamm (klostret är känt för att munkarna/nunnorna är välgödda)
17. Stor örtagård (odlar medicinalväxter)
18. Tar emot pilgrimer
19. Tystnadslöfte (endast konverserna talar, abbotten/abbedissan meddelar sig i skrift)
20. Öppen klosterskola (klostret tar emot elever från rikare familjer eller av ovanlig begåvning, inte bara blivande munkar eller nunnor)

Hur är abbotten/abbedissan?
Det är stor risk att spelarna känner sig viktiga och vill träffa klostrets överhuvud. Slå 1t6 två gånger så får vi se vad det är för någon typ som tar emot.

1. Sträng
2. Rundlagd
3. Mycket gammal
4. Fåordig
5. Halvdöv
6. Nyckfull

och/men

1. gillar att skämta
2. skarpsint
3. har en djup klangrik röst
4. har allvarliga ögon
5. svarar på frågor med frågor
6. girig


Vad heter klostret?
Någon namngenerator kommer inte finnas med förrän i Klostermakaren 2.0, men några tips kan jag bjuda på. Den enklaste metoden är att du tar och rullar på en namnlista och säger att klostret är döpt efter helgonet vars reliker finns att beskåda i klosterkyrkan. Två andra varianter är att döpa klostret efter platsen där det ligger, eller att ge det något namn på latin som låter bra.



och

20 saker som kan ha fått dig att bo i klostret
En av dem ville läsa, en av dem ville gömma sig.
Ingen av dem valde klostret för de häftiga klädernas skull.
Varför söker sig människor till kloster egentligen? Här kommer 20 förslag som du kan använda för att ge en bakgrund åt rollpersoner eller spelledarfigurer. Väljer ni en var i spelgruppen och rullar lite på Klostermakarens tabeller så borde ni vara halvvägs färdiga med förberedelserna för en minikampanj i klostermiljö.
  1. Redan som barn sände Rama visioner till dig: det är du som ska ta kyrkan ut ur dekadens och girighet. Du har sökt dig till klostret med den enkla ambitionen att förändra världen.
  2. Du har ett liv på ditt samvete. Det kanske inte var meningen, du kanske faktiskt ångrar dig och vill göra bot, men anledningen du rest långt för att finna ett kloster är för att undkomma rättvisan.
  3. Det är inte lätt att vara av adlig börd. Dina föräldrar valde en blivande make/maka åt dig innan du ens föddes, och de kunde inte ha gjort ett värre val. Du har sökt dig till klostret för att undkomma ditt arrangerade äktenskap.
  4. Det är inte lätt att vara av adlig börd. Du hade andra drömmar, men din familj har utsett dig till en bricka i spelet. Du har placerats i kloster för att nå en maktposition och därifrån bevaka familjens intressen.
  5. För en vanlig enkel människa är det inte lätt att få en utbildning. Ända sedan första gången du såg de illuminerade sidorna av byprästens Vox Verus har du varit besatt av de snarast magiska tecknen mellan pärmarna. Du har sökt dig till klostret för att få en chans att lära dig läsa och skriva.
  6. De säger att ett enkelt liv är det som för oss närmast Rama. För somliga känns det som en trög långsam kamp men för dig är det en befrielse. Du har sökt dig till klostret för att få leva ett enkelt liv helt tillägnat Rama.
  7. Efter din make/maka gick bort har det världsliga livet förlorat mycket av sin glans. Kanske är barnen redan vuxna, kanske hann ni aldrig få några. Ditt hjärta har vänt sig till Rama och det känns som att Rama har svarat och bjudit in dig till de hängivnas skara.
  8. Du blev föräldralös när du var liten och lämnad i kyrkans vård. Eftersom du blev äldre tog du mer och mer hand om de andra barnen och det har bara aldrig blivit så att du givit dig iväg någon annanstans. Men du ännu ung. Kanske är det inte här du ska vara?
  9. Någon i din familj har ådragit sig en långvarig och till synes obotlig sjukdom. Du har satt ditt hopp till Rama, och vigt ditt liv att be om nåd å din familjemedlems vägnar. Ditt liv består numer av böner och en ständig kamp med känslan av maktlöshet.
  10. Hela livet är ett äventyr för dig. Eller, det var det i alla fall. Nu har de satt dig i kloster för att du inte ska kunna orsaka några fler incidenter.
  11. Det är inte lätt att vara av adlig börd. Tack vare din unga ålder har du själv inte varit alltför inblandad i familjens affärer och intriger, men nu är allt annorlunda. Du har kidnappats och har satts i klostret i väntan på att du ska bytas mot lösen, eller kanske giftas bort i en framtvingad politisk allians.
  12. Var gömmer man sig bäst om man tillhör skaran som dyrkar mörka makter och utövar förbjudna riter? Mitt bland de som ingen skulle misstänka för sådant förstås.
  13. För inte så länge sedan var du ny i det här landet. Tanken var att ditt liv skulle se helt annorlunda ut, men inga av planerna gick i lås. Ensam och utan skyddsnät fanns det till slut nästan bara ett val. Klosterlivet är inte det liv du hade önskat, men bädden är torr och maten är tillräcklig.
  14. Barn och arvingar, är det allt de tänker på? Nej, här ska det inte bli några barn. Klostret har blivit din sköld mot tjatande familjemedlemmar som vill att du ska gifta dig och bilda familj. Kanske är du något av en enstöring, kanske har du inget intresse av det motsatta könet, eller för den kroppsliga kärleken. I klostret ställer din nya familj och din himmelske make helt andra krav som du tycker känns mycket rimligare.
  15. Det är inte lätt att vara av adlig börd. Intriger och arvstvister inom familjen har lämnat dig lottlös. Istället för att låta resten av världen inse riktigt hur blygsam din kvarvarande förmögenhet är har du stoppat undan alla rikedomar och valt att gå i kloster. Kanske kan det vara en nystart för en ambitiös och slipad person som du?
  16. Prästen hemma i byn blev för länge sedan din stora förebild. Han åt och drack gott, hade en fin gård och tog sällan ett ordentligt handtag om han på något vis kunde undgå det. Ett liv av lathet och lyx, det skulle ju passa perfekt för dig! Din besvikelse var förstås enorm när du insåg att klostret du hamnade i erbjöd något som ens vagt liknade det liv du drömde om.
  17. ”Att inte veta var man kommer ifrån är att inte veta vem man är”, finns det vissa som säger, och du håller med dem. Det enda du vet om dina föräldrar är att någon av dem lär ha bott i det här klostret. Det kan tyckas extremt att gå i kloster bara för att kunna söka reda på något om sin bakgrund men för dig är det värt priset på alla vis. Någonstans inom de här murarna finns sanningen om vem du är.
  18. Du börjar ha nått livets höst och har insett att det nog fanns mycket du kunde skött bättre här i livet. Tanken på att bli återfödd skrämmer dig inte, men kanske vore det klokt att vara lite extra skötsam så här i slutet? Möjligen förbättrar det din lott en aning i nästa liv.
  19. Du har sett, och kanske gjort, hemska saker utförs i Guds namn i det heliga kriget mot Mizhadir. Du har sökt dig till klostret för att se om din tillit till Ramas och människors godhet kan byggas upp igen.
  20. Är det inte fantastiskt att man kan bo på en plats i flera år utan att någon inser att du inte alls ska vara där? Bara du går som de andra, talar som de andra och gör som de andra så tror de att du är en av dem. För visst hade väl abboten/abbedissan skickat en enkel tjuv tillbaka ut på gatan ögonblickligen om hen visste sanningen …?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Självfallet borde alla som är intresserade av mer grisodlarfantasy/lågfantasy/historisk fantasy med jämna mellanrum gå in på Nor Bannog och rota runt bland alla fantastiska artiklar som finns där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon har minst två äventyr som utspelar sig i kloster, "St Kerons sista vila" och "De vita svalorna på berget Vostram", varav det senare går in på klosterlivet i ganska stor (och väl researchad) detalj. Det finns tankar på att expandera detta till en artikel.

Likt andra i tråden är jag fascinerad av kloster, men jag antar att de inte varit särskilt vanliga i rollspel då de som äventyrsplatser upplevs som väldigt low och icke-stridsfokuserade.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ymir;n153340 said:
Eon har åtminstone ett äventyr, "De vita svalorna på berget Vostram", som går in på klosterlivet i ganska stor (och väl researchad) detalj. Det finns tankar på att expandera detta till en artikel..
Det låter som att äventyret är tillgängligt, men det är det väl inte?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Ymir;n153340 said:
Eon har minst två äventyr som utspelar sig i kloster, "St Kerons sista vila" och "De vita svalorna på berget Vostram", varav det senare går in på klosterlivet i ganska stor (och väl researchad) detalj. Det finns tankar på att expandera detta till en artikel.

Likt andra i tråden är jag fascinerad av kloster, men jag antar att de inte varit särskilt vanliga i rollspel då de som äventyrsplatser upplevs som väldigt low och icke-stridsfokuserade.
Kartres Gåtor utspelar ju sig också i ett kloster.
 
Top