Nekromanti Klon's Regelsystem

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Här är mitt förslag på ändringar till Klon's regelsystem (se nedan). Hela systemet beskrivs här, så långt som det är utvecklat.

©2000 Klon och Jag
-------------------------

Anna, Stina och Maja är ute i djungeln för att jaga jättegrodlår åt "Bysse's Käk" som köper dem för en bra slant. Panka och förföljda av maffian ger de sig glatt iväg i hopp om att hitta några saftiga amfibieinfödingar som de kan sälja för att bli av med sina skulder.
(För att klargöra reglerna har jag skippat mycket av sånt som inte täcks av reglerna samt det mesta av det förskönande i äventyret. Ni får låtsas som om de gör en massa andra saker också.)

Anna har grundegenskaperna
FYS 65 (Stark)
PSY 80 (Intelligent)
KAR 43 (Ledargestalt)

Stina har grundegenskaperna
FYS 36 (Uthållig)
PSY 86 (Snabbtänkt)
KAR 75 (Vältalig)

Maja har grundegenskaperna
FYS 75 (Snabb)
PSY 40 (Järnvilja)
KAR 60 (Snygg)

De har med sig standardutrustning för hajk samt lite blandade vapen.

Det tar en stund innan de hittar några grodspår, men Anna manar på de andra. [Anna slår mot PSY (sinnena) för att se om hon hittar något. De fem sinnena är allmänna och även om hon inte har specat sig på "syn" så får hon inget minus. Slaget ger 75, ett högt slag, och hon hittar utan problem spåren genom att selektivt leta på de ställen hon vet att grodspåren borde vara.]

Efter ett tag ser de den lilla grupp muterade grodor som antagligen varit upphov till spåren. Några grodor stannar kvar vid en dunge för att vakta en staty. Det är två krigare som har precis den sortens saftiga lår som ger mycket pengar, men som även säkerställer en hård kamp. Anna föreslår att de letar reda på en ensam groda, men Maja har satt sikte på krigarna. Anna försöker övertala Maja om fördelarna med ensamma grodor [Ett slag på KAR. Det går med nöd och näppe under specen så hon får +5. Slaget ger 44, men hon klarar sig tack vare specen.], men Maja vill inte riktigt övertalas. [Hon slår på PSY för att motstå Annas försök till övertalning. Järnvilja är en solklar spec och hon får +10. Ett snabbt slag ger 46 som utan spec skulle ha fått henne att misslyckas, men nu klarar hon sig.]

Under tiden har Stina försvunnit. När de andra försiktigt letar efter henne hör de plötsligt ett svischande prasselljud och en tillspetsad stock susar ner genom lövverket, rätt emot en av grodorna. [Stina slår mot PSY för att komma på något bra. Hon lyckas (58) och letar reda på lite rep i packningen samt en stock på marken. Hon slår mot FYS för att smyga sig på grodorna och binda upp repet med stocken i trädet ovanför. Det är en rätt svår övning, som dessutom inte täcks av specen, så hon får minus 10 för svårigheten samt ytterligare minus 5 för smygningen. Klättra i träd med stock anser hon är uthållighetsövning och SL håller med. Detta ger en effektiv chans på 21%, inte särskilt hög, och mycket riktigt misslyckas hon. Slaget på 82 ger en hög grad av misslyckande och hon fummlar dit rätt ordentligt.]

Stocken missar grodan och Stina ramlar ner på henne. Grodan blir visserligen överraskad, men kommer snart till sans. Stinas fummel gjorde henne lite skakis och hon hinner inte reagera förrän grodan har slängt ner henne på marken och riktar sitt spjut mot hennes strupe. Ett annat ljud hörs, grodan tittar bort och Stina ser sin chans. Hon rullar undan, reser sig upp och springer iväg. [Ett lätt slag mot PSY (65) ger henne sinnesnärvaro och reaktionssnabbhet nog att göra detta. Grodan missar sitt PSY-slag, noterar inte rymmningen och fortsätter sålunda att intressera sig för ljudet.]

In i dungen rusar Maja med Anna i hälarna. Grodan sticker, utan att titta, ner sitt spjut där Stinas hals var för några sekunder sedan för att göra slut på henne. När motståndet är obefintligt och hon bara stöter i grus tittar hon efter för att se vad som hänt med den neddimpande fridstörerskan. Den andra vaktgrodan (hädanefter kallad Groda1) anfaller under tiden klumpigt Anna medan Maja hinner fram till den konfunderade grodan (hädanefter kallad Groda2) som reagerar aningen för sent.

[Anna har ett hagelgevär som är avståndsvapen. Groda1 har inget avståndsvapen och Anna får alltså anfalla först. Hon skjuter på grodan. Tärningsslaget blir [färdighet]+[grundegenskap/2], vilket i det här fallet är: Gevär (36) och FYS (33). Färdigheterna går från 0-50 och adderas alltid till lämplig grundegenskap/2. Man avrundar alltid uppåt.

Eftersom hon inte siktar och dessutom springer får hon -15 på slaget, men hon lyckas få det till -10 eftersom hon hävdar att det är en styrkegrej. (Dessutom så mutar hon SL med godis.) Chansen är alltså 36+33-10=59. Hon misslyckas och skottet far iväg utan att träffa Groda1. Hon drar nu sitt slagsvärd eftersom hon inte har tid att ladda om.

Anna och Groda1 slår båda PSY för initiativ. Groda1 vinner och stöter mot Anna med spjutet. Både Anna och SL slår sina tärningar. Anna slår FYS/2+PSY/2 för att undvika (33+40=73). Hon misslyckas. SL meddelar dock att Groda1 snubblar. Anna får grodan över sig, men utan att ta mer skada än att luften går ur henne. Hon slår FYS för att se om hon tappar svärdet, men klarar sig. Återigen slår de initiativ, den här gången med -10 för stöten, och nu vinner Anna. Hon stöter upp svärdet i buken på Groda1. Med Annas spec "Stark" och situationen de befinner sig i bedömer SL det som onödigt att räkna ut skada och deklarerar att Groda1 gurglar lite innan hon dör.

Under tiden har Maja rusat fram till Groda2 med sin dubbelenergiyxa. Groda2 har minus på initiativet, medan Maja vill slå ett FYS-slag istället för PSY. Eftersom hon har specen "Snabb" tillåter SL detta och Maja klarar galant av det hela med ett slag på 66. Maja slår först. Hon slår [yxa(30)] + [FYS/2(38)] och får 68 på tärningen. Detta är det högsta hon kan få utan att misslyckas och det är ett perfekt slag. Hon slår, med ett leende, för skada.

Ett vapen kan göra lätt, normal eller svår skada. Till detta kommer ett värde som vapnet alltid gör efter en lyckad attack. Ett vapen med betäckningen "Lätt/5" gör således 1T10+5 i skada. Eventuellt motstånd (hud, rustning o.s.v) räknas bara av på tärningen. Om rustningen skyddar 5 och man får 4 på tärningen gör man alltså 5 i skada.

Lätt skada = 1T10
Normal skada = 1T20
Svår skada = 2T20

En dubbelenergiyxa är ett rätt hårt vapen, det gör "Svår/20". Till skadan får man räkna bort ev. rustningar eller andra skydd som skal eller tjock hud samt räkna till ev. bonusar som t.ex. specen "Stark" eller perfekta slag. Grodan har tjock hud (5) och Maja fick perfekt slag (Dubbla skadan). Maja kan alltså slå in mellan 40 och 110 i skada. Hon slår med sina T20 och får sammanlagt 32. 2(32+20)=104 vilket betyder att grodan (som ändå "bara" hade 84) stendör.]


De styckar grodorna, packar ner benen i stora säckar och tar sig tillbaka till "Bysse's Käk" för att få sina pengar.

-------------------------

Ge mig feedback.

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Okej, att världem inte riktig var som den jag hade tänkt mig är förståligt då jag inte beskrivit den men i övrigt...

Jag förstår inte riktigt systemet, vad gör specialiceringarna rent regelmässigt, vad händer om man gör något som inte faller in under specialiceringen och hur ersätter du det såkallade FYS-poängen och KP'n?

Så det så!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,494
Location
Barcelona
Tja.

Jag gillar systemet. Specialiseringarna gör att man kan ha få grundegenskaper och ändå få viss variation mellan rollpersonerna. Dock tycker jag att det vore bättre om man använda T20 istället för procentslag. Då skulle modifikationen för en specialisering bli 2, men den får gärna ökas till kanske 3 eller 4. Det skulle samtidigt bli mycket enklare att räkna ut färdighet+grundegenskap/2. (har man skala 1-100 måste man nästan använda miniräknare för att detta ska gå snabbt). jag ser heller ingen anledning till att färdighetsskalan bara är från 1 till 50. Varför går den inte upp hela vägen?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Jag gillar systemet. Specialiseringarna gör att man kan ha få grundegenskaper och ändå få viss variation mellan rollpersonerna."

Tackar, det var det som var meningen.

"Dock tycker jag att det vore bättre om man använda T20 istället för procentslag. Då skulle modifikationen för en specialisering bli 2, men den får gärna ökas till kanske 3 eller 4. Det skulle samtidigt bli mycket enklare att räkna ut färdighet+grundegenskap/2. (har man skala 1-100 måste man nästan använda miniräknare för att detta ska gå snabbt)."

Det var dels menat som respekt för Klon, dels så är det ett hyfsat enkelt system eftersom vi i vårat normala räknesystem har talbas 10. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig en förenkling genom att helt enkelt kapa en nolla och skapa ett T10 system.

"jag ser heller ingen anledning till att färdighetsskalan bara är från 1 till 50. Varför går den inte upp hela vägen?"

Därför att du aldrig har rena "gevär"-slag, du slår alltid med någon grundegenskap. Grundegenskaperna däremot kan användas individuellt och har således en gradering från 0-100. Man kan även tänka sig kombinationer av grundegenskaper, i stilen med:

Kalle the Bodybuilder vill visa upp sig på en tävling. Han får slå [FYS/2]+[KAR/2] för att få höga poäng.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Jag förstår inte riktigt systemet, vad gör specialiceringarna rent regelmässigt,"

Om handlingen man utför täcks in av specialiseringen får man plus på sin %chans.

"vad händer om man gör något som inte faller in under specialiceringen"

Är det en allmän handling (hoppa, springa, läsa, knulla) så händer inget, är det en mer specifik handling (trestegshopp, maraton, tung logisk filosofi, kama sutra) så får man minus på sin %chans.

"och hur ersätter du det såkallade FYS-poängen och KP'n?"

Din FYS är din kropp. När du tar X i skada förlorar du X i FYS. Når man tio, svimmar man av. Når man noll, dör man. Dessa poäng är endast temporära, när man helar sig får man tillbaka dem.

/staffan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,494
Location
Barcelona
<I>Därför att du aldrig har rena "gevär"-slag, du slår alltid med någon grundegenskap. Grundegenskaperna däremot kan användas
individuellt och har således en gradering från 0-100.</I>

Aha! Nu förstår jag! Jag trodde nämligen att man tog (färdighet+grundegenskap)/2, och inte (färdighet)+(grundegenskap/2). Om det hade varit det förra, så hade grundegenskaperna nästan dominerat väl mycket över färdigheterna.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,494
Location
Barcelona
En grej till

Om man slår ett färdighetsslag för en handling, som passar in på ens specialisering i grundegenskapen som används, får man någon bonus för den specialiseirngen då? Och om så är fallet, räknas bonusen in före eller efter man delar grundegenskapsvärdet med 2. Jag tycker personligen att den tidigare varianten är bättre.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
I det fall som skulle varit i mitt system hade det bara varit bra om grundegenskaperna dominerade, detta beror på att de flesta raserna var oerhört primitiva, i vissa fall fruktansvärt djuriska. Djur brukar inte vara så fruktansvärt upptränade på färdigheter, i vart fall inte på samma sätt som människor. I det fallet tyckte vi att vi anpassade systemet för den större delen utav de valmöjligheter som fanns.

Visst, man skulle kunna göra två separata system för hur man får sina färdigheter men det är lite överkurs, i min mening i alla fall.

Om T20:an , att använda en T100 blir mycket mer exakt, då den inte går i 5% steg som en T20 gör, det var mestadels därför som vi använde den från första början.

Så det så!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,494
Location
Barcelona
<I>Om T20:an , att använda en T100 blir mycket mer exakt, då den inte går i 5% steg som en T20 gör, det var mestadels därför som vi
använde den från första början.</I>

Japp, men i www.szandor.coms system är det nästan bättre att använda en T20 eller en T10. Sedan vet jag inte huruvida du kommer att nyttja dig av det systemet, men du kan vara helt säker på att jag kommer att göra det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Använder man T20 så går grundegenskaperna upp till 20 och färdigheterna till 10.

Använder man T10 går grundegenskaperna till 10 och färdigheterna till 5.

Jag kommer att fortsätta använda T100 systemet dock.

/staffan
 
Top