Nekromanti Kloning tilllåten

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
liten fråga...

om man klonar sig själv och sedan har sex med klonen. är det då onani eller har man riktig sex?

lol
 

Rufus

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
18
Location
Umeå/Skellefteå
Re: liten fråga...

Eh, uh... Egentligen kanske man inte bör ge mer bränsle till någonting sådant här, men eh... Incest kanske?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: liten fråga...

om man klonar sig själv och sedan har sex med klonen. är
det då onani eller har man riktig sex?


För det första tror jag inte att folk kommer att springa runt
och klona sig själva, utan detta sköter någon annan.

för det andra: Din klon kommer ha ett eget medvetande, ni
är två vitt skilda personer - Ja, ni kommer att ha sex och nej,
det räknas inte som onani.

/Alexander Gyhlesten
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
små svar...

Det blir ju inte trevligare om man ser på det faktum att ens klon har samma kön som man själv...

Iofs har jag hört ngt om att "älska sin nästa så som sig själv" men jag vet inte rikigt om det räknas.

Sedan kan man också fundera på om kloning har ngt att göra med SF- och Fantasy-kultur...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Re: liten fråga... [OT]

Från [color:red]Red Dwarf</font color=red>, avsnittet Rimmerworld. Ett hologram är fast på en planet i 300 år tills han blir räddad. Han ska klona fram en kvinnlig kamrat för att ha nåt att göra medan han väntar.

"Men det tillkom ett moraliskt dilemma. Tekniskt sett så skulle hon bli min syster och därmed vara olämplig att ha sex med. Efter mycket funderande så bestämde jag mig..
Äsch. Jag berättar inte det för henne."

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orkade kolla efter hur han eg. sa och därför tog detta fritt ur minnet
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skillnaden mellan X och Y...

"Det blir ju inte trevligare om man ser på det faktum att ens klon har samma kön som man själv..."

Det är inte så ämlans säkert. Det enda som är säkert är att den genetiska könsidentiteten är densamma hos klonen. En XY-person ger en XY-klon, en XX ger en XX-klon.

Vilka könsorgan som växer ut beror dock på en hel härve med känsliga hormonduschar under fostertiden. Fostret är i grunden kvinnligt, men med rätt hormoner vid rätt tillfälle så kan man tvinga fostret att bli man. Det sköter normalt fostret själv genom att generna hos en person med en manlig genetisk identitet slår på tillverkningen av rätt hormoner vid rätt tillfälle, men ibland kan mekanismen slå fel.

Läs gärna den här artikeln i DN. Den är fantastiskt intressant.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Då vet jag det!!!

Det råkar väl inte vara så att vissa här har ett utpräglat behov av att leka besserwisser???
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Då vet jag det!!!

Det råkar väl inte vara så att vissa här har ett utpräglat behov av att leka besserwisser???

Vaddå "leka"? Det vet väl vem som helst att Krille alltid vet bäst.../images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: liten fråga...

Incest kanske?

Jupp; klonen är genetiskt sett ens tvillingbror (eller syster, om man är tjej) så sex med den blir i grunden samma sak som sex med en "vanlig" brorsa.
Dessutom borde man väl egentligen vänta tills klonen är minst 15 år, men det är en annan femma.

--
Åke
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Hologram

Frågan är om samma regler gäller för människor som för hologram.

Sedan är det ju också problemet med att kolnen får samma kön, men den fördomen lyckedes ju Krille™ utplåna för gott... :-(

Och tänk vad jobbigt det måste var att hålla på i 300 år!!!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"Åh, vilka snuskisar ni är här på forumet"...

...skrev Rising på rollspel.nu forumet för ca en vecka sedan... Och nog har han rätt alltid. Jag är väl inte den rätte att klaga efter min instats i denhär tråden men...

De blir ju inte bättre av att de som enligt Rising var snuskigast så gott som alla är representerade i denna tråd.
:)-8<
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: liten fråga...

Är det inte enklare att gå ut och förföra någon om man vill ha sex än att klona sig själv och sedan ha sex med klonen. Det låter mycket enklare i alla fall, men vad vet jag.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: liten fråga...

kanske det men det är inte lika mycket sport /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Re: Hologram

Inlägget var menat som ett skämt.. Det Rimmer inte tänkte berätta var att han hade klonat fram kvinnan.. Dessutom var inte klonerna (fasta) hologram..

/[color:448800]Han</font color=448800> som också måste påpeka att man inte ska ta [color:red]Red Dwarf</font color=red>s teknik helt seriöst (det är (var) trots allt en otroligt bra humorserie)
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: liten fråga...

vadå - Ja, ni kommer att ha sex, Håll dina egna fantasier för dig själv snuskgubbe!!! =)

Vore det inte coolt om man gjorde exakta kopier istället, med samma medvetande i start (dvs, man gör en perfekt kopia i en kopiator á la Calvin and Hobbes!) och man linkade dessa medventande samman, typ borg. Är det då sex mellan två pers eller onani (kan man kalla det incest)???

Förresten, man har lyckats komma ett steg närmare StarTrek beamers (beam me up, Scottie!) genom att kopiera en atom och ta alla dess egenskaper och få en annan atom att inneha samma egenskaper exakt samtidigt. Låt oss säga att man gör en exakt kopia av en människa på detta sätt, vad skulle vara mest oetiska, att ta livet av den som utnyttjar detta som färdsett (efter att ha gjort den exakta kopian), eller att låsa in den (efter att kopian har rest) och träna upp den till sin extremt ondskefulle armé av hjärntvättade kopier som tar de positioner i samhället som kopiorna haft???? Eller om nu dessa grundversioner fortsatte leva, hur kan de vara perfekta kopior om de inte lever vidare på de erfarenheter som origina.... Ohhh, nu står de snälla männen i vita rockar och säger att det är dags för min spruta, hejdå!!!
 
Top