Nekromanti Klobeväpnade snubbar med rastafrilla...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Konnichi wa!

Om ni läst mina tidigare inlägg vet ni att jag knåpar på ett AL()ENS vs. PREDATOR rollspel. Det var bara en sak som jag undrade: Skall man kunna vara Predator?
De är ju faktiskt intelligenta varelser (vilket inte Aliens är), eftersom de har Teknologi som t.o.m överstiger människans. Men när de i spelet AvP är klumpiga, men ack så starka, är de också smidiga som tusan i filmerna (I början av Predator 2 voltar han omkring mellan hustak). Vore inte det lite väl överdrivet bra? Stenhårda vapen, smidiga som balletdansöser, starka som lyftkranar och tuffa som pansarvagnar. Visst, det är väl roligt om man kör en hack n' slash kampanj, men det var inte vad jag hade i siktet. (Visst, lite korseld är ju oundvikligt.)
Dessutom vet man ju inte så mycket om deras samhällen, (om dom ens har några), eller något sådant.
Är det vart att ta upp regler hur man skapar en Predator eller inte?

Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Det är inte bra om Predators är super-mega-ultra bra och slaktar människor utan proble, då blir det garanterat hack&slash hela tiden. En bra grej då är att försöka hitta information om predators, så att man kan hitta nån sorts balans mellan slakt och RP..

Arnold Vs Predator

'Who are you...?'
'Wwhoo aree youu..whoor are yoouu. HAHAHAHAH!"
Arnold springer iväg fortare än blixten
KA - BOOOM så bildades det en öken
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Konnichi wa!"

Konnichi-wa, Tokugawa-san.

"Om ni läst mina tidigare inlägg vet ni att jag knåpar på ett AL()ENS vs. PREDATOR rollspel. Det var bara en sak som jag undrade:
Skall man kunna vara Predator?"


Om det var jag som skrev spelet skulle jag lägga in möjligheten. Alltid finns det någon som vill spela dem. Det
är enklare för en spelledare att förbjuda en spelare att spela en Predator än det är för spelare som vill spela den att komma på relevant information.

"De är ju faktiskt intelligenta varelser (vilket inte Aliens är), eftersom de har Teknologi som t.o.m överstiger människans. Men när de i spelet AvP är klumpiga, men ack så starka, är de också smidiga som tusan i filmerna (I början av Predator 2 voltar han omkring mellan hustak). Vore inte det lite väl överdrivet bra?"

Hur definierar du "bra"? Bra för rollspelandet, bra för spelaren, bra för stämningen?

"Stenhårda vapen, smidiga som balletdansöser, starka som lyftkranar och tuffa som pansarvagnar. Visst, det är väl roligt om man kör en hack n' slash kampanj, men det var inte vad jag hade i siktet. (Visst, lite korseld är ju oundvikligt.)"

Varför det? Jag ser det snarare som att det är en fråga om vilka spelare man spelar med. Temat är upplagt för powergaming, och jag tror inte att du kan göra så mycket åt saken, utom detta: se till att inte spelets handling inte kretsar runt frågan om vem som är bäst av de två. Då vinner de Predators vi ser i filmen. It's that simple. Ser du bara till att det handlar om något annat än strid, så borde spelet bli bra.
Se på de två Predator - filmerna. Predators är bra, men vem dör i slutet? Visst är deras teknologi enastående, men utan sin shift suit (kamouflagefältet) har en Predator ganska dåliga chanser mot en grupp vältränade Colonial Marines. För övrigt har Predators begränsat sig själva genom att inte ta med vapen med automatkapacitet.
Tänk på att spelet är balanserat på ett sätt. Men ditt rollspel behöver inte alls ta hänsyn till deras sätt att göra det. Ett Colonial Marine Pulse-Rifle borde IMHO utan svårighet kunna meja ned en Predator baserat på det vi ser i filmerna.
F.ö. är det inte alls säkert att en Predator-farkost kan stå sig mot ett slagskepp av Sulaco's kaliber...

"Dessutom vet man ju inte så mycket om deras samhällen, (om dom ens har några), eller något sådant."

Visst vet vi det. Vi har en hel kasse information ur Aliens vs Predator - Prey av Steve och Stephanie Perry (IIRC). Där beskrivs Yautja-släktet och en hel del av deras beteenden och kultur.

"Är det vart att ta upp regler hur man skapar en Predator eller inte?"

Jag skulle gärna spela en. Dock vore det ämlans bra om hälften av dessa regler var tips till SL om hur han ska hantera Predators. Betänk t.ex. att de aldrig jagar i flock...

--
Björn


"You will fear me. Then you will die."
--Darth Maul
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Hur definierar du "bra"? Bra för rollspelandet, bra för spelaren, bra för stämningen?

Karaktären blir för mäktig, helt enkelt.

F.ö. är det inte alls säkert att en Predator-farkost kan stå sig mot ett slagskepp av Sulaco's kaliber...

Det har du ju alldeles rätt i, men å andra sidan är ju deras attackstil inte direkt frontalangrepp.

Angående Predator-karaktärer har jag härmed bestämt att jag ska ta med lite regler hur man gör en sådan. De är ju lite enklare att göra än om man t.ex. av någon anledning skulle vilja vara en Xenomorph, eftersom de liknar människor på de flesta sätt. Några modifikationer på grundegenskaper och bakgrund och vips! Har man en Predator redo att samla huvuden. De flesta andra grejer som skiljer är ju mest typ beteende, livsmål och sådant, och det bestämmer man ju själv som spelare.
Förresten, du sa att du har en massa information on Predator-samhällena? Är det mycket begärt om jag frågar var man kan få tag i det?

mvh
Sei-i Tai Shógun Tokugawa Ieyasu



Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Karaktären blir för mäktig, helt enkelt."

För mäktig för att spela? Det köper jag inte. För mäktig för en spelare som inte kan hantera den... tja, det kan jag köpa. Jag har spellett en rollperson som var totalt fysiskt osårbar mot alla vanliga fiender. Denne rollperson kunde ha slaktat ner alla han mötte. Men då spelaren var smart nog att inse detta faktum så blev rollspelandet plötsligt mycket mer intressant.

"Det har du ju alldeles rätt i, men å andra sidan är ju deras attackstil inte direkt frontalangrepp."

Predators är jägare, inte taktiker. Colonial Marines är däremot ganska skärpta och mycket duktiga på att förinta sina fiender. I rymden tror jag att de har en väsentlig edge mot det mesta. Kärnvapen, laserkanoner, plasmaladdade railguns... yum.

"vips! Har man en Predator redo att samla huvuden. De flesta andra grejer som skiljer är ju mest typ beteende, livsmål och sådant, och det bestämmer man ju själv som spelare. Förresten, du sa att du har en massa information on Predator-samhällena? Är det mycket begärt om jag frågar var man kan få tag i det?"

Visst. Boken Aliens versus Predator - Prey ger goda uppslag och en del terminologi. Den är skriven av Steve Perry. Mer info finns i serierna, men den informationen är IMO av betydligt sämre kvalitet. En sak är säker: utan detaljerad information kommer man inte att kunna spela en Yautja som något annat än en Predator. Därför tror jag att du bör utgå från boken Prey och sedan uppfinna friskt, gärna så att det hela går ihop med de storhövdade varelserna vars skepp skymtar i Alien (den första filmen).

--
Björn


"My mom once told me there are no monsters, no real monsters, but there are."
--Newt
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Själv tycker jag att tolkningen av Preds i AvP var lite överdriven..

Om den kan blöda så kan den dödas.


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Det finns en hel bunt Aliens vs. Predator-serier, och i motsats till Eleas tycker jag att de är riktigt bra. Nu har jag ju förvisso inte läst boken, men...
Jag minns att i en av serierna figurerar en människokvinna som försöker leva i Predatorernas samhälle...kanske det är serien AvP-Prey?
I förbigående kan ju nämnas att bland Predators (enligt serierna, i.a.f.) anses den främsta av troféer vara en Xenomorphskalle. Vilket betyder att Predators förmodligen är rätt skraja för dem, på sitt sätt...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Det finns en hel bunt Aliens vs. Predator-serier, och i motsats till Eleas tycker jag att de är riktigt bra. Nu har jag ju förvisso inte läst boken, men...
Jag minns att i en av serierna figurerar en människokvinna som försöker leva i Predatorernas samhälle...kanske det är serien AvP-Prey?"


Tja, på sätt och vis. Det är uppföljaren till Prey, och annullerar på ett som jag ser det ganska sjaskigt vis det som gjorde Prey till en meningsfull och intressant bok.

"I förbigående kan ju nämnas att bland Predators (enligt serierna, i.a.f.) anses den främsta av troféer vara en Xenomorphskalle. Vilket betyder att Predators förmodligen är rätt skraja för dem, på sitt sätt..."

Tja, unga Predators "blodas" på Xenomorpher. När de väl blivit blodade så har de rätten att ge sig på "Oomans", det vill säga människor. Åtminstone är det så jag minns det.

--
Björn


"You will fear me. Then you will die."
--Darth Maul
 
Top