Krille
Lord
Re: Om IPCCs trovärdighet
Var är de ruttna körsbären?
Känner du till begreppet 'cherrypicking'?
Var är de ruttna körsbären?
Känner du till begreppet 'cherrypicking'?
Nej. Likheten är att man faktiskt presenterat mätbara, testbara och matematiskt prövningsbara och falsifierbara bevis, inte bara rapat tomma argument tills media tror på det.
Kul att man aldrig får se dem i så fall.
Har man tex gjort ett enda storskaligt försök för att pröva det? Har man matematiskt verifierbara formler, inte bara statistiska formler som håller inom ett konfidensintervall?
Hur är bevisen falsifierbara, kort om att vänta några hundra år?
2001 års modell, HadCM3, som kalibrerades på 1850-1980, fortsatte sedan till 2050. Data för 1980 till 2000, och senare även 2001-2006, samlades sedan in och jämfördes med HadCM3s förutsägelser, och de visade sig stämma med 5% felvarians i lufttemperatur över land och 25% felvarians med lufttryck och nederbörd.
Det som inte har hållit är förutsägelsen att ingenting ska hända.
5% är en hiskelig skillnad när man talar om temperaturer.
Frågan är om vi ligger bakom det
och om vi ska göra något åt det?
Jag tycker det verkar vara ganska uppenbart att du egentligen framför en politisk åsikt, inte en vetenskaplig. Du maskerar din kritik mot IPCC såsom baserad på vetenskap, när det framförallt verkar handla om att du inte vill att Systemet får bestämma hur mycket du får konsumera, släppa ut, smutsa ned, etc. När du påstår saker som att vi måste validera metoden i 500 år är det ett uppenbart sätt att maskera den vanliga "business as usual"-åsikten som länge gällt.
Det beror på skalan. Mäter du från en uppmätt deltamedeltemperatur så är skillnaden inom acceptabla felvarianser. Mäter du i absoluta grader kelvin så är det betydligt värre. Nu jämfördes uppmätt och förutsagd deltamedeltemperatur.
Det är redan klarlagt genom mätningar i atmosfären att koldioxidmängden i atmosfären har ökat.
Och när man räknar med alla variabler från solstrålning till oxon och svavelföreningar så ser man att koldioxid är den största bidragande orsaken till den temperaturökning vi har sett.
I samtliga fall som medeltemperaturen har ökat i storleksordningen sex grader så har massutrotning inträffat.
Så vad händer om vi gör något åt saken och klimatforskarna har fel?
Dock, modellen modellerar det vi har skapligt, men om man ska tro rönen så kommer framtiden att gå utanför vad vi sett, rejält utanför. Hur verifierar vi modellen där?
Och hur vet vi att det är vi? Hur vet vi att det överhuvudtaget är relevant för klimatet? Eftersom jag inte är Pastafarian så tror jag inte att korrelation måste innebära samband, man måste också visa, teoretiskt och i relevanta experiment, att det verkligen finns ett samband.
Vem vet, kanske en ny sådan massutrotning skulle vara det bästa som hänt planeten?
För att förstå exakt vad det är som händer så har man byggt klimatologiska cirkulationsmodeller. Man gör helt enkelt en datormodell på hur vatten och luft cirkulerar. Som indata sätter man Jordens topografi och kända mätvärden - som har funnits runt om på Jorden sedan det brittiska imperiet. I det här fallet har man gjort åtskilliga modeller och jämfört dem med vad som har hänt. Hur de fungerar och hur de har utvärderats utreds här. Modellerna kan simulera vad som har hänt och förutse vad som hände i området där data inte var sammanställda än eller ens insamlade, så modellerna är tillförlitliga.
Är det samma modeller som misslyckas med att förutspå vädret i femdygnsprognoserna?
Jag saknar fortfarande en hederlig mekanistisk modell, som utgår från fysikaliska lagar snarare än statistisk analys av historiska data.
Jag saknar fortfarande en hederlig mekanistisk modell, som utgår från fysikaliska lagar snarare än statistisk analys av historiska data. Förstår man systemet tillräckligt bra för att göra en sådan så finns det inte längre någon diskussion, då vet man.
Ta reda på hur ett växthus fungerar så hittar du din eftersökta modell.
Skilj dessutom på väder och klimat. De är inte samma sak.
Skillnaden är hur mycket beräkningar som måste till. En del, som "äpplen faller neråt" är jefligt trevliga och enkla lagar. Andra, som "ubåtar har vattenmotstånd" och "turbinblad kaviterar" är klart mycket mer komplexa. Eller snarare, formlerna är relativt enkla - komplexiteten är att det krävs jefligt många formler för att få fram helheten. Men de är i grunden hederliga mekanistiska modeller.
Några av dem, som "det kommer regna på fredag" eller "globala medeltemperaturen ökar med sex grader till 2100", är ännu värre, då det dessutom är en rätt stor mängd inparametrar att ta hänsyn till.
Jag vet, klimat är svårare.
Exakt, och det är här jag hävdar att vi varken har datorkraft, kunskap eller indata nog för sådana modeller.
Det argumentet kan antagligen skjuta 90% av all vetenskap i sank
Med tanke på att HadCM3 klarade av att förutse temperaturstegringen i början på koldioxidstegringen, under 1980-2006, så hävdar jag det motsatta.