Nekromanti Klimat i rollspelsvärld

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Behöver för närvarande lite tips och råd vad det gäller en korrekt och trovärdig klimatbeskrivning av den kontinent som intresset i mitt rollspel framför allt koncentreras kring. Denna kontinent ligger mellan 40° och 58° nordlig bredd (storleken på världen i sin helhet motsvarar jorden) och sträcker ut sig ca 2000 km i både nord-sydlig riktning och öst-västlig riktning. På alla sidor omges kontinenten av hav. I centrum av kontinenten löper dessutom ett högland som kulminerar i berg med höjder som sträcker sig upp mot 6000 meter. Vilka klimattyper kan tänkas få plats på denna kontinent? Betoningen tänker jag mig ska ligga på tempererad nordlig klimattyp men även med inslag av medelhavsklimat i söder. Fast jag är osäker på hur de olika klimatzonerna ska fördelas. Vilka möjligheter finns?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Tja, det beror väl i mångt och mycket på hur du utformar din kontinent. Kustländer, halvöar och öar tenderar att ha ett jämnare klimat än länder inne på kontinenten (vatten leder värme sämre än luft). Havsströmmar kan ju också påverka klimatet en hel del och reglera nederbörd och blåst. Bak bergskejdor kan det bildas regnskuggor av den typ vi lever i (nånsin tänkt på varför det regnar så mycket mer i Norge än här i Sverige?). Utforma kontinenten utefter hur du vill ha den, och om du vill ha det någorlunda logiskt är det bara att lägga till lite varma och kalla havsströmmar på lämpliga ställen.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Vatten leder värme _bättre_ än luft. Vatten är en termisk ledare medan luft är utmärkt isolering.

/Kalil
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Må nu vara hur som helst med det; kustområden har iallafall ett jämnare klimat (med kallare somrar och mildare vintrar) än inlandet.
 

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Petitesser och blaha =)

Vem orkar bry sig om vilket klimat som är realistiskt egentligen? Om man vill ha en öken som släng in en, om man vill ha ett iskallt snöland så varför inte. Det är väl ändå fantasy! Bara det inte är alltför löjligt så bryr sig de flesta spelarna inte om det.
Så funkar det!!

mvh
Preffect
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rätt men fel. Nä, tvärtom ;-)

Du har alldeles rätt i att kustområden har jämnare klimat än inlandet. Det beror (tror jag) på att vatten leder värme bättre än JORD. Luft, det blåser det ju över både öar och inlandet, så det har inte med saken att göra. vindar som drar in från haven är iaf av jämnare temperatur än de som blåser fram över inlandet.

Men om du bara sätter de varmaste ställena längs ekvatorn och de kallaste vid polerna så är det okej med det. Större krav på realism har jag inte. -Granskog i mitten av öknen? Låter ok i mina öron. Om det bara är grymt i ditt huvud, så brukar det funka för spelarna med.

/Racing
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Gör det? [ot]

"(nånsin tänkt på varför det regnar så mycket mer i Norge än här i Sverige?)"

Nej det har jag inte märkt. Tycker det regnar här för jämnan...*suckar*
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,481
Location
Helsingborg
Basics

För att det tar längre tid att värma upp vattnet än luften..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ber Targon att kolla i en geografibok eller kartbok
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Håller med...

Det är en fantasivärld som ska bli spännande... om det inte passar in.... så..... passade det in i alla fall.... bara därför... Låt inget hindra dig, även om det är trevligt med en något sånär seriöst genomtänkt värld...
Om det inte passar i logiken in så kan det alltid vara något övernaturligt (eller i en framtidsvärld; oförklarligt för vetenskapen).
Jag säger bara: Do what feels right hombre
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Rätt men fel. Nä, tvärtom ;-)

Men om du bara sätter de varmaste ställena längs ekvatorn och de kallaste vid polerna så är det okej med det.

Eller en djupfryst pol som är en öppning till köldens elementarkälla och en stekt pol som är en öppning til eldens elementarkälla... Det behöver ju inte ha med breddgraden att göra... fantasy, som sagt.
 
Top