Nekromanti Kliché??

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Är ett postapokalyptiskt scifi-rollspel med fantasyinslag kliché??
Min polare tyckte att min ide va snodd från allt å alla (utom neogames, konstigt nog...) samt hans eget... stämmer detta??

Jag har en otrolig tur när det gäller att hitta på saker som alla andra utom jag tycker e klichéer...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det beror väl på vad du menar med "postapokalyptiskt scifi-rollspel med fantasyinslag". :gremsmile: Det är inte dierkt så att det är en klart avgränsad genre, liksom... Ge lite exempel.


/Dimfrost
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Beror väl på hur man ser det. Rent allmänt är det nog lite klichéartat. Axa, De blå regnens tid, Hawkmoon är exempel på alster i den genren. Hur klichéigt det är i rollspelssammanhang kommer någon snart att berätta. Själv är jag osäker.

Men, självklart kan du göra postapokalypsen, scifi-delen och fantasy-delen så pass originella att det inte blir någon kliché alls.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Typ. Världen har råkat ut för en hemsk katstrof, inget atomkrig, utan en spräng måne plus lite annat smått och gott... Efter många om och men så slutar det med att alla glömmer hur man alstrar elektrisk ström... Världen forsätter efter sin givna katastrof med ett sorts stoft i luften (leder ström, livsfarliga åskstromar) och återgår till någon sorts rutin efter en sisådär 500-600 år men krigen ökar i takt med att resurserna sinar och det är ungefär där resten av världen kommer in...

efter ännu en period av krig,svält och diverse andra saker så är världen tillbaks i det vanliga fast med nya härskare och sånt... nån kommer på den underbara idéen att bygga molnfabriker, där man eldar Waushall trä vars rök förhindrar åska.. (praktikst??)

orkar inte skriva mer här ja har det nerskrivet nån annastans får väl leta reda på de nån dag...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
skönt att ja intte e den enda som e osäker när det gäller sånt här... klichéer är jobbiga saker....
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
klichéer är jobbiga saker....
Mjo ibland, men dom är klichéer av en orsak: Dom fungerar! Så klichéer i sig är det inget fel på, men sedan kan också klichéer användas för mycket...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är ett postapokalyptiskt scifi-rollspel med fantasyinslag kliché??"

Nej. Detaljer kan vara kliché, men det där är en genre-beskrivning. Sådana är aldrig kliché. Möjligen är de uttjatade, vilket märks på att det finns mängder med klichéer inom dem. Exempelvis kan bågskjutande alver vara kliché, men standardfantasy är aldrig kliché, bara uttjatat.

"Min polare tyckte att min ide va snodd från allt å alla (utom neogames, konstigt nog...) samt hans eget... stämmer detta??"

Självklart! Du har ju snott hela konceptet från mitt Skymningshem (utan Andra Imperiet)! Ämlans skurk! Förvänta dig att höra mer från min advokat, lymmel! :gremgrin:

Nä, inte riktigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det är inte frågan du ska ställa dig...

...frågan är hur många nya ideer det egentligen finns?

Antagligen inte så många.

Hur gör du då för att göra just den här grejen till din egen? Hur ger du den en egen stil, en egen särprägel?

Det är vad som är intressant.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är ett postapokalyptiskt scifi-rollspel med fantasyinslag kliché??
Naee, det skulle jag inte vilja påstå att det är..
Känns som det redan finns det mesta av det mesta, så då skulle ju allt vara kliché egentligen ju... :gremgrin:
Skulle vara kul att höra lite om hur du tänkt göra speelt åxå. Är det nått som du kanske kommer att lägga upp på nätet ?
Så det är bara att tuta & köra på tycker jag !! :gremlaugh:
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Lagom är bäst, som det heter. Folk vill alltid ha originalitet, men om det blir för originellt så kan det istället bli en marginalprodukt eller avantgarde-stämplat (iofs inte alltid ngt fel med det). Om man blandar originalitet med lite välkända klyshor känner folk igen sig även om det verkar vara ngt nytt och spännande. Det är iaf ngt att tänka på.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Intressant. Hur skulld det utveckla sig rent klimatmässigt? Skulle en överkonsumtion av trärökning leda till långsam växttorkning, torrare klimat, vikt av att skapa enorma växthusodlingar, större UV-skydd, sötvattensbrist, varmare landklimat, större växthuseffekt?

Om månen sprängs hur påverkar det vattnet och vindarna? Mkt intressant att hämta bara genom sådana saker.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
jag har tänkt på många av de saker du drog upp men jag måste säga att vissa hade jag inte tänkt på alls... tack för den ofrivilliga hjälpen...
 
Top