Nekromanti Kliché

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Och... och... glöm inte...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

draken som bor i ett rum mitt inne i dungeonen men rummet innehåller ingen dörr eller gång eller nått sånt så att draken kunde komma in!

<hr></blockquote>


Jag har för mig att det fanns ett ställe i Night Below med en stor drake som inte borde kunna komma in dit, men de förklarade bort det med att draken hade kommit dit när den var yngre och sedan växt till sig...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Höhö

Då måste det vara världens mest otränade drake, så likte motion som han har fått. Hehe... /M
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Och... och... glöm inte...

Undrar hur draken fick nog med mat för att växa till sig?
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Alla har egna klichéer.

"Katakomber hade jag alldeles glömt bort. Dom är ju jätteviktiga. Helst ska man komma ner i dom genom en lönndörr också."

Men inte nog med det! Lönndörren måste vara placerad i ett altare med en knapp som öppnar lönndörren!!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
dåliga bortförklaringar!

vad dåliga de är på bortförklaringar! nä nu ska ni se!

såklart att de tog först och krympte honom i tvätten! (helklart, det måste väll varje normal människa ändå tycka/images/icons/hairy.gif)
sedan hur blev han stor då? jo ett till helklart faktum, man manglade ut honom och hängde upp honom i taket!/images/icons/doh.gif jättefin drake va, kanske blev lite missfärgad på vägen men fortfarande en drake (skulle gissa på att han var rosa, de använde blekmedel!)

hoppas det är någon som uppskattar skämtet....lite tråkigt kanske.../images/icons/crazy.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Och... och... glöm inte...

Drakens skatt innehöll en sak som kunde trolla fram en helstekt gris lite då och då...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Och... och... glöm inte...

Vaddå för grej? En teleporter till Mallorcas bästa grisfester eller?

Annars så kunde ju draken ha kontakt med Scan - de anordnar ju grisfester på beställning...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
En klassiker (i alla fall i min spelgrupp)är när den gamle mannen (han måste vara gammal!) anlitar dem för att hämta ett magiskt vapen av något slag, och varnar RP:na för att behålla vapnet själva. Han är nämligen en av de mäktigaste magikerna i världen och kan döda dem när han vill. Vid frågan varför han inte hämtar det jäkla vapnet själv om han är så mäktig mumlar han något ohörbart och går på fikarast.

En annan kliché är när rollpersonerna kliver igenom en magisk portal till vår egen värld. SL beskriver konstiga vagnar som går utan hästar och jättelika trollkarlstorn överallt och spelarna suckar "inte igen!".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Spela igenom Trygg-Torkel för fler idéer

Här är iaf. några förslag från mig:

(på krogen)
Spänniga utkastare.
Dvärg på krogen som dricker mjöd.. Massor av mjöd.
En gris som hänger i eldstaden och steks.

(uppdraget)
Måste hitta en artefakt.
RP:na köpslår om belöningen.
Gammal trollkarl med vitt skägg, trästav och uggla som spiritus familarii som sitter på axeln.
RP:na är utvalda.. I sämsta fall är dem de enda som kan hjälpa uppdragsgivaren.
Den snygga bruden eller trollkarlens lärling som hänger med RP:na lurar dem.
De ska från staden, genom skog, över bro med troll under, till berget, in i grottan, gå i grottgångar, stöta på hinder, möta slutboss, ta sig tillbaka, bli bedragna, söka rätt på killen/tjejen igen, ta hämnd.

(i övrigt)
Örthandel, gärna med senil gubbe som inte ens kommer ihåg sina egna örter.
Helande drycker.
Plundring av dödad RP/SLP.
Alltid fint väder.
Möter bara varelser på vägen som de ska slåss emot, aldrig sådana som man kan prata med eller helt ignorera.
En hob som försöker sno deras pengar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som vill läsa äventyret när det är klart
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hehe

En klassiker (i alla fall i min spelgrupp)är när den gamle mannen (han måste vara gammal!) anlitar dem för att hämta ett magiskt vapen av något slag, och varnar RP:na för att behålla vapnet själva. Han är nämligen en av de mäktigaste magikerna i världen och kan döda dem när han vill. Vid frågan varför han inte hämtar det jäkla vapnet själv om han är så mäktig mumlar han något ohörbart och går på fikarast.

Han har reumatism... hmm... han orkar inte leta efter artefakter.... Däremot skulle han orka resa till värdens ende för att leta upp RP:na och spöa upp dom om dom smet med artefakten. /images/icons/smile.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vem är Trygg-Torkel?

Spela igenom Trygg-Torkel för fler idéer

Eh, vem/vad är Trygg-Torkel?


/Han som vill läsa äventyret när det är klart

Hmm, nu känner jag en stor press på mig här. /images/icons/smile.gif Du förväntar dig alltså att jag verkligen ska skriva ihop nånting. Dessutom har jag inte bestämt mig om jag ska skriva superklichéäventyr eller vända på allting:
Dvärgar med Långbågar
Alver med yxor
Orcher är snälla och skänker pengar till RP:na
Värdshusvärden har anorexia
RP:na ska ge en artefakt till draken som de snott från den gamla mannen på tavernan
Lönndörren i templet går inte till katakomberna... det fanns faktiskt ingen lönndörr alls.
Äventyret slutar med att RP:na sitter på ett värdshus och dricker öl.
Gamla mäktiga magikern har hawaiskjorta.
(och sen spårade jag ut totalt)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Vem Trygg-Torkel är?!

Har du aldrig hört talas om Trygg-Torkel? Drakdödaren, koboldhackaren, förföraren.. Han som alltid tappar bort sitt svärd Alldräper, han som alltid kan hittas springandes omkring i dungeons , han som alltid stöter på kvinnor..
För att upplysa dig lite så skriver jag in halva prologen från spelboken.

<CENTER><TABLE WIDTH=80%><tr><td><HR COLOR=00000 NOSHADE>Vi befinner oss på värdshuset Galna Tunnan, ett helt vanligt värdshus i en elt vanlig stad. Där tar den gamle historieberättaren Harkliem till orda:
— Så vet, o Blaasyr, att en dag för länge sedan då kungen ville ha risburgare så hölls det en stor bröllopsfest i kungens bopalats. Våra regenter och vi och formella personer var med. Alla hade det tämligen roligt. Förrättstal och middagstal hölls av den vackre, oh så trevlige Benz, en folkkär nobel man som har sen i kungens namn dubbats till riddare. Han hävdade att det måste komma torpare som klagar på att deras kor omväxlade ger di och sinar. För att lyckas bäst borde adeln kontra sturskt och förklara att fleet var torparnas eget…
Just då klampar en jättestor karl in genom dörren och hugger utan ett ord ner berättaren.
— SKLOTT! talar svärdet.
— Uurk… svarar berättaren.
— Pratmakare! grymtar mannen, torkar av svärdseggen på den broderade bordsduken och stoppar ner svärdet, i förbifarten halverande en dekorativ blomsteruppsättning.
Detta är Trygg-Torkel, barbaren. Han har just tagit examen från barbarhögskolan och har kommit hit för att fira sig dyngrak, vilket är hans favoritsysselsättning.
<HR COLOR=00000 NOSHADE></td></tr></table></CENTER>
För att upplysa dig lite mer så kan jag säga att det är ett humoristiskt solospel.. Man börjar på ett värdshus och får en tabell framför sig med sex alternativ. Man slår 1T6 och ser vad som händer.. Händelsen kan göra att man får gå till en annan tabell och slå där, slåss eller slå om på tabellen igen.. Själva spelet går ut på att få XP och GP för händelser och strider.. Den som får mest vinner (om man nu spelar mot varandra)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som funderade på att starta en egen hörna med Trygg-Torkel-högläsning och CP-spelande på LinCon
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Vem Trygg-Torkel är?!

Sluta fundera och börja agera!

Trygg-Torkel-hörna borde egentligen vara obligatorisk på varje konvent. Xi, Sveroks gamla datorgrupp, hade turnering i Trygg-Torkel på ett par konvent för ett antal år sedan. Har många ggr efter det tagit med mig en TT-bok för att fortsätta med något liknande, men jag flummar runt och gör ingenting istället...

Jag skulle hsh vara en given besökare i TT-hörnan.
 
Top