Nekromanti Kliché

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hejsan. Jag tänkte försöka samla på mig så många klichéer som möjligt till fantasyäventyr för att sedan antingen göra det klichéigaste äventyret någonsin eller så vänder jag på allting och gör tvärtemot så många klichéer som möjligt vilket troligtvis kommer att bli det knäppaste äventyret någonsin. Jag ska försöka i alla fall. Så nu vill jag ha era allra bästa klichéer.

Jag har börjar lite grann. Läst igenom Krökarspelet (bifogar word-filen) samt <a href="http://www.foxtail.nu/pe_gen.html">Playelfs äventyrsgenerator</a href> för att komma igång.

------------------------------------------------

Äventyret börjar antingen på ett värdshus där en mystisk man kommer och erbjuder spelarna ett äventyr. Eller hos någon kung/hertig vars rådgivare vill ha RP:na till att utföra nåt uppdrag.

Från Krökarspelet:
"Äventyret skall antingen gå ut på att rädda en prinsessa från en ond nekromantiker (med reumatism), döda en drake (med epelepsibesvär) eller återta en relik (med åderbråck). För att uppnå rätt stämning måste äventyret innehålla minst en gammal vis trollkarl, en hord med orcher, en seg rese, en tomte vid namn Björkved och en gammal vredgad trollpacka. Utan dessa faktorer blir det hela onödigt. SL skall också styra äventyret på så sätt att de blir rånade åtminstone en gång, lurade två gånger och måste fly ett antal gånger."

Det måste även finnas med halvnakna barbarer med tvåhandsyxor, alver som skjuter massa pilar och arga dvärgar med yxor. Halvlängsmän aka Hober är givetvis tjuvar, mäktiga magiker med struthatt samt väldigt ädla riddare i blanka rustningar måste givetvis också förekomma.

Värdshusvärdar har stor ölmage och alla serveringsflickor är jättesöta. I värdshuset sitter dessutom alltid nån mystisk man med ögonlapp eller dylikt + ett gammalt surkart som förolämpar RP:na om de pratar med honom.

Ett gäng (eller många gäng) arga orcher som anfaller helt omotiverat och är totalt känslolösa och givetvis blir helt känslokallt nerhuggna av RP:na ska förekomma.

Hemliga gångar och lönndörrar måste RP:na hitta i valfri byggnad.

Slutstrid! Man slåss alltid med storskurken i slutet av äventyret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Stadsvakter!!!

Glöm inte att rp:na måste mucka med folk på värdshuset, starta ett stort, fett slagsmål och sen rymma/slåss med stadsvakterna. Sen måste de kastas i fängelsehålan och fråntas sin utrustning och dömas till döden i soluppgången, och bli räddade av en korrupt men vacker grevinna som vill utnyttja rp:na i en mordkomplott/få dem att hitta hennes borttappade bror/brosch och sen hittar rp:na all sin utrustning (hästar och allt) i en liten låda i rummet bredvid cellen. /M
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Värdshus...

Är det centrala i ett kliché äventyr. Man kan få uppdrag där... starta slagsmål, stöta på söta barflickor m.m.

En bra början på ett kliché äventyr som jag läste i en tidning (förmodligen codex):
Ni sitter på ett värdshus när plötsligt en döende dvärg kommer in stapplande genom dörren... dvärgen har en karta i handen och på kartan finns ett rött kors.

Jag tror inte att jag fick det precis rätt men tillräckligt nära i alla fall/images/icons/smile.gif
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och ninjor!

Glöm inte ninjor. Utspelar sig inte äventyret i orientalisk miljö? Glöm inte ninjora i alla fall! Ninjor, ninjor, ninjor. Och så en ninja till. /M
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
lådor med all utrustning

du kanske menar lite baldur's gate stil! fast där kan man ju inte få in en häst men å andra sidan så kan man få ner några ton utrustning, och en låda ska ju kunna hålla hur mycket som helst eller hur? allefall enligt BG. hmmm när jag tänker på det är detta spel fullt med klichéer, feta värdshusvärdar mm. kan vara bra att få inspiration ifrån kanske, inte vet ja...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alla har väl egna klichéer?

...Som den där "gammal surkart", det har vi aldrig tänkt på.

Men här kommer några universella klichéer iallafall:
Grottor, naturligtvis. Och kloaksystem. Och katakomber. Ologisk magi. (Gubben kan teleportera er till borgen där äventyret börjar, men inte IN i borgen.. Det går att skicka meddelanden hur långt som helst med magi, men det påverkar inte samhället..)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
www.realultimatepower.net [ANT]

Facts:

1. Ninjas are mammals.
2. Ninjas fight all the time.
3. The purpose of the ninja is to flip out and kill people.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hehe

Jag tänkte faktiskt inte på BG, men när du säger det så är det ju en klassisk kliché. Nä, jag tänkte mer på att rollpersoner ofta blir tillfångatagna, och deras utrustning finns alltid i rummet bredvid, även om det är 2000 juveler, kungens krona, 12 magiska svärd, en trollformelbok och diverse smått och gott. Om jag vore stadsvakt vid det läget hade jag tatt rubbet och stuckit till ett annat land och levgt gott på förtjänsten att sälja grejerna. Men i fantasy är aldrig stadsvakter så smarta... :) /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Eller den gamla goda...

..."ni är de enda som kan klara det här fast ni är bara level 1 och alla andra i den här staden är level 10, men de kan inte klara det! Ni är vårt enda hopp!" /M
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
ninjor...

Ninjor e tuffa!

[äcklig självreklam] ta en titt på min hemsida om ni gillar ninjor (ok, ni får titta på den även om ni inte gillar ninjor...) [slut på självreklamen]
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: ninjor... [Lot5R-spoiler kanske]

Personligen anser jag att den bästa ninja-grejjen jag någonsin sett var i Way of the Scorpion till Legend of the Five Rings. Ninjorna är lönnmördare in training vars uppgift är att distrahera vakterna och alla, medan den riktige lönnmördaren gör mordet helt ohindrat. Oftast är den riktige mördaren förklädd till en tjänare eller vakt eller vad som helst, men inte i en uppseendeväckande svart pyjamas. ^_^


Storuggla, gillar Lot5R
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Och ninjor!

Glöm inte ninjor. Utspelar sig inte äventyret i orientalisk miljö? Glöm inte ninjora i alla fall! Ninjor, ninjor, ninjor. Och så en ninja till.

Skriver till Ereb DoD4 så det är inte orientaliskt.... men va fasen, in med ninjorna bara. Så länge det är kliché på ett eller annat sätt så är jag nöjd. Har du bra koll på ninjor kan du ju alltid tala om lite hur den ultimata klichéninjan beter sig. /images/icons/smile.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Alla har egna klichéer.

Jo det är klart att alla har sina egna klichéer. Det säger jag inte emot, jag vill bara att ni ska tala om så många ni kan för mig...

...Som den där "gammal surkart", det har vi aldrig tänkt på.

Den har inte jag använt speciellt mycket..... snodde den från Krökarspelet. Dock så har det väl hänt att örthandlaren som har den där viktiga örten RP:na måste skaffa är jättetjurig och inte sammarbetar alls.

Katakomber hade jag alldeles glömt bort. Dom är ju jätteviktiga. Helst ska man komma ner i dom genom en lönndörr också. /images/icons/smile.gif
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ninjan och jag

Jag har ingen koll på ninjor. Men Herr Nils har, om du vill snoka upp honom och fråga lite om det. Han är praktiskt taget en ninja själv (sant!) /M
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Tjuvgillet! Glöm inte tjuvgillet.

ALLA städer med självaktning har ett tjuvgille. Och en korrupt borgmästare som inte gör något annat hela dagarna än sitter bakom ett skrivbord och lurar brallorna av nyanlända äventyrare.
Och ankor som är Quack-Fu-mästare. Dvärgar som är mästarsmeder och fullkomligt maniskt galna i guld. Tossiga shamaner som bor i en hydda utanför stan. Korkade sheriffer, ädla riddare (paladiner) och bågskjutande trädkramaralver. Visa gamla druider och ruiner strax utanför stan. Och i ruinerna finns ingången till dungeonen, och där bor det massor med monster av olika slag i låsta rum, som dessutom är boobytrappade med magiska fällor ...

Ghaaa!!!

... måste ... spela ... AD&D(1.st. ed.) ...

-Widde <-- nostalgisk, på ett lite makabert sätt
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och... och... glöm inte...

...draken som bor i ett rum mitt inne i dungeonen men rummet innehåller ingen dörr eller gång eller nått sånt så att draken kunde komma in! Ett jättestort monster i ett litet rum! En skatt som är drabbad av en förbannelse som inte rollpersonerna har någon chans i världen att upptäcka! Och en vampyr!!! Och en... förresten... borde inte det vara en idé att läsa de två första Discworld-böckerna (och resten också egentligen). De innehåller ju alla klichéer som finns i hela fantasyvärlden... fast det är inte lika kul som att sitta här och hitta på dem... eller komma ihåg dem, rättare sagt... just ja, till sist upptäcker rollpersonerna att det inte alls är fantasy utan de är bara i ett stort rymdskepp med konstig teknologi och de tror att det är fantasy... alltså det utspelar sig inte förut utan i framtiden! Surprise (not!). Eller släng in en högteknologisk pryl som ett magiskt föremål. Glöm inte att slänga in en SLP som vet enormt mycket om äventyrets handling och skurkens motivation och vad som behövs göras för att besegra honom, men som inte har en anledning i världen att egentligen veta allt det han vet! Puh... /M
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
och.. och..

Skelett som reser sig när RP:na kommer nära, barbarbikinis..
Magnus S föreslog tjuvgille. Bjäfs! Det ska vara ett lönnmördargille och ett tiggargille också! Och ett ninjagille! /images/icons/wink.gif

Lava! Lava! Lava! (Själv tycker jag att lava är oerhört klyschigt så fort det dyker upp i fängelsehålor och liknande.. Det känns så ologiskt.)

Ummm.. Helt överdrivna vapen (Gärna ett trippelarmborst, men det kanske inte är klyschigt nog? /images/icons/wink.gif)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag antecknar.....[NT]

Jättetack till Widde och Magnus. Och alla andra åxå förresten så att ingen känner sig förolämpad.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vapen

Ummm.. Helt överdrivna vapen

Vapen, hmm, där sa du nåt. Helt klart en grej jag inte tänkt över.... nu måste jag fundera fram ett gäng klichévapen som ska vara med. Dvärgyxa med runor är väl självskrivet, nån alvisk långbåge likaså.... de ska kanske ha lite flashiga magiska förmågor också... *dregel dregel*
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jamen...

...Det är ju jätteenkelt! Har du inte tittat på en enda Hollywoodfilm med Ninja inblandad? De hoppar fram från ingenstans, voltar omkring lite, stannar framför motståndaren, viftar med armarna, och skriker "HOUOOOOO!!!!" Gärna drar de fram ett par Nunchaku eller en Ninja-tó eller två. Och så skall de inte dö heller, aldrig! När de får stryk (vilket de lätt får, det enda de kan är ju trots allt at stajla!), så voltar de iväg, eller kastar en rökbomb och försvinner!
 
Top