Nekromanti Klassiskt problem: Hur samla gruppen?

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hur får man en bunt nyskapade karaktärera att träffas och bli kompisar? Jag kommer mycket snart att ställas inför detta problem och önskar därför höra lite tips. De metoder jag själv kan komma på är följande:

a) Släkt. Alla (eller de flesta) RP är släkt med varandra, alternativt kommer från samma lilla by nånstans.

b) Kompisar från förr. Alla RP känner minst en annan RP i gruppen sedan tidigare. Reducerar problemet något, men löser inte hur de som känner varandra sedan tidigare gör det. (Kan kombineras med ovanstående. Båda dessa metoder lider något av att det kan bli svårt att knöka in vilka RP som helst, särskilt om det rör sig om olika arter/raser/folkslag/etc.)

c) Fara. Dumpa alla RP:na i en farlig situation där de måste samarbeta för att klara sig helskinnade. En nackdel är att det inte behöver vara helt naturligt för dem att hålla ihop efteråt.

d) Jobb. RP:na har samma arbetsgivare och sätts på samma jobb. Detta kräver att åtminstone det första äventyret har en sådan arbetsgivare.

Fler idéer någon?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
e) En special kompetens behövs och man söker upp en person som besitter denna kompetens, helst genom en bekant man litar på som kan gå i god för personen.

f) en kompis berättar att "den här vännen" som han känner är ute och reser och att denne är intresserad av resesällskap/beskydd/jobb/komma i kontakt med andra äventyrare/pengar/den snygga alvkvinnan i sällskapet/gömma sig från... o.s.v. o.s.v.

g) De tvingas dela rum på ett litet värdshus och upptäcker att de skall till samma ort och fortsätter att stöta på varandra trots att de kanske inte gillar varanda. (kul idé om det bildas spänning, fast väldigt lik en Hollywood actionkomedi av standard mått eller lägre)

h) en av RPna vill ha något av någon/de andra, t.ex. uppmärksamhet från riddaren, pengar för tjänster, kunna flirta med någon, bli sedd med en "kändis", ...


Kan inte komma på några fler just nu.
_öRn
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Hur får man en bunt nyskapade karaktärera att träffas och bli kompisar? Jag kommer mycket snart att ställas inför detta problem och önskar därför höra lite tips.

Jag tror att det beror på hur mycket jobb man vill lägga ned. Om vi snackar om att inleda en fet kampanj så tycker jag att man lätt kan inleda med ett eller två äventyr som enbart tjänar till att få ihop gruppen.

Ett förslag skulle då kunna vara att t ex kombinera "fara" och "jobb" eller nåt.

Personligen gillar jag inte modellen att man känner varandra sedan tidigare, eftersom det utesluter möjligheten att rollpersonerna har hemligheter för varandra.

/Jakob
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Fängelsekunder?

Vi startade nyligen en kampanj med ett av våra egna rollspel i SF-miljö. När vi gjorde bakgrundshistorien till varje rollperson så "fixade" SL till så att de hamnade i fängelse och därefter bär det av.

/PAX
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Bratpack?

Fyra karaktärer i min grupp gick samtliga på universitet i samma stad. De lärde känna varandra under skoltiden. De spreds för vinden i 7-8 år innan de träffades igen...
i the rotten apple... med företagspoliser efter två datahackers... och maffian efter en före detta torped... en smugglare som dumpat lite varor fick problem med en före detta arbetsgivare... Hmmm, hjälp, någon? Gammal kompisandan funkade bra. När sedan torpedens ex fick problem med ett litet avskyvärt kräk så fanns kompisarna där(det var ett blodigt scenario).Om någon har en idè om hur man fixar en alv och en dvärg i samma spelgrupp så vore jag tacksam för svar. Ärofull fiende/jämrans spetsöre-varianten börjar bli söndertjatad efter ett par år. Nu har faktiskt både alvspelaren och dvärgspelaren lyckats avrätta varandra ett flertal gånger... Bara för nöjes skull, typ.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Personligen gillar jag inte modellen att man känner varandra sedan tidigare, eftersom det utesluter möjligheten att rollpersonerna har hemligheter för varandra.

Hmm, jag anser mig känna både min mor och far, syskon och många av mina bästa vänner sedan rätt mycket tidgare. Detta hindrar inte att jag har hemligheter (de flesta små, men även större) för samtliga dessa. Jag räknar också med att de oxå har hemligheter för mig. Vad det gäller lite grövre saker (sånt som ofta är vanligare bland RP än i den vanliga trygga nutidsvärlden) så kan det ju påpekas att de flesta seriemördare är familjefäder och att deras familjer och dyl. oftast har NOLL anning om att något skumt är på G.


/Bjorn

PS: Jag är själv varken familjefar eller seriemördare... :=)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Ultra-klassikern

Rollpersonerna möts som fullkomliga främlingar på ett värdshus och beslutar sig helt spontant för att döda monster och stjäla deras skatter.

Kan det bli mer klassiskt än så?

Ridijeck
nostalgiker
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Fängelsekunder?

Den använde jag också.
Spelarna var tvungna att göra rollpersoner som åkt fast, och så träffades de i fängelset och rymde tillsammans. Det var ett arbetsfängelse, och de "råkade" hamna i samma arbetslag. En av rollpersonerna hade satt dit en annan, men de blev kompisar i alla fall...

/P.

<font size="-2">"Your name i Pee?"</font>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Barnhem

I min senast startade kampanj. "EON Teens" så var alla karaktärerna barnhemsbarn på samma barnhem.
(Sen att själva barnhemet brann upp i förtexterna är en annan sak.)


/Bjorn
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Barnhem

Vilken synnerligen morbid variant... Men jag har för mig att vår grupp körde nåt liknande, precis efter att Tiraker-modulen släppts. Men inget barnhem där inte...

Känns som om det här inlägget var rätt meningslöst...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några andra bud är ju:

*Slumpen: Låt den ena händelsen efter den andra göra så att de träffas. Efter ett tag så lär de känna varandra.

*Rykte: personen kanske har ett rykte om att vara på det ena eller andra sättet.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Om du leder ett rollspel med en massa bakgrundstabeller och så brukar det alltid komma upp något som kan binda ihop RPna på något sätt...

Gör ett litet specialar-äventyr som inledning, där rpna tvingas ihop. efter detta är genomfört får man hoppas att de blivit kompisar och räddat varandras liv och så...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Det mesta har väl tagits upp, men jag upprepar genom att berätta om hur jag brukar göra.

I min grupp löser vi nästan alltid problemet så här:

1. RP är vänner sedan tidigare. Då får man relativt starka band, utan att ta bort alla möjligheter till intriger inom gruppen, vilket vore fallet om RP var SLÄKT. Personligen är jag mot att två (eller flera) RP är från samma familj. Anledningen är att dessa (enligt egna erfarenheter) nästan ofelbart bildar en egen gren inom gruppen. De vet att oavsett vad de gör kommer de att stöttas av den andra släktingen. Inte sällan leder detta till bråk och hemlighetsmakeri av ovanligt stora proportioner.

2. RP har ett gemensamt mål. Förmodligen är vägen fram till detta mål lång och krokig, så man gör bäst i att samarbeta.

3. Arbetsgivaren/-givarna bestämmer att det ska vara så. Förmodligen därför att RP har olika starka sidor, och man måste samarbeta för att ha en chans att lyckas. Denna lösning är väldigt klassisk, men kan bli intressant i ny tappning.

4. RP arbetar åt en annan RP. Ett exempel kan vara ett riddarfölje. Där behövs riddare, väpnare, barder osv.

[Hobert]
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Fängelsekunder?

Vi blev "benådade" genom att delta i en årlig uttagning till en sorts gladiatorspel som var mycket populär. Därmed blev vi rekryterade av ett lag vid namn Red Devils Gladiators och min karaktärs artistnamn blev Peking Punisher. Inte så illa va?

Efter drygt ett år som gladiator så gavs det tillfälle att rymma och numera är karaktärerna involverade i en nystartad kriminalrotel vars uppgift är att lösa fall som har med mutanter och annat patrask att göra.

/Patrik - som har en SL som har en livlig fantasi.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Bratpack?

Se till att de inte får göra sådana karaktärerer? Nej men skämt och sidå visst kan det var kul typ en gång att dvärgen och alven råkar i luven på varandra, men flera gånger varje spelmöte... Såhär löste jag och Sarel det i vår värld så tycker alver och dvärgar om varandra (å andra sidan är ingen av dessa standard fantasy varelser, de är till och med släkt!) Visst se till att de gör lite konstiga alver dvärgar som inte har så mycket emot den andra rasen. Har själv haft det problemet när jag spelade Eon. Alven skar till sist halsen av dvärgen efter ett mycket grymt skämt från dennes sida. Vet inte om du blev så mycket klockare men ändå...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 
G

Guest

Guest
Re: Ultra-klassikern

Jo; det är ju så att man blir nostalgisk...
 

Lucidor

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
14
Location
Umeå
Re: Ultra-klassikern

Men... Var är realismen i det? Hur ofta lovar man saker som man sen inte kommer ihåg eller helt enkelt inte VILL göra... Det borde finnas "fylleångest resistance table" som samtliga inblandade måste klara av.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Genmensamma mål tycker jag ofta fungerar bra. I nuvarande kampanj kände karaktärerna varandra lite innan då de kommer från samma samhällsklass i samma stad och fick då berätta lite om varandras karaktärer för varandra vilket jag tror gav en bra start men jag har inte frågat min spelare så jag kankse tar en egotripp just nu...
Sedan råkar de ut för gemensamma problem blandat med mer individuella problem. Men då de ofta umgås har en del individuella problem en tendens att drabba hela gruppen och vips så är problemet mer eller mindre gemensamt. Efter ett tag har de dessutom en tendens att fråga varandra om råd och hjälpa varandra (i alla fall lite, lite hemligheter håller de ju alltid på förstås).
Lite tror jag även hjälps upp av att vi storskaligt även spelar lite av karaktärernas liv mellan mer spännande småskaliga händelser varvid de t. ex. stöttar varandra i affärer m. m.

[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 
Top