Nekromanti Klassiskt forumspel - Intresse?

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Tjo.

Tänkte göra en liten koll om någon är intresserad av att rollspela något på klassiskt forumspelsvis (alltså inte varulv :p) inom en snar framtid? Jag är sugen men har haft svårt att hitta något bra spel på sistone.

Teman kan vi ha vilket som helst, jag kan lira allt från fantasy till sci-fi eller västern.

Skriv gärna om du känner för att lira så hittar vi på något.


/Brunibald
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Antemannen said:
Tjo!

Jag har aldrig kört forumsrollspel någon gång tidigare, men jag skulle vara intresserad av något skräck/cthulhu spel =)

//Andreas
Det skiljer sig från konventionellt rollspel i det att vi saknar både spelledare och färdigheter/tärningar. Alla spelarna gestaltar var sin roll som tillsammans ska föra berättelsen framåt. Forumrollspel av den här typen handlar väldigt mycket om kompromisser och historieberättande. Vi spelar endast genom textmeddelanden i speltråden här på forumet.

Jag spelar väldigt gärna något ockult. Just CoC eller någon slags hemsnickrad variant?
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
ok =)

Jag skulle tycka att det var roligt om ''aktörerna'' utforskar en herrgård och ska utföra någon form av uppdrag, som t.ex i Mansions Of Madness brädspelet =)

Men något ockult eller ''Cthulhu aktigt'' bör förstås finnas där :) en kult eller något liknande

//Andreas
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag kan tänka mig att vara intresserad, både som spelledare och som deltagare, men tänkte komma med en preferens.

Jag har deltagit i ett spel på det här forumet som hette nåt i stil med "varulvar och vampyrer" (spelledar och tärningslöst) och det jag tyckte fungerade mindre bra där var att det kändes som att alla deltagare skrev om sina egna karaktärer så att det blev flera paralella historer istället för en gemensam. Ingen vågade säga "och karaktär X gör såhär mot min karaktär". Jag saknade en spelledare som höll ihop spelet på ett högre plan.
Sen skulle jag inte ha något emot tärningar heller, men det spelar en mindre roll. Nån form av spelledare ser jag dock som ett mer eller mindre krav för att delta (förutsatt att ni vill ha med mig då :gremwink: ).
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Man skulle kunna ha typ en T:10 ochså bestämmer man karaktärens färdigheter eller vad man nu ska kalla dem på tråden ochså rullar man bara en T10:a och ska försöka slå under värdet man har?
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Hej där Feuflux!

Jag var också med och spelade Myntets Andra Sida, och jag kan väl hålla med dig om att det blev lite väl åtskiljda karaktärer och berättelser där (även om jag sedemera jobbade för att ta min historia närmare de andras).

Att ha en spelledare kan mycket väl fungera, men inte i den klassiska BRP-spelledarrollen som bestämmer allt osv. Jag vill inte behöva konsultera en spelledare varje gång jag vill göra något, och jag vill inte heller behöva slå tärningar för att avgöra vad jag gör eller inte gör. Då stannar spelet upp (enligt min erfarenhet) och blir tråkigt. En spelledare som sitter på huvudstoryn men ändå är med och spelar, det kan jag tänka mig att gå med på. Om och du i så fall vill spelleda så vore det jättekul.

Mina 2 cent.

/Brunibald
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Men man skulle ju på något sätt kunna använda tärningar vid strider och mer komplexa handlingar typ som att läsa en skrift eller Dyl. ? så behöver man inte använda tärningar HELA tiden :gremsmile:
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Men ska då handlingen hindras av en massa tärningsslag? Det måste ju vara spelledaren som rullar tärningarna för att förhindra fusk, och då måste man (kanske) vänta hela tiden när man vill göra något som kräver färdighetsslag.

MEN, om detta är vad majoriteten av spelarna tycker är bra så fogar jag mig. Jag spelar hellre med tärningar än inte alls :gremsmile:
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Det har du rätt i.. Hmm.. jag spelar hellst med tärningar då jag tror att det kan bli lite tråkigt om man bara skriver vad karakrären gör. Men har du bestämt temat ännu?
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Jag ska alltså bestämma temat? Ok. Då kan jag ta på mig att vara spelledare också.

Vi kommer att spela i nutid med en hel del ockulta och religiösa inslag. Då detta passar bra till skräck så lär en del sådant slängas in också. Jag kommer inte att fokusera så värst mycket på den klassiska tentakel-taktiken från CoC, utan kommer basera spelet på andra obehagliga grejer. Jag ska arbeta lite med storyn innan vi sätter igång.

Rollerna kan vara i princip vilka jeppar som helst, men det är ju kul om de har någon form av anknytning till det ockulta eller lite mörkare religiösa. Forskare eller journalister som jobbat med lite obskyra fall är perfekta exempel, typ.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Sure. Vi kommer att använda tärningar för konfliktresolution (när det behövs) och för somliga andra slag.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Nu har jag tänkt ut handlingen i huvudsakliga drag, vilket betyder att vi kan börja. Ska vi använda den här tråden som OOC (out of character/diskussionstråd) eller bör jag starta en ny?
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag skulle helst starta en ny tråd för sjävaspelet, men för ''off topic'' snack så skulle man kunna använda denna tråd, även att använda denna tråd för karaktärs presentationer
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej. Har ni redan startat forumrollspelet eller finns det platser kvar? Har ett tag varit intresserad av att testa forumrollspel.
 
Top