D&D Klassiska udda D&D-monster

Thoul, en blanding av en ghoul, ett troll och en hobgoblin. Det är en "magisk" blandning, så vi behöver inte filosofera över hur detta gick till i termer av sexuell reproduktion?
Enligt internet så är det fråga om ett typografiskt missöde som skapade detta monster:

"Thouls first appeared in a monster table in the fifth printing of the original D&D box set, The Underworld & Wilderness Adventures (1974), p.10, just before Ghouls. However, no corresponding statistics for a "thoul" creature were given in the box set. In fact, between the second and fourth printings of the box set, that entry on the table instead said "Toad".

"Thouls first appeared in a monster table in the fifth printing of the original D&D box set, The Underworld & Wilderness Adventures (1974), p.10, just before Ghouls. However, no corresponding statistics for a "thoul" creature were given in the box set. In fact, between the second and fourth printings of the box set, that entry on the table instead said "Toad".
Fruktansvärd känsla av ovisshet. Man kan möta ett vandrande köttätande lik. Eller så kan man möta en... padda.

Enligt internet så är det fråga om ett typografiskt missöde som skapade detta monster:

Helt riktigt. Mitt exemplar är andra tryckningen och har "Toad" där i tabellen.

Jag ser att du har missat att titta på kartor gjorda av Gygax.

Eller polska saltgruvearbetare.

När jag var nere i saltgruvan Wieliczka utanför Krakow slogs jag av något bekant i gångarna. Jag började mäta (som gammal scout har jag koll på mina personliga mått) och såg att gångarna faktiskt för det mesta var ca 10 fot breda och 10 fot höga.

"Bara vi inte möter en gelékub", sa jag och min fru sa: "Va?"

Eller polska saltgruvearbetare.

När jag var nere i saltgruvan Wieliczka utanför Krakow slogs jag av något bekant i gångarna. Jag började mäta (som gammal scout har jag koll på mina personliga mått) och såg att gångarna faktiskt för det mesta var ca 10 fot breda och 10 fot höga.

"Bara vi inte möter en gelékub", sa jag och min fru sa: "Va?"

Saltad gel? Det är ju sånt idrottare använder under hård ansträngning för vätskebalans och mot kramper.

Back